Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik was 4 jaar geleden op vakantie in frankrijk met mn eerste BiXje, toen ik 3 gasten uit groningen leerde kennen daar. Ze reden op dat moment zelf ook een BX, en dat schept natuurlijk meteen een band!
Ze vroegen me of ik verstand had van een BX, en ik antwoordde dat ik er wel het een en ander van af wist.
Ze vertelde mij dat de oliepeilstok kapot was want ze hadden voordat ze naar zuid-Frankrijk op vakantie gingen een liter olie bijgevuld, maar op de stok zagen ze niets.
Na een korte inspectie bleek dat hun stok even lang was als de mijne, en tsjah, erg snel gaat een peilstok natuurlijk ook niet kapot, ik gooide nog een litertje olie erbij (heb zelf altijd een 5ltr jerrycan met olie, koelwater en LHM bij me, je weet maar nooit) maar nog geen druppel aan het stokje te zien, vergvolgens nog een liter erbij gegooid, en ja hoor, een druppeltje liet zich zien aan het stokje, nog een 2 liters erbij gegooid, en hij was op peil. de motor hield zich verder goed, dus er werd gewoon vrolijk mee verder gereden, op de grens van Nederland vertelde ze me dat de motor een beetje moeilijk liep, en het leek er op dat 1 van de cylinders het niet meer deed, later vielen er zo bleek nog 2 uit, maar dat was nog 100 KM voor ze thuis waren, met een slakkengangetje van 30 KM’s per uur zijn ze toch nog thuis gekomen, en hebben citroen een beetje afgezworen na dit probleem.
Toch vind ik dit verre van terecht, als je al 2000KM kunt rijden zonder olie, en het trouwe beestje ondanks zn schade je toch nog thuis brengt, dan is dat een standbeeld waard ipv een enkele gang naar de sloop, ze hebben nog geprobeerd om hem te maken, want ze wilde hem verkopen, maar het blokje was helaas te ver heen, ik weet niet of het enkel aan de olie lag, maar een mooie 19TZi is helaas toch heengegaan terwijl dit niet nodig was!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Tja, als je complete auto a-techneut bent en blijkbaar ook niet naar anderen wil luisteren of ergens van leert, misschien ben je dan geen BX waard.
Ik heb tot nu toe twee “weinig olie situaties” meegemaakt, biede in een VAG TDI. Een keer ging het olielampje aan in een bocht en toen was de peilstok ook droog, 2 1/2 liter olie en het peil was weer goed, een keer met (wat later bleek) een olielek ging het lampje aan en voordat ik bij een tankstation kon stoppen liep de motor vast.
Die BX zal ook wel niet lekker geweest zijn als je in 2000 km 4-5 liter olie verbruikt. Dat is voor mij ook al een reden om eens heel kritisch naar de auto te kijken.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Dierenbeulen zijn het! Citroën onwaardig gespuis . Sure thing! Peilstok kapot als je er geen olie op ziet na het bijvullen van 1 litertje. Sjonge jonge. En dan vervolgens verbolgen zijn over het feit dat de motor raar begint te doen? Voor het behoud van mijn geliefde merk hoop ik idd dat ze Citroën afgezworen hebben. Laat ze maar lekker Slopel gaan rijden ofzo.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:Dierenbeulen zijn het! Citroën onwaardig gespuis . Sure thing! Peilstok kapot als je er geen olie op ziet na het bijvullen van 1 litertje. Sjonge jonge. En dan vervolgens verbolgen zijn over het feit dat de motor raar begint te doen? Voor het behoud van mijn geliefde merk hoop ik idd dat ze Citroën afgezworen hebben. Laat ze maar lekker Slopel gaan rijden ofzo.
Groot gelijk!!
Test