1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ZX 1.4i van tdw
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 14 april 2011 12:51 AM

Op 22 oktober kwam een advertentie van een Citroen ZX 1.4i Reflex U9 Rood op Marktplaats te staan. Rond dat tijdstip was ik op zoek naar een auto, want ik was bezig met m’n rijbewijs. Verkoper gebeld, afspraak gemaakt, en m’n vader een proefrit uit laten voeren. Het ding kwam wat moeilijk op gang, maar wat wil je, na bijna anderhalve maand stil te hebben gestaan. Testrit verliep eigenlijk zonder problemen, alles werkte (behalve dan de lampjes achter het verwarmingbedieningspaneel, en 1 lampje in het tellerhuis). M’n vader vond het wel een goed ding en zei dat ik er geen miskoop aan zou hebben. En zo geschiedde de koop.

Maandag 30 november heb ik ‘m opgehaald met een vriend. Hij merkte op dat de koppeling erg laat aangreep. Nouja, jammer dan. In de sneeuw zijn we toen naar huis gereden. De achterruit was helaas aan de binnenkant nat, daar zag je dus niet zoveel mee. Beetje jammer, maar dat was wel op te lossen. Ook kwamen we er toen pas achter dat de achterruitensproeier het niet deed.

14 december besluit ik om het ding eens mee te nemen voor een ritje. Helaas was de accu leeggelopen. Waarom was mij toen een raadsel. Vervolgens het ding aan de gang gekregen met behulp van startkabels en een Cuore 1.0. Starten, lopen, en gewoon stationair liep hij prima. Vervolgens even 20 minuten met de auto gereden, voor het eerst. Koppeling was echt een opgave als alles in de laatste 4 cm zit. Razz Tijdens deze rit is ook m’n kachelweerstand stuk gegaan.. Ik dacht al “oh shit, daar beginnen de problemen.” Temeer omdat ik al had geconcludeerd dat m’n dakraam lekte Sad

30 december eindelijk m’n rijbewijs gehaald, dus het legale rijden kon eindelijk beginnen. Very Happy Helaas was de accu weer leeggelopen, maar m’n vader had een lader liggen en ik had inmiddels het probleem gevonden: de schakelaar die het interieurlicht uitzet in de rechterdeur was stuk. Nadat de accu was opgeladen, en ik m’n rijbewijs had opgehaald, eindelijk gaan rijden en reparerenrestaureren.

Als eerste dus dat ellendige interieurlicht gefixed, door op de sloop zo’n zelfde schakelaar van een 306 te trekken. Vervolgens de kentekenverlichting in orde gemaakt (lampje vervangen), en de lampjes achter het verwarmingbedieningspaneel vervangen. Dat laatste kostte erg veel tijd, want ik kreeg de middenconsole niet los. Maar afijn, het was gelukt. Eenmaal in elkaar begaf het asbak-lampje het. Nouja. Vervolgens gekeken naar waarom m’n dakraam lekte. Dat was niet zo lastig te vinden, het rubber zat vol troep! Rubber schoongemaakt, lek weg. Gelijk even bij de klapraampjes achter gekeken, en daar hetzelfde. Kon bijna naar het RDW om een nieuw gewicht te meten, zoveel zut kwam eruit.

Auto weggebracht voor een beurt en een controle, om even de staat van de auto te bekijken. Gelijk ook maar even gevraagd of hij de koppeling kon stellen. 2 dagen later krijg ik mijn heerlijk koppelende en lopende auto terug, met de complimenten van de monteur. Niks mis mee, met uitzondering van de zwetende koppakking. Maar dat was niet zo’n ramp, dat hebben ze allemaal.

Toen ben ik maar begonnen aan de radio. Je weet wel, dat ding wat met een iso-stekker vast moet, maar met een schaar los kan. Niks was gelabeled, uiteraard, dus kon alles mooi zelf ff uitzoeken. Maargoed, na 2 uur solderen (eerste keer Wink ), zat er aan elke kabel een mooie stekker.

Een maand later, met een weekendje weg naar België met wat vrienden, komen we in de file terecht. Geen probleem uiteraard, want het ding koppelt heerlijk. Na een half uur echter, kwam er rook onder de motorkap vandaan Sad Auto zo snel mogelijk aan de kant gezet, maar eigenlijk niet kunnen ontdekken wat het nou was. Ik heb ‘m weer gestart, heb me weer tussen de file gevoegd en er geen last meer van gehad. :S

Een aantal weken later viel het me op dat er steeds oliedruppels onder de auto lagen. Helaas was de koppakking dus gestopt met zweten en gewoon gaan lekken. Vandaag is deze vervangen, inclusief distributieset (waarvan de ouderdom onbekend was), dus dat geeft weer een veilig gevoel. Onderweg zal ik in ieder geval niet zonder olie komen te staan Wink
_____________________________________________________________________________
Genoeg gelul, FOTO’S!

Foto van de voorkant na aanschaf

Foto van de achterkant na aanschaf

Vervangen van die k*tlampjes

Kabelpuinzooi

Mijn kantoortje

Lekke koppakking

Het racemonster

_____________________________________________________________________________
Specificaties:
ZX 1.4i ‘92 152dkm
Opties:
- Startblokkering
- Trekhaak
- Kanteldak


_____________________________________________________________________________
Nu, net na de APK, ga ik even een jaartje probleemloos rijden hoop ik. Ik houd jullie op de hoogte!

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 14 april 2011 08:19 PM
  [ # 1 ]

leuk verhaal geniet ervan het zijn fijne wagens.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 17 mei 2011 02:28 AM
  [ # 2 ]

‘t Zijn hele fijne wagens, totdat die niet meer start… Sta je dan. Gelukkig was het dicht bij de garage, m’n vader heeft me even een sleepje gegeven, en de volgende dag kon ik ‘m ophalen. Rib uit m’n lijf.. €10, connector van de brandstofpomp gaf een slecht contact. En zonder benzine rijdt-ie helaas niet Sad Razz

Achja, kan gebeuren. Ik rijd er nog steeds met heel veel plezier mee Smile Rijdt wat mij betreft stukken beter dan de 10 jaar jongere Cuore van m’n moeder!

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 augustus 2011 04:15 PM
  [ # 3 ]

Gister is er in plaats van een grote klok een toerenteller ingebouwd Smile

Pin 3 van de ontstekingsmodule gepakt, draadje door het schutbord (achter het remvloeistofreservoir zat een dopje, daar een gaatje in geprikt en de kabel doorheen gestoken), naar boven leiden en dan op de gele stekker op pin 2 aansluiten:

Hier kun je nog net de dikke, grijze kabel aangesloten zien Smile

En verder is er nog een ander stuurtje ingekomen. Hoe het er eerst allemaal uitzag staat in de topicstart, nu ziet het er zo uit:

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 18 augustus 2011 06:28 PM
  [ # 4 ]

stukken beter hoor top !!! cheese

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 augustus 2011 08:39 PM
  [ # 5 ]
marcel14trs schreef:

stukken beter hoor top !!! cheese

Absoluut stukken beter. Dit stuurt echt heerlijk Smile

Wat ik nog wel wil weten.. Ik heb nu dus ook een temperatuurmeter, en die “werkt.” In de zin van: hij gaat wel omhoog als de auto warmer wordt.. Maar hij geeft 65 graden aan bij file/stadrijden, en 60 op de snelweg. Nu is mij verteld dat dit komt door de plaatsing van de meter:

Hij zit dus niet in de kop, maar volgens mij hoort-ie hier wel te zitten? Confused De reden dat ik dit vraag is omdat het plaatje in Haynes er heel anders uit ziet dan bij mijn motor Razz

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 augustus 2011 10:10 PM
  [ # 6 ]

De plaatsing is bovenop het thermostaat-huis. En daar hoort ie ook te zitten Wink
Ik denk eerder dat de sensor niet goed meer werkt. Een TU 1.4 wordt op de snelweg gewoon warm (tegen de 90 graden).

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 augustus 2011 10:22 PM
  [ # 7 ]
Hilko16TZI schreef:

De plaatsing is bovenop het thermostaat-huis. En daar hoort ie ook te zitten Wink
Ik denk eerder dat de sensor niet goed meer werkt. Een TU 1.4 wordt op de snelweg gewoon warm (tegen de 90 graden).

En dat thermostaathuis zit op de radiator? Afaik zit de sensor die op de radiator zit er alleen om de ventilator al dan niet aan te schakelen (en die werkt prima (getest)) maar correct me if I’m wrong.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 augustus 2011 10:34 PM
  [ # 8 ]

Die foto hierboven is toch echt niet van een radiateur… Wel van je temperatuur-sensor tbv het metertje. Zit dus naast / op het blok.

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 augustus 2011 10:37 PM
  [ # 9 ]
Hilko16TZI schreef:

Die foto hierboven is toch echt niet van een radiateur… Wel van je temperatuur-sensor tbv het metertje. Zit dus naast / op het blok.

Ja.. Daar had ik het ook over, toch? Wink Maar de foto in de haynes ziet er heel anders uit, terwijl er staat dat dat ook een 1360cc blok is. Die zit wat dieper naar beneden en meer aan de zijkant van het blok. Ik denk dat dat verklaart waarom de meter “het niet goed doet” - maar het betekent dus ook dat het oververhit lampje echt veeeeeeeeeeeel te laat aan zal gaan.

Daarom mijn vraag, hoort dat ding daar of kan die ook ergens anders ?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 augustus 2011 10:40 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij hoort ie daar, maak anders nog eens een foto vanaf de rechterkant, waar de dikke slang van de radiateur op het blok aangesloten zit. Dat is het thermostaat-huis en daar zou ie op moeten zitten.

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 augustus 2011 10:55 PM
  [ # 11 ]

Hmm, dat is dan iets om morgen even uit te zoeken. ‘t Is nu te donker om foto’s te maken. Er zat namelijk wel een stekker onder die buis die vanuit de radiator komt, maar die is groen… Is dat ‘m?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 augustus 2011 10:56 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 augustus 2011 10:57 PM
  [ # 13 ]

Dan wordt het even wachten tot het morgen is Razz

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 19 augustus 2011 12:12 AM
  [ # 14 ]

en anders een nieuwe sensor ?

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 augustus 2011 09:01 AM
  [ # 15 ]
Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook