Rijden op Biodiesel of PPO, nog een keertje (overheid)
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 30 juli 2004 06:59 PM

Zie onderstaand bericht van de site van Tros- Radar:

Nieuws
Autorijden op slaolie [24-05-2004]
In principe kunnen alle dieselauto’s op plantaardige olie rijden. We betalen onnodig veel geld voor dure fossiele brandstoffen. Vandaag staat de prijs op recordhoogte, de olie wordt steeds schaarser en de uitstoot is zeer slecht voor het milieu. Per jaar sterven er vijduizend mensen aan de gevolgen van CO-2 uitstoot. De grootste vervuiler blijft de auto.

Er zijn al veel mogelijkheden om op plantaardige olie te rijden, zonder enige schadelijke uitstoot. De uitlaatgassen van die auto’s hebben alleen een andere geur gekregen, volgens sommigen ruiken ze naar oliebollen…

Nederland loopt achter
In Duitsland en Spanje, maar ook buiten Europa in bijvoorbeeld Brazilië, rijden steeds meer auto’s op bio-diesel of pure plantaardige olie. In Nederland gebeurt dit echter nauwelijks. Het Europees Parlement verlangt van iedere lidstaat dat zeker twee procent van de auto’ s op vergelijkbare plantaardige olie rijden. In Nederland is dit lang niet het geval. Bij ons is het rijden op bio-diesel officieel zelfs verboden!

Twee jaar geleden is er in de Tweede Kamer wel een motie aangenomen die zegt dat alleen deelnemers aan een door de overheid goedgekeurd experiment plantaardige brandstof mogen gebruiken.

Experiment
Twee jaar geleden schakelde Ronald-Eric Aberson over van diesel op pure plantaardige olie. Zijn licht aangepaste auto rijdt nog steeds. Inmiddels heeft hij al 220.000 bio-kilometers op de teller gezet. Autorijden is niet het enige wat Aberson doet met biologische brandstof. Hij bouwt nu samen met zijn vader een molen in Delfzijl waarmee hij koolzaad kan vermalen tot brandstofolie.

Samen met boeren uit de omgeving hebben vader en zoon een B.V. opgericht. De boeren verbouwen het koolzaad en de Abersons gaan het, zodra de molen in september van dit jaar klaar is, vermalen tot plantaardige brandstof. De koek die hierbij overblijft is uitstekende krachtvoer voor het vee. Voor het hele project ontvangen zij geen subsidie. Vader Aberson vindt de houding van de Nederlandse overheid verre van adequaat. “De overheid doet te weinig aan stimulans”. “Het ontbreekt aan inzicht, visie en strategie”, aldus Aberson.

In Duitsland zijn er inmiddels 250 oliemolens voor pure plantaardige brandstof. De molen van de Abersons zal in september de eerste Nederlandse zijn. Het lijkt er inderdaad op dat de Nederlandse overheid het belang van plantaardige olien als brandstof niet inziet .

Milieu
Met bio-brandstof, zoals die van koolzaad vrij gemakkelijk gemaakt kan worden, is het rijzende olietekort niet opgelost. De reserves zullen echter veel minder snel slinken als we er alles aan doen om plantaardige olie als brandstof te gebruiken. Alle in de wereld aanwezige plantaardige oliën (waaronder ook koolzaadolie en palmolie) kunnen wereldwijd de meest vervuilende brandstof (diesel) volledig vervangen.

Bovendien is de uitstoot van CO-2 en zwavel bij gebruik van plantaardige olie vrijwel nihil. In Nederland is het wonen langs een snelweg nog steeds even ongezond als het roken van 17 sigaretten per dag.

Accijns
In ons omringende landen wordt deze brandstof gestimuleerd door geen accijns te heffen op bio-brandstof. Om de prijs hoeven we het ook niet te laten, zolang de overheid maar géén accijns gaat heffen op bio-brandstof. Aberson senior: “De opbrengst van de accijns valt niet weg. In Duitsland waar er geen accijns wordt geheven, wordt het voor 83% terugverdiend door de opbrengst uit nieuwe werkgelegenheid.”

Wat gaat er in de hoofden om van de beleidsmakers in Den Haag? Waarom is het gebruik van biologische brandstof in Nederland zo beperkt? We vroegen het aan VVD Tweede Kamerlid Hofstra. Twee jaar geleden maakte hij zich hard voor een ander beleid ten aanzien van bio-brandstofgebruik. Hij verwacht niet dat de nieuwe Nota van het ministerie van milieu, voorziet in een accijnsvrijstelling voor biobrandstof. 36 Eurocent van wat we voor een liter diesel aan de pomp betalen, bestaat uit accijns. Bio-brandstof zal met dezelfde accijns veel te duur worden voor de consument. De Haagse beleidsmakers zien accijnsvrijstelling vooral als verlies voor de staat.

Ook al blijkt dat dit niet het geval is in bijvoorbeeld Duitsland, waar de accijns al voor 80% wordt terugverdiend door de nieuwe werkgelegenheid. Hofstra, die zich zegt hard te maken voor meer gebruik van biobrandstof, loopt toch niet warm voor accijnsvrijstelling. Aberson denkt dat vooral het korte termijn denken - hoe krijgen we de begroting rond? - het grootste belang is in Den Haag. “Dat de olievoorraad opraakt, wordt door de beleidsmakers te weinig serieus genomen”, aldus Aberson.

Als het aan Den Haag ligt zal Nederland dus nog lang achter lopen op andere landen in Europa. De Europese richtlijn dat in 2012 bijna 6% van de auto’s schoon moet rijden, zal Nederland niet halen als Den Haag zo doorgaat.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 30 juli 2004 07:01 PM
  [ # 1 ]

En… wat vinden jullie daar nu van? Dat de overheid boter op haar hoofd heeft was me al lang duidelijk, maar dat het milieu op die manier in het ootje wordt genomen en de automobilist nog steeds als notoire vervuiler wordt bestempeld vind ik dus niet meer acceptabel!!  Evil or Very Mad

En vergeet niet dat bericht vorige week in de media, over het afschaffen van LPG…. Van hetzelfde laken een pak.

Overigens betreft het bovenstaande een al wat oudere bericht, misschien dat een aantal van jullie het verhaal al had gelezen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 juli 2004 07:14 PM
  [ # 2 ]

Ja LPG afschaffen…  Twisted Evil  Twisted Evil  Twisted Evil  Twisted Evil
Toen klapte ik zowat uitelkaar!!!! Als je benzine maakt houd je LPG over… Laten we dat dan maar in de fik steken want het is te gevaarlijk om te vervoeren!!!!

aaaaarrrrrgggghhhh! Twisted Evil

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook