Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jozef37 schreef:zo is het ook gesteld met veerbollen nooit of nooit komen er gevulde bollen onder myn wagen, dit is het slechte wat je kan doen,complete nieuwe bollen en dat geeft een dag en nacht verschil en sorry dat ik het moet zeggen maar ik kan het weten,
Wat een ontzettende onzin, sorry dat ik het zeg. Ik heb 1000x liever een gevulde originele veerbol onder mijn wagen dat zo’n goedkoop imitatie bolleke wat nieuw van de plank komt en op geen enkele manier ook maar in de buurt komt van de kwaliteit van de originele bollen van citroën zelf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die hele post staat eigenlijk vol met bullshit als je het mij vraagt. Iemand die 30 jaar bij citroen werkt en het nog steeds heeft over de ‘grote en kleine’ stabilisator stangen?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Is er eigenlijk preventief onderhoud uit te voeren op die veerpoot rubbers?
De bovenkant lijkt mij niet zo relevant, het gaat toch om het onderste gedeelte waar vuil en vocht uiteindelijk schade veroorzaken, dacht ik?
De rubbers van mijn XM zien er nog perfect uit. De gedemonteerde rubbers van mijn xantia type 2 zagen er ook nog als nieuw uit overigens, geen roest of scheuren of wat dan ook.
Maar ik voorkom liever dan dat ik genees - voor zover dat van toepassing is op citoens..
inspuiten met vaseline in zo’n lekkere dikke spuit of zoiets dergelijks?
Geen idee of het zin heeft Puffel. Heel misschien wel, maar dan heb je ook direct weer een nadeel te pakken. Als je er vet opspuit kun je eigenlijk nauwelijks nog zien of er scheurtjes aan het ontstaan zijn.
Verstandig is bij twijfel vervangen, maar ook dat houd een keer op. De prijs van de motorkap gaat dus wellicht in de toekomst omhoog. Dat zou in de huidige economie misschien nog wel een goede investering kunnen zijn
Wat 30 jaar ervaring bij een troen dealer betreft…
Ik heb de originele troen dealer, de bekende uitzondering daargelaten, eigenlijk altijd ervaren als stug, star en niet mee willen denken.
Bij mijn vast eadresje voor onderdelen zit een magzijn meester die echt iets helemaal uitzoekt, maar stond een monteur te beweren dat hij al JAREN ervaring had met de XM’s en dat het onmogelijk was dat dat model veerproblemen kende….
ja…. jaahaaa… nee, u heeft helemaal gelijk…
Het is maar net hoeveel waarde je aan iemand zijn ervaringen en uitspraken hecht. 10 mensen, minimaal 7 verschillende meningen is het meestal..
In de autowereld is het eerder 10 mensen 12 meningen maar preventief… je moet iets hebben wat het rubber soepel houdt en niet laat vulcaniseren, ik denk zelf dat het grootste probleem daar in zit.
Ouwe mopperkont
Talkpoeder schijnt rubber soepel te houden .
Doe het wel eens op mijn slangen .
XM TCT Ambiance`94
wat goed is voor baby billetjes….
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Inderdaad, talkpoeder. Niets is beter en goedkoper om rubber in conditie te brengen of te houden.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
En daar heb ik een enorm grote pot van, jaren bewaard en ik wist niet waarvoor (behalve dan dat eendepookje)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor zover ik het probleem nu kan overzien gaat het steeds om roest onder de bolvormige plaatdelen met 4 boutjes, waarmee de veerschotel in de auto zit.
Bij het oorspronkelijke vulcaniseerproces komt een dun laagje rubber aan de buitenkant, waarschijnlijk door lekkage in de mal. Dat rubber sluit het staal niet helemaal af, eigenlijk zou het er helemaal niet moeten zitten, alleen aan de holle binnenkant.
Tussen dat rubber en de schotel kruipt vocht en dan begint het te roesten.
Ik heb nog nooit een doorgeschoten veerschotel gezien, maar ik begin tot de conclusie te komen dat het plaatdeel zelf gescheurd is door de roest en daardoor uitbreekt. Met het rubber zelf is dan nog niets aan de hand.
Dit is er één die er niet best uitzag, maar nog echt niet toe is aan uitbreken.
Daarom is naar mijn gevoel de beste remedie om een verdachte veerschotel uit te bouwen en met een komborstel al het rubber van het staal te verwijderen en vervolgens het staal te conserveren. Dan kan je tenminste goed zien hoe het er voor staat. Ik heb er nu wat in huis, niet één daarvan zou op korte termijn uitscheuren. Bij de meeste is maar op een deel van de omtrek roest te zien en nog verre van doorgeroest.
Wie heeft zo’n doorgeschoten ding of wie weet precies hoe die er uit ziet?
Dus: Niet het rubber is het probleem, maar het doorrotten van het staal.
Ik zeg dat omdat ik bij het uit elkaar halen van zo’n veerschotel zo ongelooflijk veel geweld moet gebruiken.
Als ik met een lange decoupeerzaag de helft van het rubber weghaal (aan twee kanten een kwart, krijg ik hem met mijn pers er nog niet doorgeengedrukt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij de ene die ik heb gezien, was het rubber wél het probleem. De ene helft van het rubber zat nog aan de veerpoot en de andere aan de schotel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daarmee wordt het steeds raadselachtiger.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Zo raadselachtig is het toch niet? Dat rubber wordt belast op afschuiving. Na verloop van tijd zal het rubber falen, al dan niet versneld door beschadigingen die scheurtjes vormen. Ook zou het rubber los kunnen komen van de schotel als.
Uiteraard maakt het een groot verschil aan welke invloeden het rubber wordt blootgesteld.
Dat rubber aan de bovenkant komt zeker niet door lekkage in de mal. Er zitten zelfs tekens op wat betekend dat die bewust in de mal zijn aangebracht. Waarschijnlijk dacht op deze manier bij het maken van de veerschotels in 1 keer ook een goede bescherming tegen corrosie te hebben van de gehele schotel door deze geheel in rubber te “verpakken”.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
JanSr schreef:Wie heeft zo’n doorgeschoten ding of wie weet precies hoe die er uit ziet?
Zoek je alleen maar reeds gedemonteerde? Op de sloperij in Nunspeet staat nu namelijk een Xantia met doorschoten veerpoot.
(Foto’s klikbaar voor vergroting)
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die foto rechtsonder demonstreert precies wat ik bedoel: daar is de stalen schotel losgescheurd.
furriegurrie schreef:Zo raadselachtig is het toch niet? Dat rubber wordt belast op afschuiving. [...]
Dat rubber aan de bovenkant komt zeker niet door lekkage in de mal. Er zitten zelfs tekens op wat betekend dat die bewust in de mal zijn aangebracht. Waarschijnlijk dacht op deze manier bij het maken van de veerschotels in 1 keer ook een goede bescherming tegen corrosie te hebben van de gehele schotel door deze geheel in rubber te “verpakken”.
Of rubber nu op afschuiving of op trek wordt belast maakt voor het scheuren geen verschil.
Eén van de sterke punten van natuurrubber is nu juist de weerstand tegen scheuren.
Kan je me een plaatje laten zien van die tekens? Als het al bedoeld zou zijn ter voorkoming van corrosie dan is dat wel hoogst onbenullig gedaan. Ze roesten vrijwel allemaal.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop