C3 is zeer goed reeds gedurende meer dan 5 jaar. 1 defect slechts (niet steeds terugkerende hendel richtingaanwijzer); werd na garantie toch met tussenkomst van citroën vervangen; garagist stelde dit zelf voor waarbij we enkel de werkbon dienden te tekenen. Prima service!
XTR schreef:Archont schreef:en nu hebben de handremkabels het begeven.
als even terugblader in dit topic lees is dat jouw C3 inmiddels al ruim 200.000 kilometers heeft afgelegd, in ruim 6 jaar…
een auto is toch gemaakt om mee te rijden
Het schijnt dus dat de gefacelifte C3 wat verbeteringen heeft, zoals zachtere veren voor en dunnere en dikkere stabilisator stangen en andere stootblokken. Dat is best heel veel om aan te passen. Wat zou een set veren kunnen doen? Ik heb met de Xsara VTS goede ervaringen met APEX veren, met originele schokdempers…
ook wij hebben een C3 1.6 16v uit 2002. De auto rijd prima. Hebben hem sinds vorig jaar november gekocht en hebben er nu zelf al 6000 KM mee gereden. Inmiddels zijn twee lambdasondes vervangen en doet nu ook de ventilator het nit goed meer. Blaast alleen nog maar voluit en gaat niet zachter. Volgens de verhalen op het forum zou het de kachelweerstand moeten zijn. Er staat nu 126000 op de teller en de remschijven voor hebben we ook al vervangen, omdat deze een slepend geluid maakten.
De auto rijd verder prima, maar als je er wat mee hebt is het vaak lastig te verhelpen. Vooral de knipperlichten in de koplamp moesten we vervangen en dat was een naar klusje. Maar dat is tegenwoordig met alle compacte auto’s.
Voor de rest rijd hij prima en zit lekker comfotabel.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
ex-mekanieker schreef:Wat de hele C3-ervaring tot een miskleun maakt is de stugge vering, die een positieve rijbeleving in de weg staat, de vering is abnormaal hard en draagt niet bij tot de wegligging.
Er schuilt een kern van waarheid in en ik vind dit ook het grootste minpunt van de C3.
De vering is in vergelijking met mijn voorgaande auto’s inderdaad enorm stug en een Citroën onwaardig.
Het “zweven” is wel weg, het lijkt meer op stuiteren.
Als je dit vergelijkt met bv de vering van een Audi A4 of een Opel Agila dan is de C3 ineens verrassend soepel geveerd.
Kom je uit een ZX, of een Saxo, (om van een BX, Xantia, CX of Xm nog maar te zwijgen) dan is de vering van de C3 om te janken.
Ik denk dat meneer Citroën maar eens 2 soorten vering aan moet gaan bieden, 1 type voor de Cirofielen die willen “zweven” a la 2CV en DS, en 1 van het type “niergordel” voor de groep die strak sturen en nek-en rugklachten prefereert.
Ik heb inmiddels 265.000 km op de teller van mijn C3 staan. En dat zonder noemenswaardige technische problemen. De abnormale dingen waren eigenlijk een defecte unit van de cruise control rond km-stand 40.000) en deze unit is ook binnen de garantie vervangen. En verder rond de 190.000 km een lekke airco, de pekel van de winter ervoor had een gat gevreten in het aluminium leidingwerk, kosten 700 euries.
Maar ondanks deze euvels kon je er wel mee blijven rijden.
En verder is het een kwestie van op tijd onderhoud laten plegen. Het vervangen van remblokken, remschijven, banden en de distributieriem hoort tot de normale slijtage.
Qua betrouwbaarheid kunnen de Duitse fabrikanten hier een voorbeeld aannemen. De C3 heeft me nog nooit in de steek gelaten in de afgelopen 7,5 jaar.
Het dieselmotortje van PSA is van ongekende klasse, daar kunnen die volkomen waardeloze duitse tdi’s echt niet aan tippen.
Tegenwoordig klinkt een moderne landbouwtrekker stationair beschaafder dan zo’n duitse tdi
Wat weer gemakkelijk om af te geven op een andere merk of er niks beters bestaat dan Citroen.
Wehebben naast onze C3 eHDI ook een golf met een TDI dieselmotor( 100 pk)wat trekkracht betreft is dit een stuk beter dan de C3, als ik bij 70km. in zijn 5 gas geef gebeurd er echt wel wat en toch is hij ongeveer 200 kg zwaarder.
Met dezelfde rijstijl rijden we hier ongeveer 1:18,5 mee dus vergelijkbaar met de C3 met nieuwere technologie helemaal niet slecht, met de C3 zitten we ongeveer 1:20.
Maar we zijn met beide auto’s tevreden.
Alle auto’s hebben + en - punten.
Ik heb wel de voorkant van de stoelen met 15mm.verhoogd en dit zit veel prettiger want personen met lange benen ( zoals bij ons) liggen de bovenbenen niet op de zitting wat op den duur vermoeiend wordt.
de golf moet je ook niet vergelijken met een C3 maar eerder met een C4
c3 is meer categorie polo….
Dat ik wat grootte betreft een C3 niet met een golf vergelijken kan ben ik me ook wel bewust.
Maar het gaat mij om het afgeven op een product van een ander merk wat niet reeël is.
De golf heeft bijna 240000 km gedraaid zonder problemen ( heeft ons ook nog nooit laten staan)
dus ik denk niet dat dit een waardeloos product is.
En als je het vermogen en het gewicht van de beide auto’s gaat vergelijken is theoretisch gezien de golf zuiniger.
Maar zolas ik al zei, we zijn met beide auto’s tevreden.
ik denk dat dat afgeven normaal is…
als ik op een audi of vw forum zet dat mijn C5 een super auto is..
tja dan wil ik de reacties ook wel eens weten…hahahahah
tenslotte zijn we citrofiel…
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
twaar schreef:
En als je het vermogen en het gewicht van de beide auto’s gaat vergelijken is theoretisch gezien de golf zuiniger.
Met een gewone C3 1.4 HDi (50 kW) rij ik gemiddeld 1 op 24-25, dus durf ik jouw stelling rustig in twijfel te trekken.
Mijn C3 heeft er inmiddels ruim 265.000 km opstaan
Het verbruik van een nieuwe auto ligt in het begin altijd hoger dan van een auto die al “goed” is ingereden .....
Jeroen
Citaat: Lieber Golf spielen dann Golf fahren…....
Mijn 2003 C3 1.6 sensodrive: geen enkel echt probleem, harde vering voor een citroën (denkt terug aan Dyane, GSA, Visa tonic), 1 lekke schokdemper na 2 jaar(pech zeker) en idd die “flatblade” wissers zijn snel versleten.
De luxe is zalig en inbegrepen in de prijs.
Vreselijk duur onderhoud bij de dealer, lijkt me financiële recuperatie zonder meer.
Nog erger was de GSA pallas, gelukkig zijn dat voltooid verleden tijden.
Samengevat, prijs/kwaliteit = goed.
De vering mag zachter en de zetel iets langer, ook mag het leder wat dikker en meer.
Het blijft wel apart zo’n citroën.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je moet er een beetje geluk mee hebben. Wij hebben inmiddels 35.000km gereden en de motor temperatuur sensor is gesneuveld. Daarnaast nog wat standaard onderhoud als banden en een demper. Verder rijdt de C3 goed, het enige minpunt vind ik de rammel die we hebben in het stuurhuis, maar goed het kan geen kwaad verder.
wij hebben een 1.4i difference, zuinig en wat mij betreft zeer betrouwbaar.
ik denk dt het ook wel scheelt of je de eerste of tweede versie van de C3 hebt. Ook vraag ik me af hoe zit tussen de verschillende motoren of daar nog verschil in zit.