Sinds een week of 7 trilt en vibreert mijn XM bij het accelereren en dan met name vanaf 2000 toeren. Op de snelweg is door de trilling het zicht in de achteruitkijkspiegel zelfs wat wazig. Ben bij de garage geweest en de hele ophanging aan de voorzijde is bekeken. Verdacht werd de versnellingsbak-steun en deze is vervangen maar dit heeft niet geholpen. Bij grotere belasting, bijvoorbeel bij het rijden met een goed gevulde aanhanger en de motor “moet werken” is het erger. Bij loude motor is het minder erg dan bij warme. Bij gas loslaten is de vibratie weg, dus banden en schijven lijken me uitgesloten als boosdoeners. Lijkt ook of de auto vermogen mist en dat de uitlaat bij het spruitstuk wat lekt. Alles lijkt op een kantelende motor maar de garage kon dit niet vaststellen: pook trilt en schudt ook niet extreem. Wil nog wel proberen of een velgenwissel (mijn winterbanden) iets uithaalt maar ik ben bang dat dit weer een kostbare zoektocht wordt, of is er iemand die me op een beter spoor kan zetten en/of me een échte expert in de buurt van Stadskanaal-Veendam-Winschoten kan aanbevelen?
Is de homokineet al uitgesloten ?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Kromme aandrijfas (de lange) of je onderste motorsteun is verrot
Ouwe mopperkont
Homokineet kun je testen door je stuur naar uiterst links en rechts de bewegen en flink op te trekken.
Achteruit hetzelfde.
Hoor je `em knakken dan is `t je homokineet.
Kromme as kun je zien door je wielen vrij van de grond te laten draaien en langs de as te kijken .
Evt. met de hand er lichtjes langs terwijl `ie draait , voel je het ook wel.
XM TCT Ambiance`94
Dirk, bedoel jij flink acceleren TERWIJL je wielen max staan ingestuurd? of eerst max links, dan max rechts en dan recht flink optrekken ?
Max ingestuurd en dan flink optrekken geef je de boel wel verschrikkelijk op zijn lazer naar mijn idee.
Mitch, blijft de boel ook trillen als je gewoon een constant toerental aanhoud ? is het er steeds of soms wel en soms niet ?
Dirk, bedoel jij flink acceleren TERWIJL je wielen max staan ingestuurd?
Yep.
XM TCT Ambiance`94
Bij constant toerental is het aanwezig maar niet extreem. Het went ook een beetje natuurlijk….Bij accelereren is het behoorlijk aanwezig, bij gas los is het meteen weg. Als ik 140 rijd op de snelweg en de auto laat rollen met ingetrapte koppeling, dan is er geen trilling te merken. Aandrijfassen draaien dan toch ook lustig rond en bij een onbalans zou je dat dan ook merken dacht ik…Die homokineten worden bij vrij draaien natuurlijk niet echt belast en pas bij “gas er op” onder spaning gezet of zie ik het verkeerd? Zal straks de homokineet-proef even doen. Blijft wel vreemd dat 2 meerijdende monteurs niet op dit idee zijn gekomen, of niet?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
die trillingen, voel je die in je stuur, in je voeten of in je kont ?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een “kapotte” aandrijfas is ook geen apk afkeur. Als de hoezen maar goed zijn.
Maar ook ik ga voor de assen. En dan de rechter.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Eigenlijk zit de trilling door de hele auto, dus niet in het stuur, in de bak of in een pedaal. Bij flink gas geven lijkt het nog het meest of er een flap rubber losligt op een band en bij elke omwenteling een trillin veroorzaakt. Homokineet-proef met uitslaande wilen gedaan, géén knakkende geluiden maar wel de zelfde trilling als bij rechtuit optrekken, het trillen leek wel wat heviger maar zeker ben ik daar niet van: het is ook een abnormale manier van wegrijden natuurlijk. Is er een andere manier om de homokineten uit te sluiten of moet ik de aandrijfassen er maar uit trekken? Is op zich toch geen ingewikkelde klus? Ik kan de assen overzetten vanaf mijn donorauto maar als het iets anders blijkt te zijn, heb ik een hoop moeite voor niets gedaan.
Mwa, als je handig erin bent half uurtje, als je wat onhandig bent 2 uurtjes?
Dus het is te doen En het is aannemelijk dat deze het is. Er zijn maar weinig draaiende onderdelen die je auto zo laten vibreren
Ouwe mopperkont
Ik denk dat je homokineten wel goed zijn zo te horen.
Misschien rare vraag : is je koppeling nog goed?
Je had het over minder vermogen en dat je geen trilling voelde bij koppeling in.
Ook daar is een truc voor( maar die ken je wel) : in je 3 optrekken en flink gas geven : de koppeling hoort te pakken .
Niet te vaak doen , anders slijt `ie snel en dat ruik je.
XM TCT Ambiance`94
Zet hem ff in de 5 dan, dan merk je het sneller
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V