Beste vrienden,
wij bevinden ons in Praag. Vorige week reed ik met de GS 900km over de autosnelweg.
Daar is iets beginnen misgaan: hoe langer hoe meer voelde ik dat de c matic het liet afweten.
Vermoedelijk zat er al te weinig olie in bij het vertrek, shame on me.
Kan het zijn dat door uren 120km per uur te rijden de zaak zo hard is opgewarmd dat de resterende olie door spleten en kieren ook is verdwenen ?
Ik kom aan de Tsjechische grens en krijg hem niet meer in eerste, en niet meer in niets eigenlijk.
Toch heb ik hem in eerste gekraakt, en dan alsnog via twee naar drie geraakt. Vervolgens heb ik zo, bang, verder gereden.
Bij aankomst in Praag bleken alle contacten rond de bak in de olie te hangen, vandaar de slechte werking.
Deze heb ik allemaal weer zuiver gemaakt, en de bak tijdelijk bijgevuld met Agip ATF2 D automatische transmissie olie.
Nu rijdt het geheel weer, maar ik blijf de tandwieltjes in de bak horen draaien. Herkend iemand deze toestand ?
Binnen enkele uren keren wij terug naar Belgie, misschien nog met een laatste nuttige tip op zak .
Dank iedereen .
Jozef
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Oef, dat klinkt niet al te goed. Ik wil je niet al te bang maken, maar bij mij draaide eenzelfde verhaal uit op complete bakrevisie. De bak kan niet al te goed tegen een laag olie-niveau.
Weet je zeker dat ie goed gevuld is nu? Je moet na vullen een paar keer de bak bekrachtigen (inschakelen in een versnelling, ik dacht de derde maar dat weet men hier vast beter, terwijl ie op de handrem staat) en dan nog eens peilen. Vervelend dat je geen Fluide T er in hebt kunnen gooien, maar ATF is dan de next-best-thing denk ik.
Enig idee waar de olie vandaan komt?
Kan het zijn dat door uren 120km per uur te rijden de zaak zo hard is opgewarmd dat de resterende olie door spleten en kieren ook is verdwenen ?
Lijkt me niet, volgens mij is je bak gewoon ergens een beetje lek…
Een beetje lek ? Dat denk ik ook, maar moeilijk te bepalen waar. Ik vrees dat het er langs de koppelomvormer uit wordt geslingerd. Hoeveel olie kan erin ? We hebben er nu een liter bijgepompt, maar hij blijft droog draaien op het gehoor.
Ik moet nog wel 900km doen vandaag .
Ik zal de bak nog een aantal keer proberen bij te vullen, draaien in derde, weer vullen, draaien in derde enz ...
En thuis eens rondkijken naar een nieuwe bak. Of is die zelf te reviseren ?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Er gaat in totaal 4 liter in, waarvan 1.4 in de bak zelf en de rest in de koppelomvormer.
Het zal niet heel snel uit de koppelomvormer geslingerd worden (tenzij daar een gat in zit, wat me erg stug lijkt) maar het kan achter de oliepomp uitlopen. Die zit tussen koppelomvormer en bak. Kan je wat specifieker zijn waar de olie zit? Of is het eigenlijk door je hele motorruim?
Advies is dus olie bijvullen tot ie echt vol zit en heel vaak stoppen om te peilen.
Bakken zijn erg moeilijk te krijgen. Ik heb nog wel het een en ander aan bak-delen liggen, waaronder het bakgedeelte (dus zonder koppelomvormer).
Het geluid van droog draaien kan ook door de ATF komen, dat spul is niet gemaakt voor het gewone versnellingsbak-gedeelte. Daarvoor zou je juist weer gewone bakolie nodig hebben, maar dat werkt dan weer niet in de koppelomvormer. Vandaar de Fluide T, dat spul heeft een beetje de combinatie van eigenschappen van gewone bakolie en ATF.
We hebben het net samen met mijn Tsjechische vriend hier zitten bijvullen.
In totaal is er nu bijna twee liter ingegaan, en de bak begon over te lopen, ook na draaien in derde.
Ik vermoed dus dat het voorlopig even goed zit.
Alles klinkt zelfs weer normaal.
Ik zal inderdaad de auto om de 200km even aan de kant zetten om het een en ander na te kijken.
Eigenlijk heb ik wat medelijden met het toch wel onderberekend bakje ... zeker boven de 100 km per uur.
Maar met wat zachtheid, en gematigde snelheid hoop ik toch alsnog Belgie te bereiken vanavond.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Succes, goede reis!
Dankuwel !
Op hoop van zege !
Veilig weer thuis, onderweg de bak om de 300km maar wat bijgevuld.
Volgende week gaan we eens kijken op de brug waar de lek zit, en waarom.
Voor de rest, een heerlijk reisautootje ! En veel duimen op de autosnelweg, zowel in Tsjechië als in Duitsland.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mooi dat je het gehaald hebt. Ik hoop dat het allemaal erg meevalt; houd ons op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jef scholliers schreef:
Eigenlijk heb ik wat medelijden met het toch wel onderberekend bakje ... zeker boven de 100 km per uur.
.
Zoveel meer toeren draait de bak niet hoor in vergelijk met een handbak. En slecht is de bak zelf ook niet.
Wel een paar externe onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed dat je thuis gekomen bent, maar ongelofelijk dat je zo’n afstand gaat rijden zonder olie te peilen.
Hopelijk is de schade beperkt, maar ik vrees het ergste.
Citroen!
Ik weet het ik weet het.
Maar de schade lijkt mij vooralsnog erg beperkt; ik probeer bij de eerste gelegenheid de lek op te sporen. De motor blijkt 100% lekvrij, het was al die tijd bakolie die ik op de grond vond.
Ha Jef,
De c-matic blijkt toch best sterk te zijn!
Zelf rijd ik ook c-matic.
Ikzelf wil ook bakolie gaan vullen.
Misschien kun je een tip plaatsen waar die pluggen zich bevinden.
Het verbaast me dat jij het vult aan de kant van de weg.
Ik krijg het nog niet voor elkaar.
Hoor graag van je.
Paul
Het is niet zo moeilijk , als je jezelf een beetje voorbereidt. Het is vooral belangrijk om de juiste olie te hebben.
Dan neem je zo een bus olie, en daar schroef je een flexibele vulpijp op, van ongeveer 20cm. Deze vulpijp zit vaak bij die rode plastic benzinebussen. Enfin, u weet wel wat ik bedoel.
Als u nu voor de auto gaat staan, met de motorkap open, neemt u eerst het reservewiel eruit. Dan neem je het verluchtingshuis eruit. Er zitten twee boutjes boven op de plastic behuizing, en nog eentje aan de achterkant. Dat laatste schroefje moet er niet uit, gewoon even los draaien. Dan neem je de ventilatiekabel los; zelfde formaat schroefje (8).
Nu kan je bij de versnellingsbak. Die zit diep achterin. Als je voor de auto staat, zie je aan de linkerkant van de bak, onderaan, een bout nr21. Dat is de vulopenening. Het is omdat deze zo diep vanonder zit, dat je het flexibele vul-hulpstuk nodig hebt. Draai de bout eruit, en steek dan (zonder morsen) de vulpijp in dit gat.
U zal toch morsen, dus plaats eerst een opvangbak onder de vulopening op de grond.
Vervolgens “pers” je de olie in de bak. Zo eenvoudig is het. Natuurlijk kan je eerst de bak helemaal leegmaken eerst, enz…
maar de actie van het vullen op zich zit zo in elkaar. Als je het twee keer gedaan hebt, dan doe je het de derde keer binnen het kwartier !
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
In theorie is die bout 21 de niveauplug en zit de vulplug achter de linker remklauw, bovenop de bak, met zo’n vierkante carterplugbout. Maar dat maakt verder niet al te veel uit…
En daar kom jij nu mee af ! En ik maar creatieve oplossingen bedenken voor dat gat in de diepte !
Het was deze methode die mij was voorgedaan door de Tsjechische specialist van dienst . En ze werkt.
Maar in het vervolg verkies ik dan toch ook maar om alles langs de eenvoudige bovenkant bij te vullen !