Het mysterie van de verdwenen koelvloeistof (CX turbodiesel)
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 15 augustus 2011 04:52 PM

Ik heb nu een kleine 5dkm gereden met mijn ‘nieuwe’ turbodiesel en heb vorige week een ruime 1 liter kvs bij moeten vullen…. Nu stond het peil al ietwat aan de lage kant toen ik hem overnam, dus ik vond het niet direct heel schrikbarend (wel wat veel).

Maarrrrrrr, ik heb afgelopen weekend zo’n 600km gereden en ik heb vandaag gezien dat het peil toch best wel weer een eindje is gezakt. Voorzover ik kan beoordelen, lekt de wagen niets. Dat maakt het iets vervelender natuurlijk, daar de koelvloeistof wel ergens naar toe is gegaan en als deze niet lekt…

Is er een methode waarop ik zelf kan bevestigen danwel ontkrachtigen dat ik een ernstig probleem heb (bijv. lekke koppakking)?

Alle tips/trucs zijn welkom!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 15 augustus 2011 06:09 PM
  [ # 1 ]

Net even de geniale ingeving gehad om de vloermat a/d bijrijderszijde te controleren en deze lijkt me iets vochtig…... Nu kan dat zijn omdat er zaterdag iemand in de regen naast me heeft gezeten, maar tsja, hoe controleer ik dat?

Net overigens even bijgevuld en het was wel zo’n 3 kwart liter!! gulp

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Citro78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006

- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Gepost: 15 augustus 2011 06:14 PM
  [ # 2 ]

Krijg je ook een soort van aanslag als je je verwarming aan hebt op je ruiten.
Dit had ik namelijk toen mijn kachelradiateur lek was.

Anders ff laten afpersen bij de garage.

Groetjes Jeroen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 augustus 2011 07:06 PM
  [ # 3 ]
25trd schreef:

maar tsja, hoe controleer ik dat?

Ruiken? En voelen? Koelvloeistof voelt toch iets ‘olie-achtig’ aan.

Profiel  
 
Citro78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006

- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Gepost: 15 augustus 2011 07:10 PM
  [ # 4 ]

Ik kreeg een soort waas op de voorruit en een zoete lucht van de koelvloeistof.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 15 augustus 2011 07:18 PM
  [ # 5 ]

Het zou niet de 1e CX zijn die ik heb waar de kachelradiator stuk/lek gaat, maar een echte waas heb ik nog niet echt gemerkt.

De ‘nattigheid’ voelt wel wel ietwat kleverig….

Wat ik nog even kan proberen, sowieso om het lekken te stoppen, is de kachelradiator onder de motorkap af te klemmen met 2 stukken hout. Dan kan ik in ieder geval zien of er nog koelvloeistof verdwijnt en als het niet zo is (en de radiator dus lek is), heb ik het lekken gestopt!

Ik ga vanavond eens even in de weer.

Tnx voor het meedenken!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 15 augustus 2011 10:34 PM
  [ # 6 ]

Zo! Daarnet even met 2 (afgeronde) stukken hout de slangen naar de kachelradiator afgeklemd en voor de zekerheid even de dop van het reservoir ietsje losgedraaid.

Als het de kachelradiator is, kan deze nu amper meer lekken. Ik heb de stukken hout niet helemaal klem willen draaien daar de slangen er niet superfris meer uitzagen en ik bang was dat ik ze stuk zou draaien.

Hopelijk kan ik het nu even uitzingen tot mijn Limo volgende week weer een verse apk heeft en ik een backupvoertuig heb zodat de break heel even uit de vaart kan voor de reparatie!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook