Wat de foto van deze xantia toont is idd een doorschiet puur omdat het metaal er niet meer of nauwelijk nog is. Het rubber moet natuurlijk wel iets hebben om zich aan vast te houden.
Het gros echter van het doorschieten komt omdat het rubber zich zeg maar deelt. Een deel blijft aan het metaal zitten en de ander helft nemet afscheid en gaat het hogerop zoeken. In principe is er ook een soort scheurlijn. Het rubber is namelijk niet een compleet massief brok. Er zitten van die gaten in om er wat flex aan te geven. Uiteindelijk kun je dan een soort metaalmoeheid krijgen, hoe je het ook wilt noemen en dan gaat het…
Prachtig die foto, als het zo erg word is de sloop de enige bestemming voor een auto, of het nu een Xantia, XM of ander lijk is
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
furriegurrie schreef:[...] Waarschijnlijk dacht op deze manier bij het maken van de veerschotels in 1 keer ook een goede bescherming tegen corrosie te hebben van de gehele schotel door deze geheel in rubber te “verpakken”.
Hier kan je zien dat protectie niet het argument kon zijn:
Je ziet het rubber aan de onderkant al loslaten.De mal sluit aan de bovenkant niet goed af. Dat is ook lastig, omdat het stalen deel een geperst product is, zonder nabewerking aan het bovenvlak.
Zo zie je ook een dun laagje rubber aan de binnenkant van het bovendeel.
Het blijft een k-constructie, hoe langer je er naar kijkt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Die foto rechtsonder demonstreert precies wat ik bedoel: daar is de stalen schotel losgescheurd.
furriegurrie schreef:Zo raadselachtig is het toch niet? Dat rubber wordt belast op afschuiving. [...]
Dat rubber aan de bovenkant komt zeker niet door lekkage in de mal. Er zitten zelfs tekens op wat betekend dat die bewust in de mal zijn aangebracht. Waarschijnlijk dacht op deze manier bij het maken van de veerschotels in 1 keer ook een goede bescherming tegen corrosie te hebben van de gehele schotel door deze geheel in rubber te “verpakken”.Of rubber nu op afschuiving of op trek wordt belast maakt voor het scheuren geen verschil.
Eén van de sterke punten van natuurrubber is nu juist de weerstand tegen scheuren.Kan je me een plaatje laten zien van die tekens? Als het al bedoeld zou zijn ter voorkoming van corrosie dan is dat wel hoogst onbenullig gedaan. Ze roesten vrijwel allemaal.
Mijn poot was zo goed als roest vrij, rubber volledig rondom doormidden
Ouwe mopperkont
geloof me maar, slecht onderhoud is de grootste reden waarom het gebeurd, want dat zie ik hier heel dikwyls dat ze voor een prys van 700 uero een auto kunnen kopen maar hem onderhouden is niet mogelyk by gebrek aan het nodige geld.
ik vind dit spytig voor die mensen maar het is wel een vast gegeven,maar brengt wel de veiligheid in het gedrang zowel voorzichzelf als voor andere, en daar gaat het nu net om.
en voor my is deze topic gesloten
met vriendelyke groeten jozef
break 2100 turbo diesel van 1994 volledige reviesie gehad motor versnellings bak volledige ophanging vernieuwd
Fijn hoor, voor jou is dit topic gesloten. Je knalt een mening de lucht in die totaal nergens op slaat, negeert iedere opmerking van een ander en vind het zo afgesloten. Daar kunnen mede forumers tenminste iets van opsteken.. NOT
Onderhoud heeft hier niet alles mee te maken… Het is zo’n dikke bonk rubber, die kan je niet beschermen met een beetje talkpoeder van buiten af..
Een mening die wel erg kort door de bocht is.
Ja er zijn genoeg mensen die denken voor weinig een grote Citroen te kunnen kopen en geen onderhoud aan hoeven te plegen.
Maar aan dat rubber valt niets te onderhouden, hier kun je dus totaal niets aan doen, het is gewoon pech hebben. Lig je er toch wakker van, koop dan een ander model of merk auto, of verzin een alternatief zoals Wim gedaan heeft.
Rustig aan Josef, relax
Als je nu eens aan ons uitlegt waarom die rubbers scheuren en die kap erboven roest , kunnen we er wat aan gaan doen.
OK , niet te hard over drempels gaan is logisch , zelfs een XM krijgt dan op zijn donder en de rubbers ook .
Interessant vond ik wel van jou dat je de slijtage van de schotelrubbers koppelt aan de slijtage van de andere rubbers , stab. en draagarm.
Kan een leuke discussie opleveren.
Zo leren we nog wat van elkaar en dat is het leuke ook van dit forum.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als ik het goed interpreteer, zegt Josef dat goed onderhoud aan o.a. veerbollen, een hoop ellende voorkomt.
Ik kan dit als ervaringsdeskundige op slechte wegen wel onderschrijven. Veel nieuwere auto’s van allerlei komaf, hebben veel problemen met de voorwielophanging, terwijl mijn zachter geveerde citroens, ondanks intensief gebruik, hier geen of heel weinig last van hebben. De klappen die zo’n veerpootrubber te voorduren heeft met ‘lege’bollen of goed gevulde, zullen wel wat kunnen uitmaken? Een verkeersdrempel weegt mijns insziens niet op tegen talloze kuilen -potholes- in de weg (denk ik) Ik kan het mishebben natuurlijk.
nou eindelyk een jongen die begint na te denken en zichzelf vragen stelt, daar heb ik respect voor, in tegenstelling van de vorige,MOET JE EEN ANDERE WAGEN KOPEN , ik laat het maar voor wat het waard is,myn wagen is totaal uit mekaar geweest van voor tot achter de laatste die ik renoveerd heb had een brute en niets ontziende eigenaar gehad, en daar heb ik de rubbers moeten vervangen maar al de andere rubbers ook zowel van de motor als van de complete ophanging, by de demontage van de gehele onderkant heeft de wagen een volledige dinitrol behandeling gehad,met name ook de onderkant van de schotels,de zichtbare rubber laag aan de buitenkant ingesmeerd met zuurvrye vaseline deze wagen heeft inmiddels 300.000km afgelegd en nergens een probleem te vinden,schotelels heb ik ondertussen opnieuw nagezien als test en ze zyn noch nieuw, geen scheuren of beschadingen maar ik geniet dan ook tenvolle van deze wagen en ry dan ook op een rustige manier. 250.000 of 300.000km geloof me maar begin alles maar te vervangen want die krachten die hier op die veerschotels terecht komen zyn absoluut niet te onderschatten, en nochmaals ze zyn beweegbaar by elke bocht,zet de wagen voorkant maar eens op bokken en laat iemand anders aan het stuur draaien ge weet niet wat ge ziet.
en voor degene die denkt dat ik kort door de bocht ga nou, jongen kom maar eens langs ik zal het u bewyzen met alle plezier en een bak koffie met de glimlach en o ja noch een koekje
mvgrt jozef
break 2100 turbo diesel van 1994 volledige reviesie gehad motor versnellings bak volledige ophanging vernieuwd
Sorry Jozef, maar ik kan geen touw aan je verhaal vastknopen. Zeg je nu dat het rubber van de schotels slecht was maar door het insmeren van vaseline weer helemaal goed is? Of dat je er goede schotels (nieuwe?) onder hebt geplaatst en die hebt ingesmeerd met vaseline?
De vraag is welke alternatieven er zijn voor schotels die al slecht zijn. En daar geef jij geen antwoord op.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Matthijs309 schreef:JanSr schreef:Die foto rechtsonder demonstreert precies wat ik bedoel: daar is de stalen schotel losgescheurd.
[....]
Mijn poot was zo goed als roest vrij, rubber volledig rondom doormidden
Mooi. Dan hebben we dus twee fenomenen:
-doorgescheurde onderschotel.
-doorgescheurd rubber.Ik herinner me nu een rubber-probleem met een bijzondere afdichting. Steeds traden lekkages op, niet duidelijk was waarom. Besloten werd van elk product een röntgenfoto te maken en toen kwam de aap uit de mouw: Luchtbellen in het rubber. Net zo iets als slecht gekneed brood, dan krijg je boterhammen met gaten.
Het rubber wordt ook gekneed om alle ingrediënten door elkaar te mengen. Als dat niet grondig genoeg gebeurt krijg je “gatenkaas”. Misschien hebben we daar ook last van. De “maandagochtend” veerschotels laten dan zien waar dat toe leidt.Wat je er mee moet? Geen idee, want aan de buitenkant zie je er niets van tot het te laat is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Jan, bij deze een plaatje van de tekens aan de bovenkant van de schotels. In mijn herinnering zag het er wat anders uit, maar dat maakt voor het principe niets uit. Men heeft de mal in ieder geval bewerkt om deze streepjes in het rubber te krijgen en er komt dus welbewust rubber op deze plek tijden fabrikage.
Ik denk dat je met de imperfecties in het rubber, het ontwerp/de vorm van het rubber, gecombineerd met de constant aanwezige belasting van het wagen gewicht en de dynamische belasting tijden rijden de verschillende factoren wel zo’n beetje te pakken hebt.
Ik denk dat slecht onderhoud wel zou kunnen bijdragen aan het zwaarder belasten van het rubber in de veerschotels. Als de bollen namelijk niet meer volledig gevuld zijn zal er minder stikstof zijn om de klappen te dempen. Deze worden dan dus door andere delen opgevangen. De veerschotels komen dan uiteraard weer in beeld. Dus op dat vlak kan ik het verhaal over slecht onderhoud wel volgen.
Smeren met vaseline of talkpoeder heeft mijnsinziens ook geen effect op de grote klont rubber, het kan hooguit het roestproces iets vertragen…..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die merktekens zijn naar mijn idee slechts om links en rechts makkelijk uit elkaar te houden. De ene heeft één streep, de andere twee.
Het rubber omsluit het staal maar ten dele. Daar waar de dikte tot niets terugloopt gaat het onvermijdelijk los. Daar begint ook de corrosie. Bij alle schotels die ik in beeld heb op dezelfde plaats.
Dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest.
Toch zou ik graag zo’n falende veerschotel in handen hebben om nog eens grondig te zoeken naar de oorsprong van het leed.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De mijne heeft zowel links als rechts deze 2 streepjes. Maar dat is niet het punt, ze staan er dus bewust. Het is dus geen lekkage in de mal…..
Ik dacht inderdaad ook zoiets, ik had bedacht dat de streepjes aan de voorkant moeten zitten. Wellicht is er in mijn wagen ooit een andere gekomen…..
Of het is een identificatie voor verschillende types ivm dikke of dunne veerpoten oid….