Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De bovenste is een Tomos 2L of 3L (of een 2E of 3E, ik kan niet zien of er geforceerde koeling of rijwindkoeling op zit, noch of het om een twee- of driebak gaat…), de onderste is een Puch VZ50, hier te lande ook wel verkocht als Rap Imperial.
Zo’n Tomosje heb ik zelf ook:
Tomos 2L, 1967
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik kreeg via Flickr een reactie dat het om een Puch MV50 Skytrack zou gaan.
Volgens de RDW is het ook een Puch namelijk.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Geschouwd met een verkeerd typegoedkeurnummer kennelijk, tenzij ze een Puch tot Tomos hebben omgebouwd. Maar wie wil dát nou? Andersom lijkt me eerder aan de orde…
Ik noem een Tomos achterlicht, een Tomos uitlaat (nou nee; een aangepaste Kreidler demper uit de nalevering, waarschijnlijk geleverd door Rinky Toys in Breda), een Tomos koplamp (groter, met ‘ooglid’ in de rand), een Tomos voorspatbord (open zijkanten, platte ribbel, korte onderkant), Tomos achterveren zonder ‘punt’ bovenaan. In de tijd dat Puch de MV50 leverde, was Tomos al over op de veel vierkantere vierversnellingsblokken (Tomos 4L). Ik zeg, het is een Tomos. Maar, al die meuk is zomaar uitwisselbaar tussen beide merken. Dus een samenstelling of een ombouwprojectje is mogelijk. Het framenummer zou dan uitsluitsel kunnen geven; 6 cijfers = Tomos, 7 cijfers = Puch.
In ieder geval, optie 1 komt ook wel vaker voor, bij het schouwen van oldtimer bromfietsen ging toen vreselijk veel verkeerd… Omdat tot, ik meen, 1975 of daaromtrent, misschien nog later, ingeslagen typegoedkeuringsnummers niet voorkwamen en de stickertjes met die nummers vrijwel altijd ontbreken, werd er heel vaak maar een slag naar geslagen. Ook werden die nummers nog wel eens doorgegeven aan opvolgende types als de wijzigingen niet al te groot waren, dus daar is in feite van Rijkswege toen al een puinhoop van gemaakt.
Je hoefde die nummers officieel niet eens op te geven, maar omdat mijn schouwer daar over ging zeiken heb ik er het correcte nummer voor gezocht en zo’n stickertje in InDesign gehackt, dus dat zegt een en ander over de manier waarop oldtimertjes toen gekentekend werden
We zullen het nooit weten, maar als Puch is deze machine niet zuiver op de graat, zo veel durf ik er wel van te zeggen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor deze zeer gedetailleerde uitleg.
Heerlijk om zoveel kennis binnen een forum te hebben.
Wat betreft die laatste kreeg ik het advies dat het om een Puch VZ50 Skymaster zou gaan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is correct. Overigens met zo te zien een 4-bak blok van een Puch Monza eronder, maar dat kan ook alleen het zijdeksel en de kickstarter zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Enig idee in welke periode die laatste Puch is gemaakt?
Op de foto’s is het overigens niet te zien, maar het was erg druk daar aan de gracht. Zowat elke toerist bleef staan om een foto te maken van de Puch. Hopelijk zat de eigenaar van de Puch vanaf de eerste verdieping te grinniken om dit schouwspel.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O jee, euh… 1968 - 1970 ongeveer dacht ik. Ik heb nog wel ergens modeloverzichten etc., maar die zitten diep in een verhuisdoos opgeborgen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Autofan schreef:DriverD schreef:Mooie spots!
Die Unimog’s vind ik leuk. Ze worden beschouwd als landbouwvoertuig. Geen kenteken, dus geen belasting, geen APK en bovendien heb je er geen rijbewijs voor nodig. Geldt niet voor alle Unimog’s overigens.
Alleen trekkerrijbewijs toch? Of is een minimum-leeftijd voldoende?
Geen rijbewijs, voor zover ik weet. Minimum leeftijd 16 jaar.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Unimog mag je vanaf je 16e besturen met een trekkerrijbewijs, en vanaf je 18e mag je er zo op rijden.
Kromme wetgeving overigens.
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Niet mijn beste foto maar wel een mooi bewijs dat de oudjes het nog goed doen: Nederlandse VW T1 van 14-04-1964
Bedford uit 1976
Honda Prelude uit 1979 die al weer een tijdje stil staat
Dodge Charger uit 1973
Zonde! BMW 1800 uit 1970
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Visa 1.4 TRS schreef:Unimog mag je vanaf je 16e besturen met een trekkerrijbewijs, en vanaf je 18e mag je er zo op rijden.
Kromme wetgeving overigens.
Dat klopt niet helemaal. Deze Unimogs op de foto zijn inderdaad landbouw voertuigen, echter er zijn ook unimogs die bij het RDW als (vracht)auto te boek staan en daarvoor heb je een rijbewijs nodig.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Off-topic: Ja, dat klopt. Er zijn ook Unimogs waar je een C-rijbewijs (vrachtauto) voor nodig hebt en zelfs teruggekeurde Unimogs waar je met een B-rijbewijs in mag rijden. Hangt van het type Unimog af.
Citroen!
Wat spots van deze zonnige dag, waarop er een hoop cabriobezitters erop uit zijn getrokken.
Vooral het grote aantal MG Midgets viel me op.
Dit is de eerste origineel Nederlandse Midget die ik ooit op de foto heb gekregen.
Een Pontiac Firebird Trans Am uit 1977.
Een MG Midget uit 1970.
Een Alfa Romeo Berlina 2000. Eén van de laatste dus.
Een Ferrari 348 GTS uit 1993.
Een Kadettje uit 1969.
Een MG Midget uit 1970.
Een Opel Ascona uit 1977.
Een Triumph Spitfire uit 1979.
Een Willys Jeep uit 1950.
Een Chevrolet Nova uit 1977 (te koop).
Een blinkende Opel Kadett automatic uit 1983.
Een Volvo 164 uit 1969.
Twee maal een Nissan Laurel. Een diesel uit 1985 en een benzine uit 1987. Beide met zespitters en beide zonder APK…
En een matzwarte Chevrolet Camaro uit 1978.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die Alfa Berlina blijft een mooi ontwerp!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Fiat Ritmo Bertone cabrio;
meer Fiats; http://www.flickr.com/photos/citroenazu/sets/72157627116888669/with/6043496636/