1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Trillingen bij accelereren
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 11 augustus 2011 08:47 PM

Sinds een week of 7 trilt en vibreert mijn XM bij het accelereren en dan met name vanaf 2000 toeren. Op de snelweg is door de trilling het zicht in de achteruitkijkspiegel zelfs wat wazig. Ben bij de garage geweest en de hele ophanging aan de voorzijde is bekeken. Verdacht werd de versnellingsbak-steun en deze is vervangen maar dit heeft niet geholpen. Bij grotere belasting, bijvoorbeel bij het rijden met een goed gevulde aanhanger en de motor “moet werken” is het erger. Bij loude motor is het minder erg dan bij warme. Bij gas loslaten is de vibratie weg, dus banden en schijven lijken me uitgesloten als boosdoeners. Lijkt ook of de auto vermogen mist en dat de uitlaat bij het spruitstuk wat lekt. Alles lijkt op een kantelende motor maar de garage kon dit niet vaststellen: pook trilt en schudt ook niet extreem. Wil nog wel proberen of een velgenwissel (mijn winterbanden) iets uithaalt maar ik ben bang dat dit weer een kostbare zoektocht wordt, of is er iemand die me op een beter spoor kan zetten en/of me een échte expert in de buurt van Stadskanaal-Veendam-Winschoten kan aanbevelen?

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 11 augustus 2011 10:12 PM
  [ # 1 ]

Is de homokineet al uitgesloten ?

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 11 augustus 2011 10:47 PM
  [ # 2 ]

Heb ik ook eens gehad met een Xantia. De garages hebben alles bij de hand gehad, maar niks hielp. Toen ik de aandrijfassen losmaakte kwam er een zomaar in twee delen eruit. Dus inderdaad homokineet kan het zomaar zijn.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 augustus 2011 10:53 PM
  [ # 3 ]

Kromme aandrijfas (de lange) of je onderste motorsteun is verrot

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 augustus 2011 12:43 AM
  [ # 4 ]

Homokineet kun je testen door je stuur naar uiterst links en rechts de bewegen en flink op te trekken.
Achteruit hetzelfde.
Hoor je `em knakken dan is `t je homokineet.

Kromme as kun je zien door je wielen vrij van de grond te laten draaien en langs de as te kijken .
Evt. met de hand er lichtjes langs terwijl `ie draait , voel je het ook wel.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 augustus 2011 01:37 AM
  [ # 5 ]

Dirk, bedoel jij flink acceleren TERWIJL je wielen max staan ingestuurd? of eerst max links, dan max rechts en dan recht flink optrekken ?

Max ingestuurd en dan flink optrekken geef je de boel wel verschrikkelijk op zijn lazer naar mijn idee.


Mitch, blijft de boel ook trillen als je gewoon een constant toerental aanhoud ? is het er steeds of soms wel en soms niet ?

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 augustus 2011 02:04 AM
  [ # 6 ]

Dirk, bedoel jij flink acceleren TERWIJL je wielen max staan ingestuurd?

Yep.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 12 augustus 2011 09:26 AM
  [ # 7 ]

Bij constant toerental is het aanwezig maar niet extreem. Het went ook een beetje natuurlijk….Bij accelereren is het behoorlijk aanwezig, bij gas los is het meteen weg. Als ik 140 rijd op de snelweg en de auto laat rollen met ingetrapte koppeling, dan is er geen trilling te merken. Aandrijfassen draaien dan toch ook lustig rond en bij een onbalans zou je dat dan ook merken dacht ik…Die homokineten worden bij vrij draaien natuurlijk niet echt belast en pas bij “gas er op” onder spaning gezet of zie ik het verkeerd? Zal straks de homokineet-proef even doen. Blijft wel vreemd dat 2 meerijdende monteurs niet op dit idee zijn gekomen, of niet?

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 12 augustus 2011 10:02 AM
  [ # 8 ]

Klopt, dat is ook raar dat monteurs er niet opkomen. Dit heb ik ook meegemaakt. Mijn Xantia was zelfs APK goedgekeurd met een kapotte aandrijf as. Trouwens als ik de homokineet test deed hoorde ik niks.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 augustus 2011 11:37 AM
  [ # 9 ]

die trillingen, voel je die in je stuur, in je voeten of in je kont ?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 augustus 2011 03:08 PM
  [ # 10 ]

Een “kapotte” aandrijfas is ook geen apk afkeur. Als de hoezen maar goed zijn.
Maar ook ik ga voor de assen. En dan de rechter.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 12 augustus 2011 11:26 PM
  [ # 11 ]

Eigenlijk zit de trilling door de hele auto, dus niet in het stuur, in de bak of in een pedaal. Bij flink gas geven lijkt het nog het meest of er een flap rubber losligt op een band en bij elke omwenteling een trillin veroorzaakt. Homokineet-proef met uitslaande wilen gedaan, géén knakkende geluiden maar wel de zelfde trilling als bij rechtuit optrekken, het trillen leek wel wat heviger maar zeker ben ik daar niet van: het is ook een abnormale manier van wegrijden natuurlijk. Is er een andere manier om de homokineten uit te sluiten of moet ik de aandrijfassen er maar uit trekken? Is op zich toch geen ingewikkelde klus? Ik kan de assen overzetten vanaf mijn donorauto maar als het iets anders blijkt te zijn, heb ik een hoop moeite voor niets gedaan.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 augustus 2011 11:46 PM
  [ # 12 ]

Mwa, als je handig erin bent half uurtje, als je wat onhandig bent 2 uurtjes?
Dus het is te doen Smile En het is aannemelijk dat deze het is.  Er zijn maar weinig draaiende onderdelen die je auto zo laten vibreren

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 augustus 2011 11:47 PM
  [ # 13 ]

Ik denk dat je homokineten wel goed zijn zo te horen.
Misschien rare vraag : is je koppeling nog goed?
Je had het over minder vermogen en dat je geen trilling voelde bij koppeling in.
Ook daar is een truc voor( maar die ken je wel) : in je 3 optrekken en flink gas geven : de koppeling hoort te pakken .
Niet te vaak doen , anders slijt `ie snel en dat ruik je. Mad

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 augustus 2011 11:48 PM
  [ # 14 ]

Zet hem ff in de 5 dan, dan merk je het sneller Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 12 augustus 2011 11:50 PM
  [ # 15 ]

LAten rollen in de 5 naar bijna stationair toerental en dan plankgas geven. Als de toeren extreem omhooggaan de auto niet echt versneld is je koppeling versleten. Ik hou het op homokineet. Is prima te doen zelf. Als de fusee tenminste los wil.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook