Een vraag,
Ik ga een nieuwe accu in m’n BiXje zetten, en zit te denken over een 54 Ah accu inplaatsvan de 44 Ah accu die er nu inzit. Met de winter in het vooruitzicht is dat extra stuk startcapaciteit nooit weg.
maar moet ik dan ook iets in de zekeringsketen vervangen, moeten er nog zwaardere zekeringen in of kan alles gewoon bij het oude blijven?
Tenslotte is dat aantal ampères alleen maar wat ie maximaal kan trekken, niet wat er bij normaal gebruik door het elektrisch systeem loopt.
Wie geeft me zekerheid?
je kan een accu plaatsen tot de capaciteit die je dynamo levert. nou weet ik niet wat voor een dynamo jij hebt, maar ik heb eeb 70 Ah, dus kan ik een accu plaatsen van max 70 Ah. dat is het enigste waar je op moet letten. ik weet haast wel zeker dat jij de accu er zo in kan zetten. ik heb nu een 65 Ah.
zekeringen, relais, enz hoef je niets aan te veranderen.
omdat dat te maken heeft met de hoeveelheid stroom die er doorheen gaat als er stroom gevraagd word door de verschillende componenten. de accu zelf geeft alleen 12V, plus de stroomsterkte die gevraagd word door de componenten.
als de startmotor stroom nodig heeft geeft ie dus ook de stroom af, maar dan zijn volledige capaciteit. omdat de startmotor direct geschakelt staat met de accu, op de Plus en de Min.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Uhh.. laadvermogen van een dynamo druk je uit in A(mpere). Capaciteit van een accu in AH (ofwel AMpere uur). Dat wil zeggen dat een accu van 70 AH kan gedurende 1 uur een stroom leveren van 70 Ampere. Zijn dus duidelijk andere eenheden.
Stel nu dat je een accu plaatst met een grotere capaciteit dan zal het langer duren voordat de accu is opgeladen vanaf volledige ontlading. In de praktijk geen enkel probleem. Let wel op dat je zo de accu wel meer buffercapaciteit geeft, maar als je elektriciteitsverbruik hoger is dan de dynamo kan leveren, dan houdt t een keer op.
Verder is er nog een belangijke paramater van accu’s en dat is de maximale stroom die deze kan leveren: vooral belangrijk voor diesels die een hoge startstroom vragen. In de regel zat dat geen problemen opleveren.
54 AH in plaats van 44 AH is dus echt volstrekt geen probleem.
Dank!
En dan was er van een vriend van me die niet zo heel veel van auto’s weet maar toch net genoeg om twijfel te zaaien nog een verhaal:
dat je eerst de min pool moet aansluiten, en dan pas de plus
of maakt dat niet uit?
PieterB schreef:Dank!
En dan was er van een vriend van me die niet zo heel veel van auto’s weet maar toch net genoeg om twijfel te zaaien nog een verhaal:
dat je eerst de min pool moet aansluiten, en dan pas de plus
of maakt dat niet uit?
Elektrisch gezien maakt het niet zoveel uit.
Maar bedenk eens wat er gebeurt als je als laatste de pluspool vastdraait.
Stel dat de sleutel waarmee je de accupool vastdraait tegelijk in contact komt met de massa dan heb je kortsluiting (minpool was immers al aangesloten). Nu is die kans niet zo groot, maar als je een beetje lange sleutel gebruikt en je vergist je dan is het mogelijk.
Dit kun je voorkomen door als laatste de minpool vast te zetten.
Immers, als de minpool nog niet vastzit kun je rustig met de pluspool de massa aanraken. Stel dat je met het vastdraaien van de minpool de massa aannraakt terwijl de pluspool wel vastzit dan is er niks aan de hand.
Ik heb mijn 44 amp. accu eruit gegooid en er nu een 65 amp inzitten en werkt prima maar….........LET OP!!!
Ik heb een bx zonder motorkap bekleding aan de binnenkant. Dit betekent dat er onder de kap een soort kippengaas zit voor de massa? Normaal zit de bekleding hierover heen, maar ik weet niet of dit voor alle types geld.
De 65 amp accu is een stuk hoger dan de 44 amp dus let aub op dat dit rooster niet in contact komt met 1 van je accupolen want dit geeft gegarandeerd een vonkenregen!!! De kap komt namelijk net niet /net wel tegen de polen aan als je de motorkap sluit.
Ik heb dat rooster gedeeltelijk los gemaakt en omgeklapt en weer vastgezet.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:
De 65 amp accu is een stuk hoger dan de 44 amp dus let aub op dat dit rooster niet in contact komt met 1 van je accupolen want dit geeft gegarandeerd een vonkenregen!!! De kap komt namelijk net niet /net wel tegen de polen aan als je de motorkap sluit.
Dank voor de tip! Zal ik zeker opletten, ook al is de 54 amp accu niet veel hoger dan de oude 44’er
Ook bij mij inderdaad kippengaas aan de onderkant van de kap
Dat gaas is bij polyester motorkappen om de statische elektriciteit te geleiden.
Ik heb zelf een 70Ah accu van Varta en dat bevalt echt prima! Zelfs na een aantal maanden stilstand werkte hij na de vorst nog perfect!
Er zijn van die plastic afdekdoppen die je op (over) de accuklemmen kunt klikken….daarmee voorkom je kortsluiting.
Bij mij zitten ze er ook op.
Ik heb er een Yellow top tractie accu erin, zelfs na een uur je lampen laten branden wil de diesel prima starten
ik heb een gele optima Gel-Accu. start als de tierelier, ook al hebben de lampen heel de nacht aan gestaan. die accu’s zijn echt zoveel beter als de normale vloeistof accu !!!!! je kan ze in elke gewenste houding monteren, geen onderhoud en betere prestaties bij koud weer en hebben een veel grotere reserve capaciteit dan vloeistof accu’s. voor mij geen ander meer.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Dat kippengaas onder een kunststof motorkap is natuurlijk niet de massa hè! Dat zit juist aan de massa en voorkomt storing van de ontsteking op de radio! (maar als je eerst de + vastmaakt en dan de - doet dit helemaal niet terzake!)
Voor de rest: Lekker de grotere accu erin!! Nooit weg!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tuurlijk wel! dat gaas zit verbonden met massa! als je de kap dicht gooit fikt je auto uit omdat de plus dat gaas raakt!
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar ‘t is niet VOOR de massa, zoals gezegd werd in één der onderstaande berichten… Het zit inderdaad wel verbonden met de massa maar als je je motorkap dichtgooit komt ‘t niet op de accu hoor! Het zit natuurlijk niet voor niks vast aan de kap… Bij mijn 1.4e komt ‘t niet echt in de buurt van de accu hoor!
Door dat kippengaas krijg je een kooi van dinges waardoor je radio niet stoort. Ander auto’s met metalen motorkap hebben daarvoor enkel een soort aardedraad naar de motorkap nodig.
Schijt aan originaliteit.
voge schreef:
Voor de rest: Lekker de grotere accu erin!! Nooit weg!
Precies. Ik heb 71 AH uur in de diesel en dat past echt zonder problemen. Maar goed, beter te vaak gecheckt dan te weinig.