Na ernstige overpeinzingen en danig leeswerk op dit forum heb ik de stap gezet om me aan te melden, om bij dezen een paar vragen in de groep te gooien. Met excuses voor het gebrek aan bondigheid…
Het verhaal
De gedachte om een cx te bezitten heeft namelijk al lang in mijn achterhoofd gesluimerd (toen ik klein was en wij thuis een Axel en een Visa hadden - en mijn grootouders een paar bx’en - was de cx immers het mooiste en excentriekste wat er op vier wielen rondreed, en die gedachte is blijkbaar hardnekkig). Sinds ik een garage heb waar zo’n apparaat in zou kunnen staan (vermits een partij rotzooi richting zolder wordt gebonjourd) wil die gedachte ineens concretere vormen aannemen.
Ik begrijp dat een cx nooit een verstandige keuze is, en dat het een kostbare auto is om op de weg te houden. Daardoor heb ik nogal getwijfeld of ik niet van mijn plannetjes zou moeten afzien, maar ik wil het eigenlijk wel proberen. Ik zit niet zo krap bij kas dat het bij voorbaat een verloren race is, alhoewel het wat mij betreft wel leuk moet blijven. Als de boel me teveel uit de hand loopt zal ik de auto moeten verkopen, dat is dan een ervaring rijker en een illusie armer. Wat budget betreft hoop ik op de korte termijn (pakweg het eerste jaar) een maximum van 5000 euro te kunnen handhaven, maar minder mag ook
Ik heb overigens een tot nu toe uiterst degelijke Mitsubishi Carisma voor dagelijks gebruik (mijn vriendin een Corolla), dus een cx zou niet worden belast met de verantwoordelijkheid voor dagelijks gebruik. Ik zal er waarschijnlijk ook niet enorm veel kilometers mee maken.
Nu heb ik zoals gezegd enige tijd doorgebracht met het lezen van dit forum, en weet dus dat een eisenpakket dient te worden opgegeven:
1. Serie 1 (misschien wel vooral vanwege het dashboard, maar een 2e (of 3e) auto voor de grap erbij mag wat mij betreft ook best belastingvrij zijn)
2. Airco (anders zul je net zien dat mijn vriendin er niet in wil in de zomer, een echte zomer dan)
3. Ik begrijp dat de bouwjaren 82-86 het `robuustst’ zijn, dus die hebben de voorkeur
4. Mag afgezien van 2. in principe gerust een eenvoudige uitvoering zijn (20 motor is onderhoudsvriendelijkst? Moet je meer ellende verwachten bij modellen met meer elektronica?)
5. Diesel mag, benzine ook (dan denk ik op termijn wel aan lpg)
Op autogebied heb ik helaas nul ervaring met zelfwerkzaamheid. Bij mijn motor doe ik tegenwoordig wel wat basale dingen zelf (vloeistoffen, filters, remmen), maar zaken als kleppen stellen heb ik nog nooit gedaan, dus dat mag eigenlijk geen naam hebben. En bij een motor kun je overal wat gemakkelijker bij… Als ik eenmaal weet hoe iets moet (en waarom) dan kan ik wel een eindje komen (met het juiste gereedschap e.d.) maar veiligheidshalve moeten we dus even aannemen dat ik zelf niets kan. Ik zou wel hopen in de loop der tijd wat bij te leren, maar daar hebben we nu nog niets aan, en de vraag is overigens of ik er genoeg tijd voor zou hebben.
De vragen
Ik heb de afgelopen tijd wel wat rondgeneusd en in verscheidene cx’en gezeten om te kijken of er genoeg ruimte was (ik ben ongeveer 1.87m), hoe de zit is en wat dies meer zij. Ik echter nog nooit daadwerkelijk in een cx gereden. Wel heb ik er het nodige over gehoord en gelezen, maar daar koop je niets voor. Mijn vraag is dus of ik een keer met iemand een klein eindje zou mogen meerijden in een cx. Ik woon in Friesland, vlakbij Buitenpost.
Ervan uitgaande dat mijn enthousiasme na een ritje nog niet over is wil ik er natuurlijk zelf een. Ik ken inmiddels de grote tip: neem een expert mee, maar dat komt later. Nu zag ik dat in Hardenberg bij Pasman twee cx’en te koop staan die wellicht in mijn straatje passen:
20 tre en 25 ri.
Die tweede is op dit forum wel eens besproken, en ik heb alles wat ik erover heb kunnen vinden gelezen. Iets aan de dure kant uit hoofde van mijn budget, maar wellicht zit er wat rek in de prijs. De tre vind ik een aantrekkelijke auto, gesteld dat ‘ie niet onder de roest zit en dat er geen peperdure ingrepen aan zitten te komen (koppeling bij deze kilometerstand?). Ik vraag me af of deze auto hier bekend is? Ik weet dat de auto een aardig poosje voor 2500 euro op autoscout heeft gestaan, maar verder heb ik er niets over kunnen vinden. Mijn hoop is natuurlijk dat als een specialist hem durft te omschrijven als `erg goed’, de auto geen wrak hoort te zijn. Of is dat naief?
Uiteindelijk zou ik er natuurlijk graag gaan kijken en een proefrit maken. Als er een locale expert is die (tegen een vergoeding) mee zou willen om de zaak in te schatten dan zou dat heel mooi zijn. Ik wacht even tot ik proefondervindelijk heb kunnen vaststellen dat een cx aan mijn verwachtingen beantwoordt, maar mocht iemand bereid zijn mee te gaan dan hoor ik het alvast graag (kan natuurlijk ook via pb worden geregeld)!
Ik hoop dat een en ander ertoe leidt dat ik binnenkort in een cx over des Heeren wegen zweef! Ik ben benieuwd.
Groeten,
Erik





Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Je mag best een keertje met mij meerijden
Ik heb je een pm gestuurd
Groeten van Henk uit Steenwijk.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Erik, leuk dat je je aangetrokken voelt tot de CX! Hoe meer liefhebbers, hoe meer vreugd immers!
Heel goed dat je al veel huiswerk hebt gedaan en een wensenlijstje hebt opgesteld, dat maakt de zoektocht een stuk eenvoudiger en gerichter en zo kan iedereen je veel beter van advies voorzien.
Ik onderschrijf dat de 20 of de 22 motoren (type ‘Douvrin) het onderhoudsvriendelijkst zijn en tevens erg betrouwbaar (want weinig elektronica), alleen zie je op die modellen niet heel vaak dat er ook airco op zit, omdat dit meestal alleen op de luxere types werd besteld.
Wat dat betreft is het spijtig dat je je besluit een CX aan te schaffen nu pas hebt genomen, aangezien de CX van Tinfoil zojuist een andere eigenaar heeft gevonden. Voor niet teveel geld, ook nog eens.
Maar niet getreurd, er zwemmen meer vissen in de CX-vijver, dus als je geen haast hebt, zul je altijd de ‘perfecte’ CX vinden.
Veel plezier en succes met de zoektocht!
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Tja, de cx van Tinfoil heb ik wel te koop zien staan, maar vanwege het feit dat het een serie II is en niet belastingvrij, ben ik daar niet direct bovenop gesprongen. Als het een dagelijkse auto zou worden was dat een ander verhaal geweest.
Wat advies betreft is dit een mooi forum! De eerste aanbiedingen voor een ritje zijn ook al binnen
voor zover ik Pasman ken, kan je willekeurig welke van de auto’s zonder probleem kopen.
‘t Zijn geen van beiden echt koopjes, maar van een CX voor “wènâg” mag je niet veel verwachten (behalve wanneer je die van mij had gekocht ). De auto’s zien er beiden goed uit.
Van de 25RI weten we hier inderdaad meer; belangrijk te weten is dat de vorige eigenaar er altijd goed voor gezorgd heeft.
Na 3 jaar in een Douvrin rondgereden te hebben, kan ik melden dat het een vlot blok is, dat in warme toestand niet veel onderdoet voor een 25 blok. Eerlijk is eerlijk, een GTI is een stukje sneller en door de injectie wat vriendelijker in startgedrag. Mijn keuze was destijds ook bewust een douvrin; op dit moment zou ik voor een 25 gaan.
Om kort door de bocht te gaan: rijd met beide auto’s en bekijk welke het beste voelt. Belangrijk is dat je een klik hebt met de auto.
Succes bij deze moeilijke keuze ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
He Erik,
Ik herken mijzelf in jou verhaal! Ik heb leren rijden in een visa, ax, een paar cx-en, nog meer eenden en een xm. Dus ik snap dat de koorts door je bloed raast.
Maar in de wijze woorden van ene heer: bezint eer ge begint! De cx is een fantastische auto om te rijden, maar er zitten auto’s tussen die je beter kan laten staan. En dat is tip 1: wees in staat om een auto te laten staan, ook al lijkt ze zo mooi. Het is beter om uiteindelijk thuis te komen met een daadwerkelijk goede auto, dan eentje waarbij verborgen kosten tevoorschijn komen (dit was een tip van La Leo geloof ik trouwens!). Ik was daar zelf ook erg bang voor. Dus expert mee!!! De periode die jij beschrijft heeft weliswaar wat hardere cx-en voortgebracht, maar je hebt het nog steeds over auto’s van 25 jaar oud. het is geen garantie. Plus punt: voor een auto van die leeftijd krijg je trouwens wel erg veel luxe, naar de maatstaven van tegenwoordig.
Maar: als je het leuk vind om wat te sleutelen, en je gaat het leuk vinden, ga er dan gewoon voor. Ik zelf heb ook nog nooit een klep gesteld en morgen ga ik op de knieën om eens goed te sleutelen. Haal een Haynes Manuel in huis, en met de kennis op dit forum moet je een heel eind komen. Daarnaast kom je spoedig een boel mensen tegen die met liefde binnen 10 minuten voor je deur staan om je ergens mee te helpen. Zit daar niet over in. Tip 2!
Tevens moet je maar eerst eens lekker inlezen (doe je al las ik). Zo kom je er achter wat je mooi vind,serie I of II wat voor motor, leer of niet etc. Ga lekker rijden, proberen, voelen, ruiken en snuffelen aan cx-en. Des te leuker word het dan om uiteindelijk je echte cx te vinden. Dat was iedergeval mijn ervaring.
Over de airco gesproken. Tja, het zijn oude systemen en ze doen het niet allemaal meer. Los van die twee bij Pasman dan! Daarnaast zul je in de meeste gevallen de airco moeten laten ombouwen omdat het ‘oude’ R12 niet meer toegestaan is. Schuifdak is zeer roestgevoelig, dus wat mij betreft een no go. Tip 3!
Ook qua kosten zit je goed. Met zo’n budget moet je een eind komen. Ik geef je de tip die ik van Mulder kreeg, die hij van La Leo kreeg:
ga uit van 6.000 euro. 1.000 euro voor aanschaf? Calculeer vast 5.000 aan ellende in. 5.000 euro voor aanschaf? Je bent er bijna, maar 1.000 euro is zo uitgegeven.
Gelukkig zijn er nog veel onderdelen beschikbaar, via oa de club of de cx-basis. Dus ook dat moet geen belemmering zijn. Als je er nog 2 auto’s bij hebt voor dagelijks gebruik, dan moet het je met een belastingvrij exemplaar, verzekerd via de club, de kop niet kosten.
Excuus ook aan alle forummers als ik klink alsof ik er iets van af weet. Niet lang geleden zat ik in dezelfde fase als jij. En er zijn hier mensen die er 10 keer meer van weten. Maar ik herken je gevoel, en het draait ook gewoon om gevoel (maar vergeet vooral het verstand niet!). Dus wees niet bang en pak het kalm aan! En na heel veel gelezen te hebben en met een klein beetje cx-kennis, meen ik dat ik mij mag scharen in de categorie: leek-af.
Daarnaast mag je ook in mijn cx rijden. Hop in dat geval even op de trein naar Groningen.
Daarnaast nog: garage timmer in Groningen heeft wat cx-en staan. Ook Lijzenga in Damwoude. Bolsward zit er ook nog een, Stoebo of zo iets.
Dus een lang verhaal kort: wees niet te snel, en geniet van de zoektocht!
Groet Pieter


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Volgens mij kom je er wel uit.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tinfoil schreef:Eerlijk is eerlijk, een GTI is [....] door de injectie wat vriendelijker in startgedrag.
Mijn ervaring is, dat deze stelling alleen opgaat als je te maken hebt met een Douvrin waarvan:
- De choke niet werkt
- De carburateur zwaar vervuild is
- De kleppen niet juist gesteld staan
- De ontsteking niet juist getimed staat
- De bougies gaar zijn
M.a.w.: een goed onderhouden en afgestelde Douvrin start ALTIJD.
En dat kan van een 25IE uit de periode ‘84 - ‘86 écht niet altijd gezegd worden helaas. De voorbeelden daarvan zijn legio. En dat is géén zure sneer naar de 25IE, maar de realiteit. Die volledig elektronische ontsteking is gewoon een zwak ontwerp. Later (in 1987) werd dit aanzienlijk beter, maar ja…. die zijn niet belastingvrij dus die blijven tegenwoordig onverkocht staan.
Kies dus gerust een 25IE uit die periode, maar kijk niet op van eventuele tegenslagen op elektronisch gebied.
(mag ik dat zo zeggen? ja toch?)
Overigens als je puur voor koppel gaat, delft de Douvrin uiteraard het onderspit, maar ik zou een mooie 2400 GTi zeker niet in de hoek laten staan. Zeer soepele blokken en halfelektronische (transistor) ontsteking die vrijwel nooit faalt, mits alle stekkers/contactjes netjes tijdig worden gereinigd en tegen vocht worden beschermd. Want ja… ‘t blijft een CX natuurlijk.
Mag ik je een tip geven?
Volgens mij staat deze nog te koop hoewel de advertentie verdwenen is: CX 2400 GTi, 1980
Ik heb hier absoluut geen aandelen in, noch belang erbij en ik krijg geen gulden provisie, maar dit is werkelijk een goed voorbeeld van een strakke, goede, frisse CX.
Tweede -wellicht overbodige- tip die daarop aansluit: beperk je met zoeken niet tot een straal van 100 km o.i.d. rond Friesland, mocht je dat van plan zijn.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is werkelijk waar een prachtige CX voor een goede prijs. Alles er op en eraan en een eigenaar die niet heeft bezuinigd op onderhoud.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Erik,
leuk dat je een CX zoekt en de CX van jouw wensen moet te vinden zijn. Let iid wel op als je een injectiemodel koopt dat de injectie je wel voor wat onverwachte problemen kan zetten. Kijk maar eens op CX basis wat een Luchtmassa meter of BDP sensor kost maar van de andere kant zijn ze waarschijnlijk weer iets zuiniger maar lopen ze weer moeilijker op LPG.
Verder roesten doen ze allemaal ongeacht het bouwjaar let vooral dat je een gezond exemplaar koopt zodat je niet een hoop ellende moet wegwerken.
hier een serie1 diesel met airco.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Allen dank zover voor de bijdragen/tips!
@PieterT: Bedankt voor je aanbod! Ik denk dat ik je eerdaags nog wel even een bericht stuur, Groningen is immers vlakbij. Morgen kan ik als het goed is alvast een stukje meerijden in een diesel.
@Léo: Ik heb dit forum de laatste weken in de gaten gehouden, en ik had de indruk dat de gti van Tilanus al was verkocht (ik heb overigens gezien dat een eerdere verkoop niet is doorgegaan). Misschien is alleen de advertentie verwijderd, dat zou natuurlijk kunnen. Je zit dan alleen met dat schuifdak, zo is er altijd wel wat. Verder heb ik al heel wat lof over die auto gelezen, dus die zal alleszins wel goed zijn. Ik ben natuurlijk ook niet vies van wat meer vermogen, maar als het hard moet heb ik mijn motor. Belangrijker vind ik dat een cx hard en goed is, welke motor erin zit is een tweede. Mijn Mitsubishi is ook geen racemonster met 115pk op 1150kg, en daar lijd ik niet onder
Ik zoek niet per se binnen 100 km hoor Het is alleen toevallig zo dat ik daar twee auto’s had gezien met airco. Ik moet wel zeggen dat aangezien ik er zelf (nog) geen kijk op heb (vandaar dat ik ook met name bij de specialisten heb gebrowst) en ik nauwelijk Frans spreek ik wel binnen onze landsgrenzen blijf qua serieus zoeken.
@MG: hoe kan dat een TD zijn uit 83? Bestonden turbodiesels toen al?
break23m schreef:Volgens mij kom je er wel uit.
Eerder teveel advies dan te weinig hier dunkt mij… maakt het ook lastig!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Erik,
deze auto is van 10/83 dus modeljaar 1984 en kijk maar in de folder van dat jaar daar wordt ie in genoemd, dit is trouwens het eerste jaar dat ie leverbaar was.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ok, natuurlijk. Ik dacht inderdaad aan 84-85. Het is even wennen, die citroen-kalender.
Alleen geen airco. Broei je er dan niet uit als het lekker weer is vraag ik me af? Nu ik eenmaal airco gewend ben lijkt het me moeilijk om terug te gaan.
Overigens ben ik zeker van plan om een zo roestvrij mogelijk exemplaar te nemen, en dat zo proberen te houden. Ik heb een garage en ik ben niet van plan om met een cx door de pekel te ploegen. Overigens trek ik mijn neus niet op voor auto’s van andere bouwjaren dan 82-86, mits ze goed zijn, maar ik meende te hebben begrepen dat de genoemde een zekere voorkeur verdienen.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hmm,
da’s raar in ik deze uitgezocht op de optie airco, en die airco staat in de advertentie “klimaanlage” maar op de foto kan ik de airco compressor ff niet vinden.
Als je intersse in deze hebt en het zeker wilt weten kwestie van ff bellen, hij staat overings wel in de buurt van Munchen., het is ff een stukje Duitsland in.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ik heb simpelweg naar de interieurfoto gekeken, voor zover ik heb begrepen moet de aircoknop bij de pook zitten, waar deze dat plaatje heeft met de plaatsing van de versnellingen erop. Het zou nog kunnen dat er een ander systeem is ingezet misschien. Ik hou hem wel even in de gaten, maar alles op zijn tijd: eerst maar eens meerijden vandaag.