Beste mensen ,
M’n vriendin is helemaal verkocht voor LHM citroëns na onze balkantrip per DS. Zelf een DS kopen ziet ze wel zitten maar als beginnende chauffeur is zo’n DS toch wel groot zwaar en kostbaar. Een 2cv(kloon) is toch maar weer dat en ze is weg van vloeiende lijnen.
Een GS(A) lijkt ons het logische gevolg dan. De vraag is hoe is het leven met zo’n GS ? Wat verbruikt zoiets ? Zijn de motoren betrouwbaar ? Bestand tegen LPG ? Bestaan er GSmodellen (dus met chromen bumpers) met 5-bak of is er een aanvaardbaar alternatief ? We hebben namelijk een buitenverblijf in de ardennen en tegen 85 - 90km/h over de snelweg naar daar tuffen lijkt ons niet écht doenbaar. Wat zijn zwakke plekken (zowel mechanisch als carosserie) zouden we naar eentje wezen kijken ?
Naar wat ik heb gelezen zijn ze vergelijkbaar met de D-reeks , klopt dit ?
Er staat momenteel een Birotor te koop in België voor een mooie prijs in respectabele staat , al begrijp ik dat er hier nog maar een handvolletje van zijn overgebleven en dat onderdelen vermoedelijk onvindbaar zullen zijn ?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gs en LPG in belgië = no go, tenzij je er een koelvloeistof systeem in maakt om de verdamper te verwarmen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een Birotor voor dagelijks gebruik is volgens mij ook geen optie.
En als je perse een LPG wilt dan moet je denk ik toch wat anders zoeken. Ik denk dat een normale GS of GSA ergens tussen de 1 op 10 en 15 rijdt.
Ik heb het idee dat een GS(A) betrouwbaarder is dan de rest, gezien het feit dat het een luchtgekoelde motor is. Alleen roest… dat is denk ik wel een probleem.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Een Birotor is wel het laatste wat geschikt is voor dagelijks gebruik, Citroen heeft ze niet voor niets allemaal teruggekocht en zoveel mogelijk verschroot.
Verder zijn het volgens mij wel prima auto’s maar ze lekken nog al eens olie uit diverse pakkingen van de motor zoals hier links en rechts te lezen en roest zal je grootste probleem zijn zoals met alle oudere auto’s.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Zeker een GSA is extreem praktisch en zeker dagelijks te gebruiken, heerlijke vlotte wagens en 5de deur kan je meer vervoeren dan in een DS. Olie lekkage is inderdaad een zwak punt maar met nieuwe veton O ringen is dat ook voorgoed verholpen. Roest is een groot probleem, koop een zo’n goed mogelijke wagen en bescherm deze tegen roest. Goede exemplaren zijn nog best wel te vinden, zeker als je in Frankrijk gaat zoeken tegen een redelijke prijs. Goede keuze van je vriendin!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ooit werden ze natuurlijk gewoon dagelijks gebruikt ... Nu zijn het oude auto’s die (zoals de meeste auto’s uit die tijd) gevoelig zijn voor roest. En uit eigen ervaring kan ik melden dat die olielekkagetjes kunnen leiden tot blauwe rook uit de voorruitontwaseming. En dan willen je passagiers heel snel uitstappen Tja. Super zuinig zijn ze niet. ‘t Rijdt wel geweldig - en vlotter dan je gezien de cilinderinhoud zou verwachten. Als je/jullie ‘t onderhoud deels zelf kunnen en willen doen, waarom niet?
Enne - de birotor is een museumstuk, net als de NSU RO80. Al was het maar door een in deze tijd nogal bizar brandstof- en olieverbruik. Dankzij Mazda en de NSU-rijders schijnt de motor tegenwoordig trouwens wel weer gerepareerd te kunnen worden.
GuyTDi schreef:Beste mensen ,
Bestaan er GSmodellen (dus met chromen bumpers) met 5-bak of is er een aanvaardbaar alternatief ? We hebben namelijk een buitenverblijf in de ardennen en tegen 85 - 90km/h over de snelweg naar daar tuffen lijkt ons niet écht doenbaar.
Mijn 1300 met 5 bak kan in de 3 al over de 100, en in de 5 makkelijk 160.
Ik denk dat het niet veel scheelt een 4 of 5bak, tenzij je hele lange stukken 120 rijd ofzo.
Wat kun je zelf aan onderhoud?
Als je alles moet laten doen, loop je er denk ik wel op leeg, het blijft een oude auto waar na zoveel jaar gewoon werk aan zit.
Zelf kocht ik de mijne voor niet zo heel veel geld, maar binnen een paar maanden gingen alle olieringen stuk en lekte ze als een zeef.
Laten maken kan, maar dat kost héél veel geld, zelf maken was te doen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn gs 1220 liep bij 120 km/h wel effe 5000!!! toeren hoor. Dat rijdt écht NIET relaxt langer dan 30 min..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat is dat met de 5bak? 4000rpm?
Dat klopt, ik rij meestal 100km/uur dat is een erg goede snelheid voor een GS. Continu 120 kan ook maar is wat minder relaxed. Volgens mij heeft de 1015 of de 1130 een betere overbrengingsverhouding waardoor die iets zuiniger en iets rustiger loopt?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ooit - toen het gewoon oude goedkope tweedehands auto’s waren reed ik regelmatig met min 1100 met 130 km/u van Tilburg naar Almere. Geen toerenteller - dus geen centje pijn. De 1130 had een iets langere overbrenging dan de 1015 en 1220 en was dus ook zijniger (1:11/12 i.p.v. 1:10). Hoe dat zit bij de latere 1300? Geen idee.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GS(A) als dagelijks vervoer?
Tuurlijk, ik heb de laatste 25 jaar altijd een GS(A) gehad als dagelijks vervoer.
Ze zijn (veel) stiller dan een DS, de boxermotoren lopen veel geciviliseerder, ze zijn in het interieur koeler in de zomer, snel warm in de winter, dynamischer dan een DS en aanzienlijk zuiniger.
Problemen? Zijn al genoemd: Roest en olielekkage. En een C-matic (halfautomaat) raad ik zeker af.
Citroen!
Tja ik rijd zelf dagelijks DS , ben ex citroen monteur , nu in het onderwijs en heb dus zo goed als alle gereedschappen tot mijn beschikking , onderhoud is geen probleem.
Bij Citroen op de place de l’yser in Brussel (waar ooit auto’s werden geasembleerd) is er vandaag nog een afdeling ‘Retouche CX’ en die diende bijna uitsluitend om nieuwe en nog onder garantie zijnde CXen bij te spuiten gezien de roest al vat had tijdens transport. %Ik had gehoopt dat de GS daar nog ietwat van gevrijwaard was ...
Dus , als ik het goed begrijp is er geen GS model (dus nog met stalen / chromen bumpers & lijstjes) met 5bak , dat hebben alleen de latere GSA’s en X uitvoeringen met kunststof bumpers ?
Zijn de wagens qua hydraulisch systeem een beetje a la DS of .. ? Naar wat ik begrijp was de GS uit voor de CX dus zou de link meer naar de DS moeten zijn ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
5-bak is nooit geleverd in een GS, maar kan er -met aanpassingen- wel in. Een GS herken je aan de metalen bumpers (die ook zwart kunnen zijn overigens) en aan de kleine achterklep.
De GSA heeft een betere verwarming/ventilatie, satelieten aan het stuur voor de bediening van bijna alles, veel meer kunststof (o.a. bumpers) en de 5e deur natuurlijk. Werden geleverd met 4-bak en met 5-bak.
Hydraulisch zijn ze zeer eenvoudig, en eigenlijk heel vergelijkbaar met de Citroën ID zonder stuurbekrachtiging.
Citroen!
Geen stuurbekrachtiging ? nooit op de GS(A) ?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Nooit stuurbekrachtiging!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste