1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Trillend stuur bij remmen
luc1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-2011

- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Gepost: 21 augustus 2011 04:46 PM

Hallo forummers,

Ik heb weer iets aan de hand met mijn Xantia 1.9 turbodiesel Break.
Het is al een tijdje bezig maar het betert er niet op, integendeel (logisch)..
Toen ik deze auto kocht waren de remschijven stuk.
Die heb ik dan meteen vervangen en ook de rest van de wagen heb ik nagekeken en hersteld waar nodig.
Op de keuring was dan ook alles prima in orde.
Pas enkele weken later begon ik terug een trilling op te merken bij het remmen.
Dat wordt steeds meer en meer, maar het is niet altijd zo !!
Soms rem ik en voel ik totaal geen trilling, de volgende keer trilt mijn stuur echt hard.
Een kromme schijf kan het mijn inziens niet zijn omdat hij het dan altijd zou moeten hebben dacht ik zo…
Maar wat kan het dan wél zijn ?
Heeft iemand zoiets al een keertje voorgehad?
Suggesties over mogelijke oorzaken zijn zeer welkom.
Ik durf er momenteel geen te grote afstanden mee rijden.
Ik zou dit graag eerst hersteld hebben..

Alvast bedankt voor alle hulp Wink
Groetjes,
Luc

Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7308
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 augustus 2011 08:34 PM
  [ # 1 ]

Heb je die nieuwe remschijven wel ontvet na montage ??? Die laag zou dan wellicht in de blokken gaan zitten. Of goedkope immitatie remblokjes die gauw/snel warm worden waardoor ze “verglazen” (lees glad worden).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 augustus 2011 08:36 PM
  [ # 2 ]

Kijk ook vooral naar de staat van de rubbers waar de draagarmen inzitten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 21 augustus 2011 08:42 PM
  [ # 3 ]

Rem-klauwen al eens gangbaar gemaakt!?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 augustus 2011 01:39 AM
  [ # 4 ]

Hier heb ik ook last van gehad met mijn vorige Xantia, het was alleen bij hoge snelheden, boven de 70km/uur.
Van alles vervangen, 2x schijven en blokken, aandrijfassen en draagarmrubbers, hielp allemaal niet.
Bleek dat 1 handremkabel gebroken was, wellicht kun je dat als eerste controleren.

Profiel  
 
luc1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-2011

- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Gepost: 22 augustus 2011 02:17 AM
  [ # 5 ]

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties..
De schijven zijn van Bosch en de blokken van Ferodo.
Allemaal goed materiaal denk ik.
De schijven zijn inderdaad ontvet geworden, dus dat zal het probleem niet zijn.
Trouwens is het ook zo dat wanneer ik rem de wagen niet wegtrekt ofzo.
Zelfs als hij het trillen heeft blijft ie toch mooi rechtdoor gaan.
Bij het vervangen van de schijven en blokken zijn de klauwen gecontroleerd en daar heb ik geen probleem bij kunnen vaststellen op dat moment.
Problemen kunnen zich natuurlijk nadien voordoen..
De Rubbers heb ik niet echt goed bekeken dus dat ga ik zeker eens doen.
En de handremkabels zagen er goed uit, maar zal ik nogmaals nakijken.

Hetvolgende is misschien ook iets om over na te denken:
Toen ik de wagen kocht brandde het lampje van de ABS.
We hebben dan de wagen uitgelezen en de fouten eruit gewist.
Toch bleef hij vreemde waardes geven.
Bij stilstaande wielen gaf hij 4 verschillendesnelheden aan.
Rechts achter bvb zo’n 65km/u vooraan 30/u enz..
Omdat het verder niets bleek te doen behalve dan dat de ABS niet zal werken, hebben we beslist om gewoon het lampje uit het dashboard te halen.
Zou die ABS-storing dit fenomeen kunnen veroorzaken ?
En als dat zo is, bestaat er dan een manier om de ABS volledig uit te schakelen ?
We probeerden met de zekering eruit te halen maar dat bracht niets op…

Alle verdere ideeën zijn welkom Wink
Groetjes,
Luc

Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 22 augustus 2011 09:01 PM
  [ # 6 ]

Is natuurlijk wel een aparte “reparatie” lampje eruit halen….

De trilling in het stuur bij het remmen was bij mij weg toen er een stuurkogel vervangen was.

Profiel  
 
luc1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-2011

- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Gepost: 22 augustus 2011 11:50 PM
  [ # 7 ]

Hoi,

Ik noem het zelf absoluut geen “reparatie” hoor !!
Het probleem van de ABS lijkt vooral in de sensors te zitten.
Als je weet dat een sensor al snel 100 euro/stuk kost, dan zijn
de vervangingskosten hoger dan de prijs die ik betaalde voor heel de wagen.
Het is ook niet mijn bedoeling om de hele auto volledig piekfijn in orde
te stellen, enkel om hem aan de praat te houden zodat ik er nog enkele jaartjes
plezier van kan hebben.
Daarom was het lampje verwijderen een goede oplossing.
Maar goed, bij jou een stuurkogel… Moet ik ook eens nakijken.
Alle suggesties zullen waarschijnlijk volgend weekend worden nagekeken.
Ik ben benieuwd wat de juiste oorzaak gaat zijn.

Laat de suggesties dus maar komen hé !
Bedankt Wink

Luc

Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 augustus 2011 01:11 AM
  [ # 8 ]
LucXantia schreef:

Daarom was het lampje verwijderen een goede oplossing.

Luc

Zou je hier bij de keuring niet mee weg (horen te) komen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 augustus 2011 01:51 AM
  [ # 9 ]
LucXantia schreef:

Hoi,


Als je weet dat een sensor al snel 100 euro/stuk kost, dan zijn
de vervangingskosten hoger dan de prijs die ik betaalde voor heel de wagen.

Ik moet heel hard om janken.

Een Xantia van 100 Euro. Ik zou hem niet meer voltanken ook hoor. de waarde verdubbelt dan.

 

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 augustus 2011 02:58 AM
  [ # 10 ]

Een ABS Sensor voor de Xantia is niet goedkoop, maar € 100 is wel overdreven.
Die dingen kosten c.a. € 60, en ze gaan niet allemaal tegelijk stuk, als je de auto laat uitlezen, kan er geconstateerd worden welke sensor defect is.

Profiel  
 
luc1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-2011

- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Gepost: 24 augustus 2011 12:30 AM
  [ # 11 ]

Hoi,

De wagen heeft aan de computer gehangen en toen bleek dus dat minstens 3 van de 4 sensoren stuk zijn.
De prijs die ik ervan kreeg bij m’n dealer was misschien geen 100 maar toch 85 euro per stuk.
Je mag gerust weten dat ik de wagen 300 euro heb betaald dus dan scheelt het niet veel meer hé !
En dan is het nog af te wachten of dat het enige is dat stuk is aan de ABS.
Aangezien mijn vorige Xantia break er een was waar ook geen ABS op was, ben ik gewoon om zonder te rijden.
Ik weet ook wel dat ABS veiliger is dan geen ABS maar ik vind de prijs van de herstelling niet evenredig
met de waarde van de wagen.
Mijn andere Xantia (2.0 HDI) heeft wel ABS en die zou ik wel herstellen omdat die wagen dat gewoon waard is.
Maar goed, tot zover de ABS-kwestie…

Vandaag heb ik een en ander nagekeken betreffende het trillende stuur.
Eerst de rechterkant bekeken en daar blijkt toch een lichte afwijking te zitten op de nochtans nieuwe remschijf.
Met mijn inschattings vermogen schat ik een slag van iets minder dan 0.5 mm.
Ik weet niet of dit aanvaardbaar is maar aangezien dat de trillingen niet altijd aanwezig zijn bij het remmen ben ik van mening dat dit niet de oorzaak is van het trillen.
Daarna de linkse kant bekenen en die schijf loopt zeer mooi zonder afwijking.
Maar wat toen ineens opviel was dat er veel speling zit op de kogel onderaan de ophangdriehoek.
Die zit in het stuk waar je wiel en alles op vaststaat.
Het lijkt me dus duidelijk dat die kogel de boosdoener is in dit verhaal.

Ik belde hierover met een vriend die redelijk op de hoogte is van citroen en die zei me dat je waarschijnlijk een special tool nodig hebt om die kogel te vervangen.
Is daar iemand hier van op de hoogte ?
Kan je zo’n tool zelf fabriceren ?
Is dat ook zonder die tool te doen ?
Alle info hieromtrend is ook alweer zeer welkom…
Bedankt Wink

Luc

Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 augustus 2011 01:29 AM
  [ # 12 ]

Bedoel je de fusee kogel ?

Daar is niet echt een speciale tool voor, alleen een hamer, beitel, een klein brandertje om de loctite los te stoken en wat lomp geweld.

Profiel  
 
luc1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-2011

- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Gepost: 25 augustus 2011 12:55 AM
  [ # 13 ]

Hoi,

Ja die bedoel ik denk ik…
In de Hayes staat een special tool 7103-7 die je zou nodig hebben.
De kogel heeft trouwens ook schroefdraad in z’n zitting , dus gewoon
eruit rammen lijkt me niet zo gezond.
Als iemand ervaring heeft met het vervangen van de Fusee-kogel, dan wil ik graag
weten hoe hij in z’n werk is gegaan zonder de special tool…

Bedankt,
Luc

Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 25 augustus 2011 01:02 AM
  [ # 14 ]

Demonteer het fusee en breng hem naar de garage, je wil niet weten wat voor een K#T klus het is. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 augustus 2011 02:38 AM
  [ # 15 ]

Het is helemaal geen rot klusje, je moet er wel de ervaring en handigheid voor hebben.

Het speciale tooltje is zo een halve maan sleutel, daarmee kan het ook, maar dan ook niet zonder er flinke klappen op te moeten geven met een hamer. Aangezien je de fuseekogel toch gaat vervangen, kun je er net zo goed met een beitel op rammen, het schroefdraad kan wel tegen een stootje. Dit is ook de enige manier om het los te krijgen, nadat je de loctite heb losgestookt met een klein brandertje.

Monteer de nieuwe met een beetje blauwe loctite, een klein streepje op het schroefdraad is voldoende, door het er in draaien, verdeeld de loctite zichzelf.

Voor de duidelijkheid, ik heb ervaring hiermee en heb al vaker een fuseekogel op deze manier vervangen bij Xantia’s en XM’s.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook