Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Eenvoudig is ook een groot woord. De remklauw zit daar niet heel handig, dus ik heb maar een speciale tool gemaakt om bij die plug te komen, zonder die tool lukt het dan ook niet…
Het blijft dus “toolen”!
Mkatgert, hebt u misschien enige suggestie waar de lekkage vandaan zou kunnen komen ? Het is overduidelijk dat de olie aan één kant van de wagen ligt, met name aan de kant van de niveauplug. De olie zit echter ook hoger, op de bruine balk die dwars door de motorruimte loopt, en bijgevolg ook zelfs ter hoogte van dat electro-ding vlak achter de drukspreider. Deze was zo vettig geworden dat ik daardoor niet meer kon schakelen.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Tsja, als de olie daar ligt dan komt het niet uit het koppelomvormerhuis, dus oliepomp en koppelomvormer zullen nog wel goed zijn.
Verdere opties? Misschien lekt het tussen kleppenhuis en bak, of is er een aandrijfaskeerring lek… Zit de banjobout van de olieleiding van onderkant bak naar kleppenhuis goed vast? Die zit ter hoogte van de rechter motorsteun.
Aandrijfaskeerring lijkt me zeer goed mogelijk, gezien het goedje als het ware in het rond geslingerd wordt.
Banjobout ?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dat is zo’n systeem: een holle bout (links) waarmee je de leiding (rechts) vastklemt.
De keerring vervangen, daarvoor moet de bak en dus de motor eruit ?
Ik heb heel veel zin om daar eens aan te beginnen, maar dan moet ik nog even wachten op m’n Dsuper5.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Inderdaad, daarvoor moet de boel grondig uit elkaar. Maar zorg eerst dat je zeker weet dat dat het is voordat je begint
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op een rollenbank en kijken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ok, ik las ook even een oud topic van uw hand. Over de lekkage van uw eigen c-matic. Ik zie nu dat de keerringen in kwestie toch weer verkrijgbaar zijn.
De motor en de bak liggen er toch op een uur uit… maar ik zal voor de zekerheid die bewuste bouten even nakijken. Soms vallen de dingen mee, maar mijn buikgevoel zegt: uit elkaar !