Even een paar korte simpele vragen: Waar zit het oliefilter van een 2 liter Douvrin 1983?
In de motorruimte turend zie ik niks en een brug heb ik zo gauw niet bij de hand.
En: Schroeffilter? Ik wil olie en filter vervangen. Olie 10/w40 halfsyntheet?
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Olie: 15w40 mineraal of 10w 40 half syntheet.
oliefilter: achter op het blok. Zonder brug? Niet fijn. écht niet fijn. Geen ruimte voor een tang, geen ruimte voor je arm.. gewoon naar dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gewoon een lange pijp aan een kettingsleutel bevestigen
Walter
Meten is weten , gissen is missen








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
En nog een tip, trakteer jezelf op een lang oliefilter!!! Als er een korte opzit die lekker vastzit ben je helemaal de sigaar, zeker zonder brug!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je kunt ook overwegen om een paar oprijbruggen te kopen dan wel zelf te maken of te laten maken.
Ik heb zelf grote oprijbruggen gemaakt, moet je wel een beetje kunnen lassen.
Ik zie dan niet meer het probleem, de kunst is om het filter er af te krijgen zonder te laten vallen, dan zit je als je niet op past enigszins onder de olie. Mocht het filter te vast zitten gewoon een oude schroevendraaier er in rammen en draaien, komt dan altijd los.
puffel schreef:. Mocht het filter te vast zitten gewoon een oude schroevendraaier er in rammen en draaien, komt dan altijd los.
Dat rammen kan je wel vergeten als je met je rug op de grond ligt hoor,gewoon een goede oliefilter tang dan is er niks aan het handje











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mijn 3 oliefilter straps pasten niet - geen ruimte. Vandaar de schroevendraaier, ik had er geen moeite mee. I know, goed gereedschap is het halver werk:)
Voor de duidelijkheid: deze dus
http://www.optitune.nl/oliefiltertang-universeel-p-61206.html
Past gewoon op je dopsleutelset, en met verlengstukken en kniegewricht is het een fluitje van een cent.
Niet proberen met zo’n kettingsleutel.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Toch nog maar voor alle zekerheid: kruip NOOIT onder een CX die alleen in de hoogste staand staat en niet door assteunen oid ondersteund wordt.
Hydrauliek kun je niet vertrouwen, en voor je het weet ram je tegen de hoogteregelaar aan.
Als de auto niet ondersteund wordt ben je gewoon morsdood. De ruimte tussen de bodem en de auto is namelijk een paar centimeter in de lage stand.
Overigens zwart word je toch wel als je het oliefilter vervangt bij een Douvrin
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Dank voor de reacties. Ik ben weer lid geworden van onze auto-hobby-club. 28 euro per jaar. Niet veel.
Een sleutelruimte in Scheveningen met 2 bruggen en kasten vol gereedschap.
Daar ga ik binnenkort maar eens naar toe met een nieuw oliefilter.
Dyna Z1: Tout alu.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hallo,
hier een iets andere vraag, kan wel hetzelfde antwoord zijn… waar zit de oliefilter bij een 2500 injectie? (zonder turbo)? Ik zie niet veel buiten een zwarte kleverige boel onderaan (wel geen roest daardoor






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
bij mijn gti turbo zat hij op dezelfde plek als de douvrin wat waterman beschreef, achter op het blok. Inderdaad een crime om er bij te komen. Heb het zelf ook met zo’n sleutel gedaan: scheelt een boel geneuzel…
Weet zo niet welk type filter. Bij de automaterialen winkel hebben ze het even opgezocht adhv het kenteken.
Maar als je nog even wacht, volgt hier ook vast wel een antwoord!
Succes met dat klusje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Grappig dat ik pas een monteur sprak die het juist een makkelijke plek vond bij een CX.
Natuurlijk wel op de brug EN het juiste gereedschap. Dan ligt die er gewoon met 10 sec naast
Ik ben natuurlijk ook geen monteur, en in plaats van een brug had ik van doen met een ondiepe kuil…
En nu ik het proces gezien en gedaan heb, denk ik ook wel dat het ongeveer in 10 sec kan!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tenzij je voorganger ‘m er dus te strak of zonder vet/olie op heeft gemonteerd.
Wij hebben weleens ruim een uur staan hakken en dan bedoel ik ook hákken en dat was met brug én tools!
Maar goed, meestal valt het mee hoor mensen!
Het filter dat ik aanraad: De Purflux LS 880A (oorspronkelijk voor de XM V6, maar dit filter heeft daardoor wel een grotere capaciteit en = dus prima voor de CX).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D