Sinds een paar maanden ben ik in het gelukkige bezit
van een GS-Break uit 1977 (spaanse import), er is al een andere startmotor ingegaan,
maar sinds een aantal dagen zag ik lekkage in de linker voorvelg. is dit LHM uit het remsysteem en is het een kwestie van afdichting(en) vervangen ?? verder functioneert alles goed, alleen het LHM nivo was aan de lage kant. gaarne wat tips voor een beginnend G-esser
Groetz, A3
Heb je al eens gezien waar je rem zit?
Op de versnellingsbak! Een heel eind van je wiel dus. Daar zal de lekkage niet van zijn.
Je zult toch even achter het wiel moeten kijken om te zien waar het vandaan komt. Kan inderdaad een simpel retourslangetje of afdichtinkje zijn waardoor je LHM verliest.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hier ook de tip richting het retourslangetje van de lekzak voor. Het tuitje waar deze slang in de lekzak gaat wil wel eens in/afscheuren.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Lekkage is zo ongeveer het eerste waar je aan denkt als je het woord GS in de mond neemt
Handig om als beginner te weten:
Groene olie (mits het veersysteem een beetje onderhoud heeft gehad) duidt op een LHM lekkage.
Bruine tot zwarte olie betekent een lekkage van het motorblok…..
Voordeel van een GS is dan wel weer dat je tenminste geen koelvloeistof hebt, dus dat scheelt maar mooie weer kans op nog een andere lekkage van vloeistof!
remmen die onder de olie zitten kunnen dus meerdere oorzaken hebben. Evenals wielkuipen die onder de olie zitten….
Mijn GS was ook nat in de wielkuip als gevolg van een ernstige motorlekkage. Daarom ligt nu de hele boel uit elkaar, zo erg dat ook de remmen eigenlijk geheel niet meer functioneerden…...
Hydraulische lekkages zijn meestal niet zo ernstig. Hierbij kun je aanhouden dat wanneer het er met grof geweld uit komt dat het een hogedrukleiding betreft. Komt het er ergens een beetje uitsijpelen dan heb je gegarandeerd prijs in het retoursysteem…..
Mijn advies: kijk waar het lekt, beoordeel de kleur van de olie en dicht het lek!
Ojaa een GS is volgens een oud Citroën recept zodanig geconstrueerd dat je nergens fatsoenlijk bij kunt. Be prepared!
Los van bovenstaande is het verder een fantastisch vervoermiddel en kun je er eigenlijk alleen maar van genieten!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:Hier ook de tip richting het retourslangetje van de lekzak voor. Het tuitje waar deze slang in de lekzak gaat wil wel eens in/afscheuren.