Dat was ik ja ook zo’n mooie dag gehad?

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ok leuk
Ja zeker een prima dag gehad!
We zaten in de auto nog te kijken: welke kleur is dat nou??
Het leek in het ochtend zonnetje elke keer beetje een andere kleur. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de kleur bijna niet voor komt.
Altijd leuk om even te zwaaien
Dat is een tijd geleden..Vakanties en probleemloze kilometers maar ook hele andere prive beslommeringen hebben mijn topic ver weg laten zakken..
Van de week weer eens de draad opgepakt. Bij Beau een nylon busje gescoord die de twee stangen van de schakelvork aan elkaar bevestigd. Die is bij mij al heel lang weg. Gevolg; een kloink kloink soort van geschakel met veel speling. Ik had bij GSM al eens een complete set gehaald, maar zo’n nylon bus is ook een goede optie, mits je hem erin krijgt. De hele set vervangen heeft Waterman al eens voor Ree gedaan en dat kostte toen een hoop moeite, dus ik dacht dat er een goed kans bestaat dat die bus een stuk makkelijker zou gaan. Helaas moest ik na drie uur pielen voorlopig mijn meerdere erkennen in een nylon busje..
Tangen, lijmklemmen en gewoon met de duim erin proberen te persen wil niet lukken, vooral omdat je er allerberoertst bij kan. Bij een GTI is het behoorlijk vol daar. van onderaf, bovenlangs, niks hielp. Je kan er gewoon niet genoeg kracht op zetten om het busje door het gat van de ene stang en over de kogel van de tweede stang te krijgen. Nog even op de losse onderdelen van de CX van Franq geoefend. Dat past allemaal wel. Op de terugweg bedacht ik me dat ik dan maar de kogel van de anderste stang moet losschroeven (dat kan), en de bovenste stang helemaal eruitpielen. Dan het hoesje op de kogel en vervolgens het hoesje met kogel door het gat in de bovenste stang persen, en dan het hele zaakje terug. Volgt u mij nog?
Zal ook eens een foto probereb te maken, maakt het vast duidelijker!
Héél graag zie ik een andere suggestie van jullie, maar ik ben bang dat dit toch de enige manier is .
Groet
Yke

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja helaas: eerst de stang demonteren en dan de bus erin, kan makkelijkst in de bankschroef trouwens.
Op de auto is eigenlijk onmogelijk (maar dat weet je nu dus al).
Terug monteren van de stang is vervolgens weer een heel andere uitdaging.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan je de bus er niet in trekken met een boutje plus moertje en een grote ring?
Citroen!
yke schreef:Nog even op de losse onderdelen van de CX van Franq geoefend. Dat past allemaal wel.
Ha! Ben ik blij dat ik nu ook een nieuw busje heb. Kan ik er dus makkelijk inzetten. Bedankt voor het uitzoeken!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
DriverD schreef:Kan je de bus er niet in trekken met een boutje plus moertje en een grote ring?
De bus zit aan de bovenkant dicht dus het boutje kan er niet doorheen of is dat niet wat je bedoelt?
Misschien dat het intrekken wel lukt (weet niet niet of dat in de auto lukt want er is echt geen ruimte), maar vervolgens moet diezelfde bus over een kogel van de tweede stang. Veel kracht voor nodig, en om dan de ingetrokken bus tegen te houden zodat hij er niet weer uit wordt geduwd..
Ik ga nog één poging doen met een blokje precies op maat tussen de stangen en busje, nylon touw er omheen en dan de voorbrug te gebruiken als vast punt, het touw vastdraaien en zo alles in elkaar te trekken. Van die dingen die in je hoofd lekker werken maar in de pratijk vaak wat weerbarstiger blijken.
En anders wat Leo zegt!
Franq schreef:yke schreef:Nog even op de losse onderdelen van de CX van Franq geoefend. Dat past allemaal wel.
Ha! Ben ik blij dat ik nu ook een nieuw busje heb. Kan ik er dus makkelijk inzetten. Bedankt voor het uitzoeken!
Ik spreek jou nog wel…
Gelukt! Armpje eruit gemoffeld, kogel eruit vanaf de onderkant en de bus via de bankschroef erin. Daarna de zaak weer terug. Dat staat er sneller dan het in werkelijkheid gebeurde maar toch in twee uur klaar ( waar is de smiley die zichzelf op de schouder klopt?) Het schakelen gaat weer soepel, al had ik nog geen tijd om te rijden. Dat is natuurlijk de echte test.. bij thuiskomst is wel spontaan de laptop doodgegaan, dus ik zit nu via mn telefoon te pielen. Weer wat te doen. Groet! Yke

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Bravo Yke! En als je dat voor elkaar krijgt, moet zo’n laptop een koud kunstje zijn, toch?
neuh, daar heb ik een mannetje voor..

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Klasse, zal wel een wereld van verschil zijn, gezien de speling die erop zat!
Vandaag ook maar even het armpje eronder vandaan geschroefd. Blij dat m’n motor ern nog niet inhangt. Binnenkort kijken hoe ik dat harde bolletje in dat nauwe gaatje krijg
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Kom ik in de schuur om te beginnen met het lijstje klusjes voor Parijs, ligt er een plas LHM onder het achterwiel! Veercilinder eruit en ja, de lekzak is kapot bij de retourleiding. Nieuwe lekzak gehaald bij v. Bemmelen. Van een C 5! Lijkt ook te passen. Nou heb ik nog een vraag; bij het loshalen vond ik in het kogel gewricht helemaal onderin de lekzak iets wat op kogellagervet leek. Dus ik heb het schoon gemaakt en er nieuw vet op gedaan, maar gaat dat niet mengen met de LHM? Hoort dat vet wel daar?

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij wordt bij een CX de kogel gesmeerd door de LHM in de lekzak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.