Ik wil graag zelf (voor de allereerste keer in men leven) de bougies vervangen van men wagen. Na 11jaar lijkt me dit wel verstandig. Nu ben ik al op zoek gegaan naar een bougiesleutel, deze heb ik ook gevonden 16mm wat de juiste maat zou moeten zijn. Het ganse proces snap ik ook al enkel weet ik niet welke bougies ik moet nemen. Er bestaan zo veel soorten en merken welke zijn het best? Bosch of NGK? Met 4 elektroden of 1? Hoe zit het met de tussenafstand tussen de bougie 0.8mm of 0.9mm?
Alvast bedankt.
bougiesleutelmaat weet ik niet direct maar dat is makkelijk te meten of te controleren wanneer je de juiste bougies koopt.
door in de winkel te vragen of ze een dopje hebben voor deze bougie.
kwa merk er is weinig verschil als je bij de grotere merken blijft of huismerken oid blijf ik weg met dit soort zaken.
bij de betere bougie met je tegenwoordig de electrode afstand niet meer afregelen. neem wel ontstoorde om interferenties te vermijden (dat is standaard in 90% van alle gevallen) Ik heb er nu bosch super 4 in zitten en die gaan toch al zon 30 000 km mee. bosh heeft wel zen benaming omgegooid waardoor men catalogus niet meer bruikbaar is. Ik gebruik meestal bosch en ngk en nog geen problemen of klachten gehad.
aantal electroden is in mijn ogen onbelangrijk want de kracht van de vonk die gemaakt wordt blijft even groot.
Tip nummer eerst je bougiekabels met elentrikerstape dan kan je geen fouten maken met de volgorde als je even verstrooid bent geraakt. en tape ook op de motorblok met daarin de nrs van l naar r die je gebruikt hebt
In orde qua bougiekabels ik ging gewoon bougie per bougie vervangen zo kan ik zeker geen fouten maken.
Bosh super 4 had ik ook al ergens op een ander forum gelezen. Deze week eens gaan kijken bij auto5 ofzo daar zullen ze dat wel hebben.
Ik heb wel wat problemen met het verwijderen van de bougiekabel deze lijken nogal vast te zitten de eerste kwam er na veel getrek uit maar normaal zou dit toch vlotter moeten gaan. Wat WD40 gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Denk er om dat je de bougies niet te vast zet!
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Dat zal waarschijnlijk het moeilijkste zijn he. Wat is vast… Sommige zetten ze met de hand vast met behulp van een verlengstuk en als ze vast zitten met de sleutel nog een klein beetje bijdraaien. Of is hier een een techniek voor waardoor je de aanspankracht altijd juist hebt?
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
officieel is er een (soort) momentsleutel voor deze bougies
Groeten van Henk uit Steenwijk.
“officieel” ja ik snap hem al :p dus opt gevoel moet het ook wel lukken? Ging daarnet even naar de winkel maar ik wist totaal niet welke bougies ik nodig had. De verkoper had er ook geen idee van het stond niet in zen catalogus. Misschien eerst eens 1 uithalen om gegevens te verzamelen.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
een beetje automaterialen zaak moet toch wel weten welke bougies er in gaan, dat kunnen ze tegenwoordig op kenteken vinden
het zijn dunne bougies, dus als je ze te vast zet loop je het risico dat een bougie knapt. (je zult niet de eerste zijn)
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Aan het taaltje van de TS te horen woont de beste man in Vlaanderen, daar heeft een auto geen eigen kenteken, dus werkt ons mooie zoeksysteem ook niet. Op Chassisnummer zouden ze het toch zeker moeten kunnen vinden.
Inderdaad ik woon in Vlaanderen. Lijkt me toch nog een riskant boeltje zo’n bougie vervangen, ben nu aan het twijfelen of ik het zelf ga proberen of niet.
is makkelijk gewoon je hoofd erbij houden en handvast zetten eventueel met kopervet ertussen. Zit de bougies te vast is het de truc om ze met warme motor een kwartje losser te zetten en dan de motor laten koelen en eruit halen die handel en vervangen.
en nooit wringen anders kan je wat beschadigen
op kenteken ga je in be niets vinden. chassisnummer enkel bij de off citroen dealer. op motercode hfx;hdy;hdz; ... (dit zijn de motorcodes van de 1.1 en duidelijk te zien in je chassis nr) bij de betere grote zaak in antwerpen (deurne) wel of de andere zaak in schilde als laatste optie heb je de zaak die eindigt op 5 waar je je spul koopt het ticketje bijhoud en voor je betaald even vraagt dat ze ze willen plaatsen als het jouw mislukt zie dan wel dat je niets beschadigd.
even op bosh opgezocht voor de 1.1L motor hdy en de hdz : Bougie, Super Plus(FR 7 DC+) 0 242 235 666
; hfx Bougie, Super(FR 7 DE) 0 242 235 641
Mijn motor is van het type HDZ ik ga het gewoon zelf proberen. Als ik het voorzichtig doe kan er toch niets misgaan? En de bougies zijn makkelijk toegankelijk zo te zien moet ik niets anders verwijderen. Je link naar de site van bosh werkt wel niet maar toch bedankt.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Je kunt je bougies best zelf vervangen, zo moeilijk is het niet.
succes er mee
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Misschien ten overvloede, maar doe ze stuk voor stuk, kun je je ook niet vergissen met de bougiekabels
Citroen c32 Hilton XLS
Was ik al van plan Ik ga deze middag even naar een andere winkel. Misschien ook een luchtfilter meenemen dat is ook nog zo moeilijk niet om te vervangen gewoon 2 metalen spanriempjes lossen en dan zijn we er bijna.
Verkoper heeft me deze meegegeven
Bosch super 4 fr78x
Hopelijk zijn het de correcte.