Als de fans voor de radiateur bij mijn XM aanslaan, gaat het relais bij de linkerkoplamp heel onregelmatig tikken. Dit gaat gepaard met heel zachtjes en knipperend het stop lampje en watertemperatuurlampje. Dit terwijl de motor gewoon prima op temperatuur blijft. Ik heb er al een nieuw relais ingezet maar die blijft ook als een gek tikken. Waar moet ik zoeken?!
Relaisvoetje ook schoongemaakt en gecontroleerd?
Die willen nog wel eens inbranden.
Draden er naar toe doormeten , controleren .
Die lampjes die zwak gaan branden kunnen duiden op een lichte kortsluiting.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik zie dat je een type I hebt, berucht vanwege de aardfouten.
Alle aardpunten grondig nalopen kan helpen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het is een serie II met een serie I grille!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Off topic,
Alleen vroege serie I hebben hardnekkige aardfouten, vanaf modeljaar ‘92 is dat al opgelost.
Nu weer ontopic
Probeer eens iets tussen de relais en onderkant zwarte plaat te doen zodat de relaishouders worden aangedrukt (zwarte plastic relaishouderplaatje moet worden aangedrukt) zodat er goed contact wordt gemaakt. Ik sprak laatst iemand die ook last had van slecht contact tussen relaishouders en relais. Zelf heb ik dit probleem bij mijn XM serie I opgelost door een redelijk flexibel plastic plaatje (zo’n plaatje om lucht onder stickers weg te drukken) dubbel te vouwen en met tie wraps vast te zetten met de zwarte plastic plaat van de neus. De relais worden naar beneden gedrukt en zodoende maken de relais goed contact met de relaishouders en werken mijn ventilatoren naar behoren.
Mocht het probleem niet hierin zitten, dan zou je verder moeten kijken naar de Bitron module van de ventilatoren onder het dashboardkastje passagierskant.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !