Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Beste mensen,
Ineens werkt mijn startcode niet meer, wellicht weet iemand een oorzaak en oplossing. Het volgende is er aan de hand.
Het betreft een XM V6 type 2 uit 1996. Anderhalve maand geleden gekocht, de startcode was 1111.
Omdat sinds kort het klepje van het paneeltje niet meer dicht bleef, haalde ik vanmiddag het frame met toetsenpaneel los en verwijderde ik de veertjes van het klepje. Toen ik daarna wilde starten, ging dat niet en bleek de steker van het paneeltje los te zitten. Na weer goed bevestigen van de steker lukte het starten wel. Na een ritje lukte het starten een uur later ook weer gewoon. Na weer een ritje en een half uur later lukte het starten ineens niet. Na het intoetsen van de code blijven het groene en rode lampje branden.
Na diverse pogingen (deuren met CV open en weer dicht, contact aan en uit, steker los en weer vast, in allerlei volgordes) weet ik niet meer wat ik nog kan proberen.
Hoewel dat niet logisch lijkt, zou nog het volgende een rol kunnen spelen. Wellicht had de vorige eigenaar een persoonlijke code en is bij het inruilen van de auto de “garage”-code 1111 ingevoerd. En is nu door het losraken van de steker de garagecode niet meer actief en moet ik dus de persoonlijke code gebruiken. Die heb ik niet (en ik weet dus niet of die wel bestaat) en ga ik morgen via de garage proberen te achterhalen.
Heeft iemand hierover iets zinnigs te melden?
Met vriendelijke groet,
Niek
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Weet je zeker dat de stekker er goed en ver genoeg in zit? het klopt volgens mij niet dat beide lampjes branden.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Bedankt voor je reactie Maarten, ja die zat er echt goed in.
Maar wonderlijk: de storing is opgelost. Na wat spitten op het forum ben ik net twee uur later weer naar de auto gegaan, heb ik het contact aangezet, iets meer dan een minuut gewacht, de code 1111 ingetoetst en (wat een opluchting!)... het rode lampje ging uit, de startmotor draaide en de motor startte.
Dus meteen maar met lopende motor de steker losgetrokken, zodat ik voortaan van het intoetsen van de code verlost ben.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
De natuur is mooi !
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Waarom een minuut gewacht ? Schietgebedje ?
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Ja, ook wel tijd voor een schietgebedje. Om het waanbeeld te verdrijven van een ingezakte XM die met een onduidelijke storing naar een garage getransporteerd moet worden om daar met wellicht veel kosten en/of moeite uiteindelijk weer tot leven geroepen te worden.
Maar belangrijker: omdat ik op het forum diverse berichten over het onderwerp startcodering vond en las dat na het intoetsen van drie keer een verkeerde code je 30 minuten moet wachten. Dat wist ik al, maar nog belangrijker: dat ergens stond dat het van cruciaal belang is dat je dan na het op contact zetten minstens een minuut moet wachten voordat je de code intoetst en gaat starten.
Het lijkt in mijn geval allemaal niet logisch, omdat ik niet een verkeerde code ingetoetst had en omdat ik zo’n beetje alles al geprobeerd had. Maar dat van die minuut had ik nog niet toegepast. Misschien ook niet logisch, maar ik probeer het maar niet te begrijpen want daarmee was het “eind goed, al goed”.
En wat is en blijft het na een paar uur mopperen dan fijn om Citroën (in dit geval XM) te blijven rijden.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik vraag dat van “die minuut” omdat ik ook startproblemen heb als de sleurhut erachter gehangen heeft en er blijkbaar een temperatuur probleem optreedt, die of in de startmotor of in de startcodering zijn oorsprong vindt. Ik heb geen startcode, maar het lijkt wel of íe vindt dat ik er wel een hoor te hebben als e.e.a. goed heet is…...