Tja ik denk als je een goede beslissing wilt nemen dat je eens met je baas moet praten over een lease auto en het een en ander op papier moet laten zetten. Anders kan je nooit een rationeel besluit nemen. En als je niet van je baas op aan kan, dan zou ik een veilige weg kiezen. En dat is een gangbare auto kopen, ook al is hij saai maar dat je wel weet dat je er nog iets voor terug krijgt als je hem eventueel verkoopt weer. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ook al is een auto totaal niet saai, als je zoveel kilometers maakt, maakt het geen zak uit. Dan moet je gewoon een leuk autotje erbij nemen zoals een BX of een GSA.
Uiteindelijk komt het er op neer dat als je veel kilometers maakt dat je een betrouwbare auto moet kiezen en eentje met weinig kilometers en een auto die recent is. Als je een oudere auto neemt dan kan je gewoonweg niet zoveel kilometers rijden zonder problemen en zonder dat je er op leeg loopt.
Ik vind het trouwens raar, maar wellicht dat het z`n reden heeft, dat je nu geen lease auto hebt. Meestal als je een functie krijgt waarbij je veel moet rijden dan krijg je er een of je krijgt kilometervergoedingen. Als je de kilometers voor de baas moet maken dan krijg je die altijd vergoed, tenzij je een slechte werkgever hebt, en dus ben je er afhankelijk van. Er zijn veel bazen die het niet pikken als je met een oude bak aan komt zetten en 2-3x pech hebt ook al kan je er niets aan doen, dan moet je alsnog iets veranderen.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Misschien een BX diesel EN een GT voor leuk ?
@Mario TT: Een nette late BX diesel is volgens mij ook betrouwbaar. Simpele techniek, oerdegelijke motor, onderdelen niet duur. Nietwaar? De reden dat ik geen leasebak heb is simpel. Ik werk hier nog geen jaar en werk voor een overheids N.V. Die zijn minder gortig met leasebakken dan consultancies. Ik moet aantonen dat ik in een jaar meer dan 10.000 km rij voor werk. Als dat zo is (en dat zal zo zijn) kom ik in aanmerking, het is geen recht. Ik kan dus nu geen garanties krijgen daarover.
Mijn baas pikt het gelukkig wel, vindt het zelfs mooi. Bovendien zien de partijen met wie wij zaken doen in Brussel mijn auto toch nooit. Ik parkeer dat ding altijd in een garage en doe de rest te voet. Daarnaast ben ik wars van uiterlijk vertoon
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mario TT schreef:Als je een oudere auto neemt dan kan je gewoonweg niet zoveel kilometers rijden zonder problemen en zonder dat je er op leeg loopt.
Eén ieder zijn mening, maar ik ben het hier niet mee eens!! Zet de kosten van aanschaf, afschrijving, onderhoud bij een dealer etcetera eens af tegen de eventuele meerkosten van het onderhoud van bijv. een bx diesel van 20 jaar oud.
Pak hiervan een gemiddelde (laat de excessen dus weg) en ik garandeer dat je staat te kijken hoe goedkoop (lees: betaalbaar) het rijden in zo’n auto kan zijn.
Tuurlijk kan zo’n gebakje in de soep lopen, maar een C4 van 5 jaar oud kan dat net zo goed en dan moet je maar zien in hoeverre Citroen NL met je meegaat bij het dekken van de kosten…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Fraaie turbodiesel scoren, liefst een prachtige Ourane, dan heb je alle comfort en een knap betrouwbare motor.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
25trd schreef:
Eén ieder zijn mening, maar ik ben het hier niet mee eens!! Zet de kosten van aanschaf, afschrijving, onderhoud bij een dealer etcetera eens af tegen de eventuele meerkosten van het onderhoud van bijv. een bx diesel van 20 jaar oud.
Pak hiervan een gemiddelde (laat de excessen dus weg) en ik garandeer dat je staat te kijken hoe goedkoop (lees: betaalbaar) het rijden in zo’n auto kan zijn.
Tuurlijk kan zo’n gebakje in de soep lopen, maar een C4 van 5 jaar oud kan dat net zo goed en dan moet je maar zien in hoeverre Citroen NL met je meegaat bij het dekken van de kosten…
Tja eigelijk heb je wel gelijk, maar toch moet je met meer rekening houden bij een oudere auto. Niet zozeer grote storingen maar ook vele kleine en roest.
Maar inderdaad een moderne auto kan je ook de kop kosten, bij mijn BMW liep de hoge druk dieselpomp kapot en dat kostte zonder blikken en blozen 2200 euro.. en je hebt dan ook geen keuze meer. Zeker niet omdat ik toen 40000km per jaar reed!
Maar ik rij nu een Transporter, een saaie 90pk diesel. Een nieuwe en dat ding heeft niets, en ik heb er nu bijna 40000km op zitten en ik heb er nog nooit wat mee gehad en hij slaat geen slag verkeerd en start altijd en ik heb nooit een spookje in mijn hoofd zitten met wat als hij nu kapot gaat.. En dat heb ik bijv in mijn GS wel. Ik ga er dit weekend mee naar Luxemburg en volgend weekend naar Spa.. vind het toch spannend. Maar soms is het toch een gevoel?
Maar je moet het geld er voor over hebben, en je moet een goed besluit nemen, uiteindelijk is auto rijden ook voor vele een emotioneel gebeuren en niet zozeer rationeel. Met alle beperkingen die je hebt op de weg is het soms leuker om 90 met een oude citroen te rijden dan 130 met een moderne bus.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bizar maar waar. Het is inderdaad ook een emotioneel gebeuren. Voor mij ook. Ik vind het eigenlijk idioot want het zijn gewoon vervuilende dingen waarmee je jezelf van A naar B verplaatst, maar goed, als het dan moet, dan maar zo leuk mogelijk of zoiets
Ik ga als basis (woon-werk) eerst een BX proberen (besluit genomen). Lukt dat niet, dan iets anders degelijks. Daarnaast wil ik misschien een BX GT, GSA of misschien BX 16v om eens iets geks te noemen voor leuk erbij. Dat betekent dat de BX 1400 eventueel weggaat. Hoeft eigenlijk helemaal niet, maar drie voor de deur kan hier echt niet.
Dus voor wie interesse heeft… (peiling)
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)