1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
nokkenaskeerring vervangen douvrin
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 22 augustus 2011 03:40 PM

Hallo allemaal,
Ben ik weer.
De nokkenaskeerring aan de NIET distributiezijde, dus aan de koppelingskant lekt behoorlijk.
Poelie t.b.v. de snaar naar de HD pomp verwijderd en het daarchter gemonteerde lagerhuis. Dan zie ik een lager en daarachter een keerring.
Keerring komt inmiddels mijn kant op (32x52x7 mm) , maar het lager moet dus eerst van het nokkenas-uiteinde af, anders kan ik de keerring in het ontstekingshuis er niet afkrijgen.
Doe ik dat ouderwets met een poelie-trekker of is er nog een slimmere manier.

vroem-vroem
jan.

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 22 augustus 2011 10:31 PM
  [ # 1 ]

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Dus maar even een fotoos toegevoegd.
Het lager zit dus voor de keerring, zoals je ziet en draait op lagervet. De keerring moet de olie “keren”.
Over de vervanging van deze keerring wordt niets gezegd in Olyslager’s Vraagbaak, maar het lijkt mij logisch dat eerst het lager eraf getrokken wordt. Dat zou ik doen met een poelietrekker en is dat een juiste methode. Of is er een stukje speciaal gereedschap hiervoor nodig?

Help me even op weg please !

jan.

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7324
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 augustus 2011 09:24 AM
  [ # 2 ]

Zoals ik die foto bekijk: poelietrekker Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Gepost: 23 augustus 2011 09:44 AM
  [ # 3 ]

Klopt ja.
En als je er eenmaal tussen kunt komen, indien nodig eventueel verder eraf tikken met een hamertje.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 23 augustus 2011 12:29 PM
  [ # 4 ]

Thanks, ben ik weer gerustgesteld !
Vanavond aan de slag en daarna ook weer verslag.

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 augustus 2011 12:44 PM
  [ # 5 ]
La Léo schreef:

Klopt ja.
En als je er eenmaal tussen kunt komen, indien nodig eventueel verder eraf tikken met een hamertje.

Nooit een hamer gebruiken als je een poulietrekker kan plaatsen, is mijn advies.

Citroen!

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 23 augustus 2011 01:05 PM
  [ # 6 ]

Vergeet niet het spietje er uit te halen!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 23 augustus 2011 04:54 PM
  [ # 7 ]

Bij mij kon ik het lager er zo afnemen. Volgens mij heb je geen trekker nodig en ligt het er met een paar tikjes gewoon af…...
Wel het spietje eraf halen en niet laten vallen Wink
Waarschijnlijk zie je ook een loopspoor van de keerring in je nokkenas. Als je de keerring iets verder naar voor of achter plaats dan heb je weer “fris” vlees en dat voorkomt lekken!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 26 augustus 2011 12:00 AM
  [ # 8 ]

Beste mensen.
Lager eraf trekker met de poelietrekker was een eitje.
Nieuwe keerring gemonteerd en lager en de rest weer erop.
Even laten lopen en geen olielekkage meer !
Operatie geslaagd.

Die keerring heb ik hier vandaan:
http://www.atdbv.nl/aandrijftechniek-c-133.html?osCsid=76591cef6065a8c8c6f352b3c06f3142


Als je de maten weet, kan je via hun webshop per stuk bestellen en ze hebben echt heel veel maten.
Kosten: € 11,60 inklusief verzendkosten en btw.

Nette zaak en goede service.
En jullie bedankt voor de adviezen.

jan.

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 augustus 2011 12:28 AM
  [ # 9 ]

Goed bezig!

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 26 augustus 2011 02:20 AM
  [ # 10 ]

Een mooie website!
Maar waar zie je nu welke kant de keerring op werkt? (links/rechts)?
Ik kan dat nergens terugvinden (of ik kijk niet goed)

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 26 augustus 2011 08:28 AM
  [ # 11 ]

In dit geval met de veer die je ziet zitten naar het motorblok toe monteren.

Profiel  
 
Gepost: 26 augustus 2011 12:11 PM
  [ # 12 ]

Ja natuurlijk!!! Dat lijkt me logisch.  wink

Maar ik bedoel dus de draairichting van de keerring, waar kun je die zien op die website. Linksom / rechtsom, dat dus.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 26 augustus 2011 01:10 PM
  [ # 13 ]

Mis ik wat, de draairichting maakt niet uit daar word geen onderscheid in gemaakt.Het is voor zowel links als rechtsom draaiend assen

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 augustus 2011 01:39 PM
  [ # 14 ]

Dat is niet altijd zo bij keerringen. Soms zijn ze specifiek voor één draairichting.

Citroen!

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 26 augustus 2011 03:35 PM
  [ # 15 ]

Ik zou zeggen, bellen als je iets nodig hebt en vragen.
Ik heb precies verteld waar het voor was en heb geen vragen gehad over de draairichting. Heb dat van die draairichting ooit ook wel eens meegekregen, maar er nu niet aan gedacht er specifiek naar te vragen.

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook