Koppakking C35
Jos64
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-06-2009

- C35 Paardenwagen
Gepost: 14 augustus 2011 10:19 AM

Ik ben op zoek naar een adres waar ik een koppakking voor mijn C35 kan bemachtigen. Wie o wie kan mij verder helpen?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 augustus 2011 11:00 AM
  [ # 1 ]

Is die niet hetzelfde als de koppakking van een DS? Dan wordt het makkelijk(er).

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 14 augustus 2011 10:22 PM
  [ # 2 ]

Voor de benzinemotor geldt in ieder geval dat het een DS is. Daarvoor is een koppakking gewoon te vinden bij de specialisten. Voor de diesel weet ik het niet zo zeker of dat ook zonder meer geldt. Maar als er al verschil bestaat, zou de koppakking van een CX diesel de oplossing moeten zijn.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 augustus 2011 12:28 AM
  [ # 3 ]

sorry voor de interruptie maar een cx-diesel koppakking kan niet op een c35 worden toegepast.
De de plaatsing van de waterpomp aan de distributie zijde bij de c35 (in tegenstelling tot de cx waar de waterpomp aan de vliegwielzijde zit) zijn de kanalen niet hetzelfde en hebben de cx en c35 dus verschillende koppakkingen.

De koppakkingen moeten nog wel te bestellen zijn via motorrevisiebedrijven. Indien nodig kan ik je wel aan een contact helpen…

Belangrijker: wat is de reden van de koppakking wissel? Lekkende koppakking? dan moet je ook de kop laten vlakken. Indien het blok al heel veel ervaring heeft kan het ook nuttig zijn de kleppen en zetels na te laten slijpen/snijden. Hierdoor dichten deze beter af en krijgt je motor iets meer compressie, waarbij je het verschil vooral in de lagere toeren zal merken. De meerkosten zijn gering als je bedenkt dan de kop toch al los is, vergelijk maar met een versnellingsbak reparatie waarna meestal de koppeling ook wordt vervangen: zonde om niet even mee te nemen als de boel toch al los ligt.

succes

P.S. Goh ik heb weer woord diaree… :0

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Gepost: 16 augustus 2011 12:31 AM
  [ # 4 ]

Past de kopping van een C25 diesel dan niet? Daar zit toch ook hetzelfde blok in met de poelies aan de andere kant?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 augustus 2011 11:33 AM
  [ # 5 ]

Ce C25 heeft een blok dat de andere kant op draait - en ik dacht dat dan wel heel erg op de CX lijkt ... Maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 augustus 2011 11:37 AM
  [ # 6 ]

Ook voor het c25 blok geldt dat de waterpomp aan de vliegwielzijde is geplaatst. De 2,5l C25 motor is feitelijk een rechtop gezette CX motor.

Een groot deel van de koudere koelvloeistof wordt middels de waterpomp door de kop geleid en een kleiner deel stroomt direct achter de waterpomp via de kop in het cilinderblok. Om deze laatste stroom door te laten is er een grotere sparing/opening in de pakking gelaten. Bij C35 zit deze opening dus aan de voorzijde of distributiezijde van het blok, bij CX en C25 aan de vliegwielzijde. Als je koppakkingen gaat verwisselen verstoor je dus de koeling van je cilinderblok heel sterk.

Met dezelfde reden is op de 2,5l c35 motor later aan de achterzijde dat slangetje tussen cilinderkop en cilinderblok aangebracht: Om via de galerij in de cilinderkop (stalen leiding waardoor de koudere koelvloeistof gericht naar de vier wervelkamers wordt geleid) meer koudere koelvloeistof in het cilinderblok te brengen om daarmee waarschijnlijk een gelijkmatiger koeling te krijgen.

Ik vermoed dat de koppakking van een DS en een C35 benzine ook dit verschil hebben om dezelfde reden: Ook hier zijn de waterpompen aan de verschillende uiteinden van de cilinderkop gemonteerd en wordt een deel van de koudere stroom door het cilinderblok geleid. De waterpomp bij de DS is boven het vliegwiel geplaatst (net als bij de CX, maar met een andere bouwvorm) bij C35 aan distributiezijde (zelfde waterpomp als voor de diesel!)

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 augustus 2011 11:40 AM
  [ # 7 ]

Ik leer bij! Thanx Rinus.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 augustus 2011 11:44 AM
  [ # 8 ]

op de foto kan je net achter de plaat waarop de dieselpomp wordt bevestigd de opening in de koppakking zien, aan de vliegwielzijde ontbreekt deze grotere opening.
Je zou die opening wel achteraf aan kunnen brengen en de doorlaat aan de andere zijde deels dicht kunnen maken, maar het is makkelijker om een originele koppakking te bestellen via een revisie bedrijf of zelf te zoeken op ebay.fr bijvoorbeeld. Daar worden meerdere pakkingsets en koppakingen aangeboden.

Afbeelding Bijlagen
CX 7330 228 compact.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 augustus 2011 11:50 AM
  [ # 9 ]

Meillor 411263P

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
hans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 19-04-2004

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 augustus 2011 01:46 PM
  [ # 11 ]
Profiel  
 
Jos64
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-06-2009

- C35 Paardenwagen
Gepost: 17 augustus 2011 11:19 PM
  [ # 12 ]

Beste allen,

dank voor het meedenken over mijn vraag. Op de vraag van Diesel Rinus: wat is er aan de hand, nu wel het volgende.
Het koelwater wordt met de nodige druk uit de overdrukleiding van de radiator geperst. Ook in koude toestand verliest hij koelwater. Na een rit van 20 à 30 km ben ik al 2 liter kwijt. Verder gaat het niet omdat dan volgens mij de vloeistof niet hoog genoeg komt.
Ik ben mij ervan bewust dat de kop gevlakt moet worden, maar naar mijn weten is de motor nooit oververhit geweest, dus ik hoop dat de schade meevalt.

De links met de pakkingen zijn zeker bruikbaar. Dank hiervoor.

Overige tips om het één en ander aan te pakken ga ik overleggen met mijn schoonzoon. Hij is vrachtwagenmonteur en zal de klus voor mij klaren.

Groeten, Jos

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 augustus 2011 11:49 PM
  [ # 13 ]

Bedankt voor de terugkoppeling.
Succes met de reparatie!

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook