De brandstofpomp van mijn Xm V6 3.0 Exclusive uit 1997 krijgt geen spanning. Heb de pomp uitgebouwd en getest, dan is deze ok. De brandstof noodschakelaar(Inertia switch) doorgemeten deze is doorverbonden, had ergens gevonden dat het groene relais(Cartier 03723) voor op de computer voor de brandstofpomp is, op het common contact staat 12 V deze doorverbonden maar de pomp gaat dan niet draaien. Stekker opzij in de deur van de flatcabel losgehaald die naar de brandstofpomp gaat en gekeken of daar de 12V aankomt maar niets.
Startonderbreking lijkt ook goed, de auto start wel maar springt niet aan omdat er geen benzine komt.
Weet iemand wat er allemaal moet schakelen voordat de brandstofpomp aangaat? Ik kan de bekabeling niet volgen zo om te zien waar het na het relais nog heen gaat voordat het de brandstofpomp aanstuurt.
Heb ook al de noodschakelaar doorverbonden en ook de 12V over het relais(Cartier 03 723) dat de pomp aan zou moeten sturen over het contact doorverbonden, ook dan gaat de pomp nog niet aan. Weet niet of het Bitron relais ook stuk zou kunnen zijn en dat daardoor de pomp niet aan wil gaan.
Björn
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006
- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
De benzinepomp krijgt zijn spanning via de flatkabel. Deze wordt rechtstreeks geschakeld via een bruin relais (formaat dubbel) in de computerbak of door 2 losse relais in de computerbak.
Jeroen
Topic even naar het XM gedeelte verplaatst. Het heeft natuurlijk niets in de forumregels te zoeken
Hallo Jeroen, de flat kabel had ik inderdaad gevonden, er zit nog een stekker onder bij het rechter zij portier, hier ook nog eens gemeten maar geen spanning. Ik heb inderdaad zo een dubbel bruin relais voor bij de computerbak zitten. Maar had ergens uit een schema gezien dat het kleine relais de pomp schakelde, maar misscien klopt dit dan niet als ik jou zo hoor. Weet je toevallig welke contacten de pomp schakelen? Dit kan ik niet achterhalen, want kan de kables in de kabelboom zo niet volgen.
Het relais schakelt namelijk wel
Björn
Ow en Rene, sorry was niet de bedoeling het daar te plaatsen!!!
Björn
Kan gebeuren. Succes!
Dat je het relais KLIK hoort zeggen wil nog niet zeggen dat deze daadwerkelijk een verbinding legt; deze relais zijn redelijk berucht om dit fenomeen en ik zou dr gewoon ff een ander in prikken
Hoe het relais intern verbonden is staat op het relais zelf btw dus met wat doorpiep werk vanuit je flatcable kan je dr wel achter komen
Ouwe mopperkont
Ik heb het relais ook zeker getest, en kwam er achter dat het deel dat de benzine pomp schakelt niet schakelde. Kon niet vinden waarom dit deel niet schakelde want kreeg wel spanning maar toch schakelde deze niet, de spanning daar was wel laag, 10,2 V. Heb de stekker weggehaald en draden rechtstreeks op relais gesoldeerd en daarna relais opnieuw getest met 12V direct erop. relais is 100% ok. Uit de kabelboom kwam de + draad zetten die de brandstofpomp spoel van het relais moet schakelen, ik kan niet vinden waar deze op heeft gezeten, en nu de draad gezet op een andere draad die ook 12V krijgt als je de auto op contact zet, de brandstof pomp draait weer, deze slaat niet af, weet iemand of deze altijd doorloopt op contact of dat deze af moet slaan op druk ofzo? Heb nu even de auto aan de lader gehangen omdat ik flink gestart had met testen. Dus morgen weer verder zoeken.Sjonge wat een storing zeg!
Als je de motor op contact zet dan draait deze even, wanneer de motor loopt blijft de pomp ook permanent lopen. Als je de motor afzet valt de pomp ook af.
Ouwe mopperkont
Ik dacht ook dat het zo moest werken, op dit moment blijft de pomp draaien, dus dan nog maar eens zoeken waar de draad dan wel op aangesloten moet worden.
Thanks voor de reactie!
Björn