Totaal aantal Berichten: 27933
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
afschrijving is eigenlijk wel een serieuze kostenpost van een auto.
(behalve als je natuurlijk auto onder de 1000 euro rijdt enz..)
de afschrijving zal voor elke type natuurlijk anders zijn.
maar hoe weet je nu hoeveel je auto nog waard is na een X aantal km en een X aantal jaar… :
kijk eens op autoweek daar staat vast wel iets
Afschrijving = aanschafprijs - verkoopprijs. maar aangezien je nooit weet wat de verkoopprijs zal zijn ...
Schijt aan originaliteit.
- CX 25 GTi Turbo 2
citroenc2 schreef:kijk eens op autoweek daar staat vast wel iets
ja dat weet ik, maar dat is het verleden naar nu, ik wil weten hoe het zit over een paar jaar
Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Was het niet ongeveer:
Waarde auto per 3 jaar halveren?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 8162
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Probeer het eens bij een leasebedrijf.
Toch kan je via autoweek en de anwb koerslijst redelijk goed bepalen wat de afschrijving is. Het eerste jaar schrijf je misschien wel 25% af, de jaren daarna veel minder. Die 50% afschrijving over 3 jaar lijkt me zo gek nog niet om te hanteren.
Daarom geldt ook: koop als particulier een 2e hands. Scheelt je klappen met geld.
Patriick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
zandvoorta schreef:Was het niet ongeveer:
Dat is een mooi uitgangspunt.
Halvering in 3jaar dat houd ik ook ongeveer aan, als je 25-35dkm pj rijdt.
Kijk je naar richtprijzen op autoweek dan klopt dat wel ongeveer. Maar er zijn meer zaken om rekeking mee te houden, de afschrijving op acessoires en opties is aanzienlijk hoger, leuk SatNav of lekker leer kost je 2500EUR maar na 3jaar is het nog maar 500extra waard (tov een auto zonder)
Daar staat dan tegenover dat op sommige auto’s bepaalde ‘opties’ eigenlijk standard zouden moeten zijn, een MBE zonder automaat is bijzonder ongewild of een Jag zonder leer.
Komt het moment dat je je auto in wilt ruilen dan speelt ook sterk mee wat de richtlijnen zijn voor merken en dealers, sommige merken mogen geen kortingen geven op nieuwe auto’s dus betalen ze meer voor inruil (van datzelfde merk) daarme houden ze de prijs en de reputiatie van hum merk omhoog. Andere dealers hebben liever een formeel lage inventaris staan, dus geven ze korting op een nieuwe en betalen ze minder voor je inruil.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
het ligt er ook aan om wat voor auto het gaat
- CX 25 GTi Turbo 2
zandvoorta schreef:Was het niet ongeveer:
ik heb even zitten kijken op autoweek.
maar de meeste Citroënen uit 2001 zitten nu nog iets boven de catalogus waarde.
dus ik ga er nu even vanuit dat je na zo’n 4 jaar op een nieuwe Citroën nog iets meer als de helft van de catalogus waarde terug krijgt.
maar wat gaat die dan na de eerste 4 jaar doen?
acessoires reken ik eigenlijk niet mee.
het gaat me meer om een richt idee dan om het helemaal precies te weten, uiteindelijk zal de staat van je auto ook nog meetellen en het aantal gebruikers sporen op de auto.
een nieuwe auto schrijft veel af dit is natuurlijk bekend, maar ik denk eigenlijk dat een auto van een jaar of 3 a 4 ook veel afschrijft als je er +/- 30.000 km per jaar meer rijdt.
uiteraard zal het ook aan het type auto liggen, hoe duurder hoe ongunstiger voor de afschrijving.
mijn auto is al afgeschreven…
maar dat wordt veranderd
issie weer wat geld waard, kan ie op nieuw worden afgeschreven
Totaal aantal Berichten: 8162
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
arjan_verkade schreef:zandvoorta schreef:Was het niet ongeveer:
ik heb even zitten kijken op autoweek.
maar de meeste Citroënen uit 2001 zitten nu nog iets boven de catalogus waarde.
dus ik ga er nu even vanuit dat je na zo’n 4 jaar op een nieuwe Citroën nog iets meer als de helft van de catalogus waarde terug krijgt.
maar wat gaat die dan na de eerste 4 jaar doen?acessoires reken ik eigenlijk niet mee.
het gaat me meer om een richt idee dan om het helemaal precies te weten, uiteindelijk zal de staat van je auto ook nog meetellen en het aantal gebruikers sporen op de auto.een nieuwe auto schrijft veel af dit is natuurlijk bekend, maar ik denk eigenlijk dat een auto van een jaar of 3 a 4 ook veel afschrijft als je er +/- 30.000 km per jaar meer rijdt.
uiteraard zal het ook aan het type auto liggen, hoe duurder hoe ongunstiger voor de afschrijving.
Een richtlijn is dat voor diesels 30.000 km per jaar wordt aangehouden, voor benzine 20.000 km. Dat geldt dan voor de kilometervreters onder ons. Rijd je minder dan iets minder afschrijving.
Ik heb net mijn ZX verkocht, 13 jaar oud en voor mij compleet afgeschreven. Toch nog een paar honderd euro op gevangen overigens. In 13 jaar tijd € 0,03 per kilometer afgeschreven. De eerste jaren feitelijk meer dan de andere jaren.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!