Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ik ben dit jaar met caravan naar Frankrijk geweest, en bemerkte ook een groot verschil in verbruik op de heen- en terugweg. De verklaring: wind mee op de terugweg!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan ook natuurlijk. Flink wind mee is niet slecht voor het verbruik.
En de Ardennen? Daar ken ik wel hellingen die ik liever niet op fiets….
Citroen!
Tja je zou het toch niet verwachten , maar ok. In ieder geval merk je dat de motor soepeler loopt dan voorheen en dat is denk ik wel positief maar ook wel logisch gezien het feit dat de auto de afgelopen 3 jaar 2000km heeft gereden.
Deze week maar even langs de garage, ik denk dat een van de achterremmen blijft plakken of niet snel terug komt want bij het wegrijden vanuit stilstand hoor je regelmatig een remblok piepen. Het gekke is dat als ik door een bocht ga, links of rechts, dan hoor ik het ook. Dat is opzich wel wat vreemd.
Gister heb ik met 2 andere personen in de auto gereden, ging over een vluchtheuvel en achter voelde ik dat de eindstop werd geraakt. Duidt dat op een lekke bol? Slappe bol? Of is dat normaal bij een GS?
Verders rijdt hij nog steeds als een zonnetje, gister voor het eerst na 2000km een klein beetje olie bijgevuld omdat de peilstok minimum aangaf. Best netjes denk ik voor een auto uit 1974?
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Mijn ervaring is dat de achterremmen nooit stuk gaan als ze regelmatig worden gebruikt (af en toe stevig remmen of bagage achterin). Als het niet goed werkt is schoonmaken en ontluchten het devies. Verder gangbaar maken door enkele keren de rem in te trappen en met een waterpomptang de remblokjes zodanig terug te duwen dat de remzuigers weer helemaal ingeduwd zijn. Kopervet aan de achterkant van de remblokjes aanbrengen tegen het piepen. Ook kopervet op de bout en moer doen. Als je imitatie-remblokjes hebt blijven ze ook nog wel eens hangen omdat er teveel verf op de zijkant zit; in dat geval de verf er even af schuren om te zorgen dat de zaak goed gangbaar is.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Kan heel goed dat er wat roest op de achter remmen zit, zeker als je niet vaak zwaar beladen rijd doen de achterremmen nauwelijks wat. Advies voordat je naar een APK keuring gaat stuk achteruitrijden met ingedrukte rem, met liefst een zware lading achter in. Op deze manier worden de schijven weer mooi schoon.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Okee, maar kan iemand mij verklaren waarom ik soms met 2 personen maar echt duidelijk met iemand achterin de eindstops raak? Er zit behoorlijk wat vering achter dus het is niet zo dat de bollen plat zijn oid. Kan het zijn dat ze ooit de bollen bewerkt hebben? d.w.z. het gaatje groter hebben geboord?
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Als de bollen gevuld zijn, kan het zijn dat er meer dan 35 bar in is gedaan. Dan krijg je langere veerwegen, en kan ik me voorstellen dat je de eindstops raakt. Opgeboorde bollen of een verkeerd type bol kan eenzelfde effect hebben.
En heb je de hoogte van de auto al gecontroleerd? Staat de achterkant niet te laag in de rijstand?
ik ga meten, maar ik heb niet het idee dat de hoogte verkeerd is. Wat ik wel weet is dat de achterkant ten opzichte van de voorkant beduidend zachter is geveerd. Maar gezien het feit dat ik totaal geen hydropneumatische ervaring heb kan ik niet vertellen of dit hoort of niet.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De voorkant is altijd stugger geveerd want daar staat meer gewicht op.
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Mogelijk kun je controleren of er de goede bollen op zitten. Bollen voor CX en de meeste typen BX hebben een andere vorm (hoger), en deze zijn ontworpen voor een hoger gewicht. Bij de oorspronkelijke bollen staat het getal 35 ingeslagen bij de vulnippel, maar bij latere bollen is dit (helaas) niet meer zo. Als je het getal 55 ingeslagen ziet, zitten bollen voor de voorkant achter. Ik weet niet of je het ingeslagen cijfer net wel of net niet kunt zien door het de gaten in de achterzijde van het subframe.
Ik ga er vanuit dat de goeie bollen erop zitten. De auto heeft het altijd goed gedaan maar nu ineens zelfs met het achteruit rijden raakt hij de eindstops! Ik kan met gemak als ik op de achterkant druk de auto op de eindstops drukken. Hij is zo slap als ik weet niet wat. Dit is dus later gekomen en niet altijd al geweest.
Maandag gaat hij naar de garage, die is dan terug van vakantie.
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Een auto die vanzelf soepeler gaat veren is wel heel apart. Ik ben heel benieuwd wat de garage gaat vinden! Hopen dat het maandag eenvoudig blijkt op te lossen.
Totaal aantal Berichten: 10301
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een bol die lek is gaat juist soepeler veren. Is de hoogteregelaar nog wel oke?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10301
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Te laat voor edit: een bol die lek is gaat natuurlijk stugger veren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.