ronvanzon schreef:yke schreef:. Wel merk ik dat bij rotondes echt benzine bij de vuldop verlies. vraag me af of ik een ring te weinig heb of dat er toch iets niet bij de ontluchting niet klopt
Of dat je teveel tankt?
Ron
‘
je zou het haast denken hé? Nee, de tank zat voor 3/4 vol. En dan nog zou de dop gewoon goed moeten afsluiten natuurlijk.Ik heb het wel eens meer gelezen op het forum.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb datzelfde op rotondes. Ik ben er ook nog niet uit of dat door de benzinedop of de ontluchting komt (of misschien rotondes te snel nemen… nee, dat is net niet ) Moet eens een andere benzinedop scoren en kijken of het verbetert.
Tja, ik zal eens bij mijn collega cx-en kijken of die benzinedoppen beter sluiten. De veerfunctie werkt bij mij nog wel maar misschien niet strak genoeg.
Nog eens iets anders; ik ga mijn radiateur vervangen. Het lijkt mij raadzaam om het koelsysteen dan even lekker door te spoelen. mijn koelvloeistof is lekker helder, maar er zal ongetwijfeld een hoop aangekoekte zut in het systeem zitten. Wat is een goed product om hiervoor te gebruiken?

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik zou eerst even kijken hoe de koelvloeistof eraf komt. Mocht het allemaal helder zijn en er aan de binnenkant van de slangen weinig tot geen aanslag zitten kan dat best eens meevallen hoor.
Hangt allemaal af van hoe de auto in het verleden onderhouden is en of er altijd netjes koelvloeistof is gebruikt.
Doorspoelen is nog niet zo heel eenvoudig zeker niet op de plek waar wij sleutelen.
Wat is eigenlijk de reden dat je de radiateur gaat vervangen? In mijn beleving ziet er die best goed uit…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Yke, mocht reinigen noodzakelijk zijn dan kan ik je dit product aanbevelen, erg goed spul:
Forté Cooling System Flush
Maar zoals Mike al schrijft: check eerst gewoon even, als de boel zuiver is, tja… waarom zou je?
Daarbij:
CEE-IKS schreef:Doorspoelen is nog niet zo heel eenvoudig zeker niet op de plek waar wij sleutelen.
Dus daar wel even een goede plek voor uitzoeken en de eventueel vervuilde Fortémix in elk geval nimmer door de afvoer natuurlijk!
Als alle koelvloeistof + troep + Forté eenmaal afgevoerd is, kun je het systeem uiteraard best met de tuinslang doorspoelen boven een put ofzo.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 17407
- CX 2400 Super
La Léo, dat Cooling System Flush spul lijkt te zijn wat mijn PT2 nodig heeft. Moet je dat erin kiepen en er dan een tijdje mee rijden? Of bij stilstand even laten inwerken en dan doorspoelen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoi,
gisteren toch maar die nieuwe radiateur met David erin gezet. Ik had er wellicht best nog even mee door kunnen rijden, maar er zat veel roest en in de onderste hoek zat een mooie plek met van die witte kristallen. Soort van half preventief zeg maar. De operatie ging prima op een afgebroken tapeindje van de fan na. Alles zit weer op zijn plek, de verwarming werkt, ik heb nog geen lekkages kunnen ontdekken. Alleen nu nog de smurrie. Ik heb alles waar ik bij kon schoongemaakt (expansievat, slangen ) en daar kwam meer rotzooi uit dan je wilt. het koelwater was best helder, maar het bezinksel was yuk. Toch maar doorspoelen met dat spul van Leo. Dus dezelfde vraag als hierboven; het spul erin en een tijdje ermee rijden? hoelang?

Oké mannen, let op:
De officiële Forté-informatiemap schreef:Breng de motor op bedrijfstemperatuur en laat deze 20-30 minuten versneld stationair draaien, terwijl de kachelkraan en de thermostaat geopend zijn. Tap het koelsysteem af en spoel de radiateur en de motor grondig door met schoon water. Zorg dat alle roest, ketelsteen en Forté Cooling System Flush uit het systeem wordt verwijderd, voordat het koelsysteem weer wordt gevuld. Als nabehandeling adviseren wij Forté Cooling System Conditioner toe te voegen aan de nieuwe koelvloeistof ter voorkoming van corrosie en ketelsteen.
Over de laatste zin: Dit klinkt natuurlijk erg commercieel, want een goede koelvloeistof heeft zelf natuurlijk ook dopes die dit enigszins voorkomen, maar die conditioner voegt wel degelijk iets toe. Het is een extra bescherming en het smeert de waterpomp. Kost € 16,00 extra, maar voor die prijs….
Overigens kun je natuurlijk ook best een stukje gaan rijden met de auto i.p.v. stationair laten draaien, alleen niet te lang, want het is nogal agressief spul!

Totaal aantal Berichten: 17407
- CX 2400 Super
Duidelijk!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb het al vaker geschreven op het forum ik gebruik het al jaren pak gewoon schoonmaak azijn werkt uitstekend en nog goedkoop ook.
Veders heeft een goede koelvloeistof geen toevoeging nodig,een leverancier heeft een uitgebalanceerd produkt ontworpen die alleen maar kan worden verstoord door een toevoeging.Bedenk maar zo als het echt goed zou zijn dan hadden ze het er al in gedaan!!
heren en dame,
mijn benzinepomp begint wat veel geluid te maken. Het zachte zoemen begint behoorlijk doordringend te worden. Is dat een teken van een naderend einde of is het bijv gewoon resonantie die weggewerkt wordt met steviger vastzetten? Vóór dat ik naar Parijs lijkt me dat iets om te checken..

Mijn bijdrage, een verhaal uit eigen recente ervaring:
Laatst hoorde ik dit geluid ook bij een CX 25 IE Prestige van een klant. Auto bleef nooit langer dan 3 min. lopen, na onderzoek bleek de benzinepomp overleden.
Nieuwe pomp gemonteerd (origineel Bosch), maar binnen 20km weer dat vreemde geluid en hoewel hij niet geheel afsloeg, wilde auto auto niet harder meer dan 30 km/h
Eenmaal in de werkplaats tank weer afgetapt en guess what? Door lang stilstaan was er troep losgekomen dat zich in de pomp had opgespaard. Daar was de oude door overleden en de nieuwe was er ook weer door vervuild.
Uiteindelijk de hele tank moeten vervangen (door een kunststof tank) en de boel weer gereinigd, inclusief nieuwe leidingen. Daarna liep de auto weer als vanouds en het rare geluid was ook weg.
Dus niet om je bang te maken Yke, maar ik zou het even heeeel goed checken. Als je daarmee komt stil te staan, moet de CX op de ANWB-truck terug namelijk.
Jouw auto heeft toch ook lang stilgestaan? Bovendien ben heeft hij op z’n kant gehangen en wat gebeurt er dan met de inhoud van de tank??
Juist!

Totaal aantal Berichten: 667
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Oef, dat zijn nou geen berichten die we zo kort voor aanstaande Zaterdag willen hebben.
Succes Yke, hoop er het beste van!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Mjaa..dat klinkt wel héél plausibel. Dan ga ik in ieder geval maar de pomp reinigen. Ik hoop dat de injectoren niet hierdoor verstopt raken, ook al zit er nog een filter voor. Tank reinigen gaat niet meer lukken vóór zaterdag ben ik bang. Ik zal eens kijken hoever ik nog kan komen hiermee.

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mijn brandstofpomp maakte ook zo’n herrie. Ook al eens vervangen en dat lostte niets op. Uiteindelijk bleek het een situatie die niet veel anders was dan dat Léo eerder beschreef.
zie: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200469/P210/#1239967
Ook de post eronder met bijbehorende foto’s.