Mijn visje verbruikt ineens echt heel veel. Normaal zat ik zo op de 1 op 14 en dat is dan voornamelijk korte ritjes. Dinsdag getankt en toen was het ineens 1 op 10 en nu heb ik 50 km gereden en staat mijn benzine meter op 3/4 tank. (30 liter tank) Normaal is mijn benzinemeter behoorlijk secuur dus ik verwacht niet dat het maar schijn is.
Wat kan ik doen/controleren enz?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Verbruik enorm gestegen
Zit de benzineleiding goed op zijn plek? Geen (haar)scheurtjes ontstaan tijdens het klussen?
Re: Verbruik enorm gestegen
Handjes schreef:Zit de benzineleiding goed op zijn plek? Geen (haar)scheurtjes ontstaan tijdens het klussen?
Daar heb je op zich een punt… Voorzover ik weet is die niet los geweest. De leidingen aan de carb lijken, met mijn leken inzicht, allemaal goed te zitten. Verder ben ik bang dat ik niet weet waar de leidingen verder te controleren zijn. Dus eh.. vraagbaakje er maar bij pakken dan…
@rataplan. Ik tank altijd esso tegenwoordig. Enige in de omgeving die 98 heeft. En ik gooi er milenium loodvervanger bij.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Alle 109-blokken rijden op 98 RON.
Rataplan schreef:kan jou blok dan op 98??
Benzine slang lekkage zou je toch aardig moeten ruiken?
Ik weet niet beter of mijn blok moet zelfs op 98. En ik denk dat ik het zou moeten ruiken maar in de auto ruik ik zelfs mijn sigarettenrook niet, dat wordt overstemt door kit geur Maar ff serieus… Onder de motorkap is ook geen overmatige benzinelucht te ruiken.
een hoger octaangetal kan altijd, lager niet ivm detoneren
loodvervanger heeft een beschermende functie, kreeg het advies van de garagehouder (peugeotspecialist).
toerental is denk ik iets hoger maar zou het niet met zekerheid kunnen zeggen(heb geen toerenteller)
Caroline81 schreef:Mijn visje verbruikt ineens echt heel veel. Normaal zat ik zo op de 1 op 14 en dat is dan voornamelijk korte ritjes. Dinsdag getankt en toen was het ineens 1 op 10 en nu heb ik 50 km gereden en staat mijn benzine meter op 3/4 tank. (30 liter tank) Normaal is mijn benzinemeter behoorlijk secuur dus ik verwacht niet dat het maar schijn is.
Wat kan ik doen/controleren enz?
Hmmm: heel vervelend
Heb je gemerkt of er wat veranderd is in de manier waarop de Visa rijdt? Moet je bijv. meer of minder choken. Aangezien de chokekabel en de gaskabel los zijn geweest kan de choke afstelling best iets veranderd zijn.
Maar dat zou alleen effect moeten hebben op de mate waarin je moet choken (hoever trek je de knop uit). Je weet zelf het best na hoeveel km de choke er bijv. af kan. Check nog eenns goed op de carburateur of de choke goed vrijkomt als je de knop helemaal hebt ingedrukt.
Ik zat nog te denken aan de winterstandknop op het luchtfilter. Daar zit een buis aan de van het uitlaatspruitstuk komt (waar ie verwarmde lucht aanzuigt) naar het luchfilter. Chek eens of die buis goed op zijn plek zit (zowel onder als boven). Volgens mij zet ie zichzelf in de winter of zomerstand (ik heb geen handmatige knop gezien), maar misschien moet je dat beter wel ff ff checken. Dat spul is allemaal losgeweest. Wat zat er trouwens nog niet goed met het luchtfilter?
De benzineleidingen zijn niet losgeweest. Dus daar zou het niet aan moeten liggen. Als ie benzine lekt dan zou je dat geheid moeten merken. Maar het kan geen kwaad dat nog eens goed te checken.
De prestaties van de onsteking kunnen het verbruik ook negatief beinvloeden. Maar je zou het aan het lopen van de motor moeten kunnen merken als de onsteking zo slecht staat dat je verbruik erdoor beinvloed wordt. Je kunt dat zelf het beste beoordelen.
Misschien een stomme vraag: als je hem voltankt, krijg je hem dan ook echt vol? Dit om een foutafwijzing van de meter uit te sluiten.
Persoonlijk betwijfel ik of je die loodvervanger erin hoeft te gooien. 98 moet je idd zeker niet mee spotten.
Succes in elk geval met fixen.
Als je de choke uit wilt sluiten: draad van de choke aan de carburateurstand los halen en choke helemaal uit zetten (start alleen nogal moeilijk, als ‘ie al start). Rij zo even rond en meet op die manier het gebruik. Alternatief hiervoor is de chokekabel zo in te stellen/vast te zetten aan de carburateur dat je de choke niet helemaal meer uit kan trekken. Dan heb je nog wel iets van een choke, maar als de choke uit staat, staat ‘ie ook echt uit.
Maar ...
Het weer (temperatuur) kan ook van invloed zijn en ook de lengte van de ritjes die je maakt (korte ritjes = hoger gemiddeld verbruik). Hou dat wel in gedachten als het verbruik anders is dan je gewend bent.
Schijt aan originaliteit.
In hoeverre kan een ducellier ontstekingsding de oorzaak zijn van een hoog brtandstofverbruik?
Schijt aan originaliteit.
Ik heb gister de slang vanaf de pomp naar carb vervangen. Met elmo samen zaterdagavond ontdekt dat daar een behoorlijk rare knik in zat (knel onder de koelslang en houder van reservewiel) en op de knik zaten scheurtjes. Mijn broer had nog een 6mm slang liggen dus die heb ik er gister maar ff op gezet. Volgens mij moest er stiekem 8mm op maar beter dit dan een gescheurde slang. En het paste op zich prima. Ik ga binnenkort ook ff filtertjes enzo halen dus dan zet ik er dan ook wel de juiste maat slang op.
Tevens het luchtfilter maar eens op de goede manier gemonteerd. Er zaten een aantal dingen gewoon niet goed vast. Dus dat scheelt vast ook wel weer. Overigens ben ik er nog steeds niet achter wat nou zomer en winterstand moet zijn.
Maar dit als oorzaak voor hoog verbruik… we zullen zien. Nog meer ideeën?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Caroline81 schreef:Met elmo samen zaterdagavond ontdekt dat daar een behoorlijk rare knik in zat (knel onder de koelslang en houder van reservewiel) en op de knik zaten scheurtjes.
Mooi, ik vermoedde het al. Oudere benzineleiding hebben van zichzelf vaak al haarscheurtjes en na een flinke klus hebben ze vaak extra te lijden. Ik zou trouwens ook de rest van de leidingen vervangen. Ook het stukje onder de auto bij de tank. Je zult niet de eerste Visa-rijder zijn die 20 liter verliest omdat de leidingen oud zijn (en niet tegen ongelode moderne benzines bestand zijn).
Caroline81 schreef:Tevens het luchtfilter maar eens op de goede manier gemonteerd. Er zaten een aantal dingen gewoon niet goed vast. Dus dat scheelt vast ook wel weer. Overigens ben ik er nog steeds niet achter wat nou zomer en winterstand moet zijn.
Heeft ie ook niet. Er zit een schuif halverweg de slang aan de linker(passagiers-)kant die reageert op warmte. Als het koud is, wordt er lucht vanaf de uitlaat aangezogen via die aluminium slang.
ok weer wat geleerd.
Ja, ik ga proberen om voor zaterdag het boodschappenlijstje compleet te hebben en toch maar weer op de brug te gooien.
Ik wilde sowieso het oliefiter vervangen en olie verversen. Benzinefilters en leidingen vervangen. Remvloeistof…
Maar wat zijn de belangrijke dingen in dit geval?
Ik had idd wel het vermoeden dat de winterstand automatisch werkt. Ik heb namelijk geen handle gezien die je kan verstellen. Je moet misschien wel ff controleren of hij idd ook goede warme lucht krijgt.
Maar, heb je nu ook gemerkt dat ie anders rijdt sinds ie zo zuipt?
Benzineslang vervangen kan nooit kwaad (zeker gezien de leeftijd) maar als het verbruik echt flink toeneemt zou je mijn insziens moeten kunnen zien of in elk geval ruiken dat ie lekt. Meja, je zult eerst maar eens moeten testen of ie nu weer minder zuipt.
mpostma schreef:
Maar, heb je nu ook gemerkt dat ie anders rijdt sinds ie zo zuipt?
Dat had ik toch al gezegd? Hij klonk alleen anders. Met luchtfilter is dat probleem opgelost.
Caroline81 schreef:mpostma schreef:
Maar, heb je nu ook gemerkt dat ie anders rijdt sinds ie zo zuipt?
Dat had ik toch al gezegd? Hij klonk alleen anders. Met luchtfilter is dat probleem opgelost.
OK. Dan zat ie behoorlijk hopeloos vast. Zeker haast ofzo. ops:
Remvloeistof vervangen is geen gek idee. Maar let wel op dat de ontluchtingsnippels met name op de achterremcilinders flink vast kunnen zitten. Soms zodanig dat vervangen van de cilinder de enige optie is. Je kunt de nippels alvast eens inspiuten met kruipolie. Met wat input van Martin zal dat wel goed moeten komen denk ik.
Remzuigers voor schoon en gangbaar maken is ook geen overbodige luxe. Met goed spoelen ben je trouwens zo een liter of 2 kwijt.
Heb het een paar weken geleden nog een keer met een 205 1.1 gedaan, maar dat was zowat een complete revisie van het hele remsysteem.
Waarschijnlijk heeft je garage wel een doorspoelapparaartje. dan komt er druk op het reservoir te staan en hoef je niet te pompen.