Beste lezers,
Ik heb sinds kort een XM en vroeg me af hoeveel bollen het hydraulisch systeem van een Citroen XM Turbo C.T. uit 10-1997 met Hydractive heeft. Ze moeten vervangen worden namelijk. Maar het lukt me niet ergens deze informatie duidelijk te vinden… zijn het er 7 of 8 (of 9)?
2x Voor vering
1x Voor regelaar
2x Achter vering
1x Achter regelaar
1x Accumulator (ergens las ik ook iets over 2 accumulators, is dat een remaccu zoals bij de CX?)
?1x Anti-Sink?
Ik hoop dat iemand het hier weet.
Alvast bedankt!
Julius
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Julius
Elke XM heeft er minstens 5, te weten de voorraadbol op de hogedrukregelaar en bij elk wiel een veerbol.
Een hydractive heeft er 2 meer, per as 1.
Bij antisink, zoals bij jou, nog 1 extra, achter gemonteerd.
Bij Diravi-besturing, volgens mij alleen leverbaar geweest op V6en, nog 1 extra, voor gemonteerd.
Dus minstens 5 en maximaal 9, als de combinatie van antisink en Diravi leverbaar geweest is.
Mij echter niet bekend.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hallo René,
Dus in 1997 hebben de T.C.T.‘s een anti zink bol?
Dus 8 dan in totaal?
Groeten, Julius
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even opgezocht, vanaf orga-nr. 6750 (modeljaar 1996) hebben alle XM’s, behalve de V6en, anti-sink.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt René. Dan weet ik wat ik moet gaan bestellen.
Groeten, Julius
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Let op, de druk, het volume en de boring van de eventueel ingebouwde demper (veerbol!) van de toe te passen bollen is sterk afhankelijk van bouwjaar, motortype en koetsuitvoering (berline/break).
Ook het materiaal van het membraan kan nog verschillen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat weet ik. Ik heb wel ervaring met de techniek achter het hydraulisch systeem en de verschillende soorten bollen. Ik wist alleen niet welke ik nou allemaal moet hebben (ik heb de auto ook niet hier, dus ik kan niet even kijken).
In ieder geval bedankt voor je hulp.
Groeten, Julius
René Jongejan schreef:Even opgezocht, vanaf orga-nr. 6750 (modeljaar 1996) hebben alle XM’s, behalve de V6en, anti-sink.
Ja. En vanaf modeljaar 1998 kreeg de V6-24 ES9J4 ook het antizink, SC/MAC systeem.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
René Jongejan schreef:Julius
Elke XM heeft er minstens 5, te weten de voorraadbol op de hogedrukregelaar en bij elk wiel een veerbol.
Een hydractive heeft er 2 meer, per as 1.
Bij antisink, zoals bij jou, nog 1 extra, achter gemonteerd.
Bij Diravi-besturing, volgens mij alleen leverbaar geweest op V6en, nog 1 extra, voor gemonteerd.Dus minstens 5 en maximaal 9, als de combinatie van antisink en Diravi leverbaar geweest is.
Mij echter niet bekend.
Diravi en anti-zink (SC-MAC) zijn inderdaad niet samen geleverd, dus het maximum staat op 8.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Allen,
Hierin staat alles beschreven over hoeveel bollen men mag hebben? btw ook voor andere zaken een handig naslag werk.
http://www.deridders.nl/xm/xm.pdf
Groet!
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Dat is handig die PDF. Bedankt.
Ik heb inmiddels 8 veerbollen hier liggen. Nu nog wachten tot de auto hier is.