Ik zit er over te tubben om straks mijn THP te voorzien van winterbanden. Nu heb ik daar geen verstand van. Waar moet ik op letten? Moet ik ook weer 17” banden (met velg) nemen?
Ik zou ff checken of een 16 Inch velg mogelijk is. (mogelijk past dat niet omdat er grotere remschijven en klauwen op zitten)
Anders, Scoor dan op marktplaats een setje stalen ehdi velgen en zet daar banden op. Voordeel van smallere banden in de winter is meer grip. En hogere wangen is meer comfort. En de 16 Inch banden zijn goedkoper.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Misschien dit iets,ik heb de Valonga velg + band ,ben er zeer tevreden mee.
http://www.citroenimagine.nl/november2010/pdf/prijslijst.pdf
DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI
Ik denk dat het handig is dat je jezelf afvraagt of je er ooit kettingen om wil doen. Volgens mij is dit niet mogelijk bij 17” bij dit model.
Ik heb vorig jaar gewoon 16” stalen velgen met bijbehorende winterbanden aangeschaft, de meeste dealers hebben rond november wel aanbiedingen die kant op. Ik zou geen lichtmetaal doen, dat is toch wel erg gevoelig voor pekel.
Begrijp de opmerking van Jev wel, mijn ervaring is dat pekel met name inwerkt op de goedkopere, surrogaat velgen (bijvoorbeeld die van CMS).
Ik huldig nu al 5 jaar het principe dat ik als ik er ‘s zomersdag fraai bij wil rijden ik dat ook ‘s wintersdag wil. Om het wisselen te vergemakkelijken koop ik dan een separate LM velgenset met winterbanden. Kost wat, maar door andere velg te kiezen heb je ook nog ‘s wat afwisseling.
Maar goed: met de op LM velgen lijkende wieldop waarmee de e-hdi afgeleverd wordt begin ik voor het eerst sinds jaren te twijfelen of ik niet gewoon de stalen velgen met wieldoppen in de winter ga gebruiken. Maar dan dus niet omwille van de kosten maar omdat ik de standaard wieldop eigenlijk best aardig vind ogen.
Nog twee tips:
Als je voor staal gaat, pak dan 16 inch, dit levert je ook nog eens meer comfort op.
Let goed op de temperatuur/weersvoorspellingen. Winterbanden werken goed onder de 10 graden, dus vaak is het al aanbevelenswaardig om vanaf half/eind oktober tot medio maart/soms begin april de wintersloffen eronder te monteren.
Succes met de verdere afwegingen, ik heb de mijne al besteld.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Volgens mij zijn winterbanden enkel echt in het voordeel wanneer het echt winter is, een beetje regen kunnen degelijke zomerbanden (oké, dus niet de Michelin Energy Savers) ook goed mee overweg. Vaak is het tot aan November nog vaak boven de 10 graden, en dan gaat het héél hard achteruit qua grip. Ik zou ze er dus ook niet te vroeg onder laten leggen, en ook zeker niet te laat onder vandaan laten halen. Echter, het is wel verstandig ze nu al vast te kopen, je kan er amen op zeggen dat er in November weer een run op zal ontstaan.
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
jev schreef:Ik zou geen lichtmetaal doen, dat is toch wel erg gevoelig voor pekel.
Dit kan je tegen gaan door je velgen goed in de velgenwax te zetten (met bijvoorbeeld RimWax van SmartWAX).
Wanneer je nu precies winterbanden onder je auto moet zetten, dat weet ik dan weer niet (de één zegt onder de 10°C, de ander zegt onder de 7°C en een andere zegt weer onder de 0°C…).
Ik heb de winterbanden besteld en hoop ze binnen 1 weekje of zo op de stalen e-HDI velgen te kunnen laten monteren.
Ze gaan er ergens in oktober wel onder. (we krijgen meestal is signaal van de leasemij om een afspraak te maken)
Op zich zie ik geen probleem om alu velgen te gebruiken, maar mocht je een stoeprandje raken, dan is een stalen velg meestal weer recht te maken. Heb je een of andere cheap merk alu, dan is het soms zeer lastig om aan 1 nieuwe velg te geraken.
Dus zit je met 3 restanten..
Of je hebt dure velgen aangeschaft die een jaartje of 3 (of langer) leverbaar zijn….
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35645461
Zelf heb ik deze discussie met veel aandacht gevolgd. Samenvattend viel er eigenlijk te zeggen dat het vooral van de sneeuw afhing, en bij de écht lagere temperaturen. Dus wanneer je echt nachtvorst hebt en het overdag ook niet meer dan 5 a 7 graden wordt, omdat dan door de samenstelling van de band deze erg hard zal worden, met vermindering van grip tot gevolg. Wanneer het 10 graden is en er staat een zonnetje zal het wegdek ook al snel opwarmen, en dan ben je simpelweg meer gebaat bij normale banden. Vandaar dat in Nederland oktober dus toch echt wel erg vroeg kan zijn, en maart juist weer laat. Eigenlijk wonen we in een perfect all-season band land. Die dingen zijn goed genoeg in onze zomers, en die paar sneeuwbuien in de winter kan je er ook goed mee ondervangen. Het zijn vleesch noch vis banden, net als ons klimaat (heb zelf de Vredestein Quattracks gehad en daarmee alle weerssituaties ondervonden, viel niet tegen)
De reden waarom ik deze post even specifiek heb geciteerd is omdat die er op wijst dat je bij de Michelins, welke op alle 16” velgen/wieldoppen van de DS3 worden gemonteerd, er wel rekening mee moet houden dat deze banden inderdaad extra hard zijn, wat nadelig zal zijn in de winter. Met dat koude weer zullen ze alleen maar harder worden, één sneeuwbuitje en je zult wellicht direct al naar de bandenboer willen. Wees het voor, de kosten zijn het risico niet waard.
Nitro+ schreef:Dit kan je tegen gaan door je velgen goed in de velgenwax te zetten (met bijvoorbeeld RimWax van SmartWAX).
Ik geef het je te doen die moderne velgen met alle kleine hoekjes en vooral ook aan de binnenkant in de wax te zetten. Er is niks mis hoor met stalen velgen voor je winterbandjes.
Ik heb van de winter overigens veel plezier gehad van de winterbanden. Het verschil met auto’s op normale zomerbanden was enorm. Mijn vriendin kreeg haar Volvo C30 op zomerbanden de parkeerplaats niet op waar ik dat vrolijk fluitend zonder enig probleem wel kon (zo’n schuine oprij-stoeprand zit er voor… LOL). En ik zie die zomerbanden-ploeteraars nog staan klungelen boven aan het viaduct voor de verkeerslichten waar mijn DS3 op geschikt schoeisel zonder een centje pijn langs reed.
Nee hoor, wie beweert dat winterbanden geen zin hebben in Nederland bergt z’n auto iedere winter waarschijnlijk een paar weken op in een warme garage om dan met het OV of de benenwagen op pad te gaan. Bij mijn smurf gaan, beetje afhankelijk van het weer, eind november de winterbanden er weer onder.
De keuze voor winterbanden is er een van een stuk veiligheid. Zoals jev terecht aangeeft: waar op sneeuw je de massa door de bochten zie glibberen en niet van hun plek ziet komen ‘wandel’ je met winterbanden overal doorheen.
Grappig is om in diverse fora op internet het fabeltje nog tegen te komen dat winterbanden tot een hoger brandstofverbruik leiden. Niet alleen ik heb een andere ervaring, in een grootschalige test van Autoweek kwam men er achter dat de rolweerstand van winterbanden gemiddeld duidelijk lager zijn dan die van zomerbanden.
Maar goed: het is vooral een kwestie van veiligheid: het harde rubber van zomerbanden (zeker die van Ecobanden waarmee de e-hdi standaard geleverd wordt) heeft beneden de 10 graden aanwerkelijk minder grip dan winterbanden. Let wel, dit is niet alleen maar een opinie, onafhankelijke tests wijzen dit iedere keer weer uit.
Aangezien er geen enkele rubbersoort temperatuuronafhankelijk is, is een allseason band/vierseizoenen band ook niet zozeer de beste keuze, maar een compromis: in de zomer kom je tekort op een zomerband, in de winter verlies je het van een winterband.
Kortom: heb je het geld en neem je je veiligheid serieus (maakt niet uit of je 60.000 km per jaar maakt of 5.000), dan tijdig de zomer- voor winterbanden verwisselen in het najaar en in het voorjaar natuurlijk omgekeerd
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.