Mijn xm 2.1 td uit 1997 lijkt als ie koud is wel een tractor. Ik ben wel bekend met het feit dat diesels wat meer herrie maken als ze koud zijn, maar dit is iets anders. Het lijkt alsof er iets tegen de carrosserie tikt of iets dergelijks… Als ie warm wordt is het minder, maar ook dan lijkt hij meer herrie te maken dan normaal.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
uitlaat die ergens tegenaan bonkt? heb het zelfde gehad.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Motorsteun die aan het eind is?
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hydraulische klepstoters kapot!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Wat voor een soort herrie, is het nagelen van de motor, dus een heel hard ouderwetse tractor geluid?
Of een tikkend geluid dat bij een warme motor minder word?
Start de auto verder goed na 1x gloeien, komt er vreemde rook uit de uitlaat, verlies van vermogen of overmatig roeten?
97er is volgens mij al met een Lucas Epic pomp, kan dus ook elektronisch zijn, iets in de pomp of de naalddetectie sensor. Uitlezen is altijd verstandig, het motormanagement lampje gaat niet altijd branden, het mm is nogal summier op de XUD motoren.
Een hoop vragen, hopelijk kun je ze allemaal beantwoorden, want alleen aan de motor maakt herrie, hebben we niet veel, een diesel maakt altijd herrie (en stinkt)
Dikke kans dat je lucht in je pomp hebt, mijn oude topic werd recent nog omhoog gekicked dus die kan je wel vinden hier.
Als hij echt hard loopt te nagelen heb je waarschijnlijk lucht en daarmee slechte verbranding.
Hoe start hij? Slaat hij meteen aan of moeite? Witte rook dan ?
Het kan ook je gloeiers zijn maar dan moet je ff wat beter beschrijven
Ouwe mopperkont
Evt een versprongen d-riem kan ook je auto als een tractor laten klinken maar dan ga je ook wel vermogen missen
Ouwe mopperkont
Dank voor alle tips. Het is niet de uitlaat, denk ik, heb eronder gelegen vandaag en die lijkt nergens tegenaan te tikken. Het is overigens niet moter zelf. Die loopt goed, start goed, al rookt ie wel fors, zelfs voor een diesel. Het geluid zit hoorbaar niet in de moter zelf, maar er lijkt echt iets te rammelen tegen de carrosserie, als ie koud is sowieso hard, en als ie warm is hoor ik het ook nog een beetje, maar dan is het meer op de achtergrond, minder hard.
De andere opties wil ik wel onderzoeken, maar ben zelf niet technisch genoeg. Wat is een goede garage met verstand van xm in het midden van het land?
Met dit verhaal heb je niet zozeer een Xm specialist nodig maar gewoon een goede diesel garage.
Het forse roken hoort niet, dat zou er iets mee te maken kunnen hebben.
Volgens Google en de internationale Bosch site, is dit een Bosch diesel Service Center in het midden van het land: http://www.harrybanis.nl
Wellicht is het verstandig om bij een dealer of andere garage, de auto eens na te laten kijken of het niet iets met de motorsteunen, of iets anders is wat los hangt. De rekeningen van een dieselspecialist zijn over het algemeen niet mals.
Zou mij niets verbazen als die rommel toch komt door een onregelmatig lopen waarvan het roken een symptoom is.
Als het ‘warm’ minder is, is het toch gerelateerd aan de motor lijkt mij. Misschien de eindpot ergens tegenaan rammelt wat toch weer met de loop van de motor te maken heeft, maar de omschrijving blijft toch te vaag om een internetdiagnose te stellen
Ouwe mopperkont
Wat is ‘midden van het land’ trouwens?
Ouwe mopperkont
Regio Utrecht denk ik ?