Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nergens voor nodig.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vind je? ik vind dat ie toch vrij zwaar stuurt, met name bij lag snelheden. Een bx zonder stuurhulpje stuurt fijner.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
op zich moet je best een beetje trekken bij manoeuvres bij lage snelheid, door de overbrengingsverhouding moet je vooral best een tijdje zwengelen voor wat uitslag. Het gekke is dattie als je achteruit rijdt veel lichter stuurt, zal wel aan de ophanging liggen.
Ik vind het niet schokkend, ben bepaald geen bodybuilder, maar ik kan de fysiek van de toekomstige bestuurster niet inschatten natuurlijk…
Ik kan ook eens informeren bij moeders, misschien dat die het nog weet van vroeger
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De GSA met een 1300 blok en 5-bak doet qua verbruik, prestaties en comfort weinig onder voor de modernere opvolger, de bx. Gemiddeld 1:13 is prima haalbaar. En je hebt een vijfde deur, die heeft een GS niet. Die openslaande klep is érg handig, daar lever ik graag de chromen bumpers voor in.
Er zijn nooit luxe dingen op GS’en en GSA’s geleverd, zoals elektrische ramen en stuurbekrachtiging. Volgens mij zijn er in de VS wél exemplaren geleverd met airco maar die zijn extreem zeldzaam. Citroën vond een FM-radio met equalizer indertijd al luxe genoeg om er een speciaal model omheen te maken (gsa tuner)... wauw!
Met de 4-bak is trouwens prima te leven. Tot 100 km/u is de auto zelfs rustig te noemen. Met Draakje, mijn GSA met 1130-blokje en 4-bak (een combi die ook in de GS voorkwam), heb ik al eens 150 gereden. Oordeel zelf: http://www.youtube.com/watch?v=ZETMsZFWYuQ Dit is dus bovenin de toeren en in de betreffende auto is nog helemaal niks gedaan met extra geluidsdemping. Doe dat eens na met een kadettje of golfje uit de 70’s… Er liggen nu dikkere matten op de vloer waardoor ze al merkbaar stiller is geworden, kun je nagaan wat je kunt bereiken met wat extra demping tegen het brandschot.
En zwaar sturen? Ik vind dat heel erg meevallen. Als ze eenmaal rolt dan is een goed afgestelde GSA met juiste banden+spanning beslist geen sjorbak. De BX zonder bekrachtiging stuurde zwaarder en dat vond ik al niet eens storend. Zoals bij elke auto zonder bekrachtiging moet je alleen sjorren als je de wielen wilt draaien bij stilstand, als je héél langzaam rijdt of érg scherp door een bocht wilt. Het ‘overpakken’ moet je in die gevallen even vergeten en in plaats daarvan gewoon onderhands trekken, zoals onze ouders dat vroeger ook deden, weet je nog?
Qua roest: dat is hetzelfde als bij elke andere auto uit die tijd: als je er niks aan doet dan gaat het snel. Er is weinig verschil tussen een GS of GSA. Goed beschermen is het devies.
Qua LPG: de blokjes draaien er prachtig op en kunnen er ook heel goed tegen, dat is het probleem niet. Het lastige is dat het blok luchtgekoeld is en je niet meer met uitlaatwarmte mag voorverwarmen. Alternatieven met verwarmd water enzo zijn snel bedacht maar wel wat omslachtig.
En de GS staat op de tijdlijn dichter bij de DS dan de CX, want hij kwam iets eerder op de markt. Of de GS op een DS lijkt qua lijnenspel? Ikzelf vind van niet maar ik krijg regelmatig opmerkingen van mensen die vinden dat ik “een mooie snoek” heb, dus er zijn er genoeg die wél vinden dat ze op elkaar lijken… Het zijn in elk geval allebei erg elegante en mooi uitgevoerde ontwerpen die nog 100% Citroën zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een GS(A) op niet versleten Michelins XZX in de orginele maat (145-15), en met de juiste bandenspanning, stuurt als een scheermes, vind ik. Ook op lage snelheid goed te doen. Als je er bredere banden op legt, wordt het een ander verhaal, zeker als de banden naar de slijtgrens gaan.
Citroen!
En ik hoor altijd dat de wegligging fenomenaal is (zelf nooit een GSA tot de grenzen gereden) omdat de gewichtsverdeling optimaal is: niet alleen een laag zwaartepunt vanwege de boxer, maar ook voor-achter. En lees de belevenissen van een mede-forummer met zijn klapband voor op de snelweg. Geen probleem om de auto netjes aan de kant te krijgen. Dat vind je bijna nergens.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Met een GS kan je “gooien en smijten”. Wegen in bijvoorbeeld de Alpen zijn een feest met een GS.
Citroen!
Ik heb jaren GS / GSA gereden en vind met name dat de GSA goed mee kan in het hedendaagse verkeer.
Het ontbreken van stuurbekrachtiging ben je snelgewend.
GSA rijd echt heerlijk soepel en redelijk snel.
zonder stuurbekrachtiging merk je alleen als je stil staat of inderdaad heel langzaam rijdt. Tijdens het rijden merk je het niet eens vind ik.
Wat is er trouwens mis met een c-matic of dus ook de convertisseur??
MiGS schreef:Ik kan ook eens informeren bij moeders, misschien dat die het nog weet van vroeger
Ons moeders kan zich niet meer herinneren of hij al of niet zwaar stuurde, wat op zich al een goed teken is. Wel meldt zij dat ze er altijd zeer prettig in heeft gereden.
Dat was 1 jaar in een 1220 Spécial en 4 jaar in een 1130.
En wat een gezeik over die 5e deur. Koop toch gewoon een Break .
Adri
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Heerlijke wagen zowel GS als GSA.
Lange afstanden en hard (!) zowel met 1130 met 4 bak als 1300 met 5 bak gedaan. (volgens mij zijn deze motoren de betere optie dan de 1015 en 1220)
Laatst nog eens ingestapt in een GSA maar toen vond het wel wel een stap terug in de tijd,
na modernere auto’s gereden te hebben.
Een ander zwak punt zijn de steekassen.
En, ook al is er niets aan de hand, ze pluimen enorm uit de uitlaat.
Al met al een heerlijke (reis) auto.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Steekassen? Je bedoelt de aandrijfassen, neem ik aan? Nog nooit last mee gehad in 25 jaar tijd.
Enorm pluimen? Absolute onzin. Bij de koude start, als er olie in de cilinders ligt (boxer-motor) kan je heel even een klein pluimpje zien, daarna niet meer (bij een gezonde motor).
Wat is er mis met een C-matic: Onnodig gecompliceerd, zwaar, de motor maakt meer toeren, de GS(A) wordt trager, gaat meer verbruiken en onderdelen zijn moeilijk tot niet te vinden.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De break is idd ook een goeie optie! Ruim en praktisch met vlakke laadvloer. En de break is niet langer, breder of zwaarder dan de gewone uitvoering, dus is ‘ie nog steeds makkelijk te parkeren. Het verbruik, weggedrag en comfort is ook zo goed als eender.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Break = leuk.
De achterruit van een break is ook een onderdeel met een mooie vormgeving, vind ik.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Laten we eens realistisch zijn in plaats van een emo-keuze te maken:
Ik snap niet hoe men een gs als dagelijks vervoer zou kunnen overwegen vergeleken met bv een bx. Een GS is een zuipschuit, maakt je gehoor kapot boven de 110 km/h, roest, lekt en valt na verloop van tijd uit elkaar. Een Gsa zit misschien wat beter in elkaar, heeft een 5-bak ( dat scheelt echt veel in teringherrie) en een 5e deur maar nog steeds zou ik daar niet graag alle dagen de weg mee op gaan. Ik heb in een jaar zo’n 30.000 km met een GS1220 gereden op lpg en was blij dat ik er weer uit mocht. Goed, het ligt fijn op de weg en het veert lekker. Maar de stoelen zijn ruk, het ding is gemaakt van pisbakkenstaal en heeft de veiligheid van een beschuitbus…
Als je veerbollen wil en comfort koop dan een bx of een xantia. Heeft je vriendin ook enige overlevingskans bij een aanrijding. Of wil je graag van haar af?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste