Hallo, ik ben al 6 jaar APK keurmeester, en als er vragen zijn over APK keuringen en regelementen kun je een bericht plaatsen of ff mailen, ik heb een versie van de regelementen van de APK thuis liggen.
Emiel
Altijd handig, zo iemand op het forum. Er zijn trouwens meer deskundigen aanwezig, zo niet alle citrofielen eigenlijk wel deskundig zijn…
Ik wil een ander chassis onder m’n Eend zetten. Ik weet dat ik hiervoor naar de RDW moet i.v.m. de her-inslag van het chassisnummer. Het probleem is alleen een beetje dat er al eerder een ander chassis onder is gekomen. Toen is het nummer op de oorspronkelijke plaats met de hand in geslagen (alle lettertjes en cijfertjes schots en scheef). Later was het chassisnummer niet meer leesbaar en heb ik het tot 2 maal toe weer leesbaar gemaakt. De eerste keer met slagletters, de 2e keer de letters (de restanden ervan) uitgekrabt met een kraspen. Is er 1 of ander truucje om een legale her-inslag van het chassinummer te verkrijgen zodat ik geen mot krijg met de RDW wanneer ik kom voor de her-inslag in het nieuwe chassis ?
Ik zat er zelf aan te denken om het huidige nummer vrolijk weg te laten roestten, m’n Eend APK te keuren, afkeur te krijgen op het vergane chassisnummer en het nummer dna onder toeziend oog ven een RDW-mannetje er opnieuw in te meppen. Daarna het chassis er onder weg en het nieuwe chassis er onder.
Schijt aan originaliteit.
Chassisnummer
Aiai goeie vraag, je mag volgens mij legaal zelf de letters en cijfers van het chassisnummer beter zichtbaar maken met slagletters, echter weet ik dat er regels zijn verandert mbt chassis vervangen van een eend, ik moet eerlijk toegeven dat ik deze regels niet ken, maar wil er wel induiken en je binnenkort antwoord geven.
Emiel
Zeer graag!
Voor de duidelijkheid/zekerheid: het gaat er om dat in m’n huidige chassis het nummer duidelijk niet door de RDW of Citroën is ingeslagen. Dat moet ik eerst legaliseren voor ik er mee naar de RDW kan.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Re: APK vragen? -> ik ben keurmeester, vraag maar raak!
BX19trs schreef:Hallo, ik ben al 6 jaar APK keurmeester, en als er vragen zijn over APK keuringen en regelementen kun je een bericht plaatsen of ff mailen, ik heb een versie van de regelementen van de APK thuis liggen.
Emiel
Heb je deze regelementen misschien ook digitaal?
regelementen
Nee, alleen het boek, echter zijn de regelementen er wel digitaal op een cd rom te verkrijgen via het RDW, ik zal kijken of ik een exemplaar kan bemachtigen….
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Chassisnummer
BX19trs schreef:Aiai goeie vraag, je mag volgens mij legaal zelf de letters en cijfers van het chassisnummer beter zichtbaar maken met slagletters, echter weet ik dat er regels zijn verandert mbt chassis vervangen van een eend, ik moet eerlijk toegeven dat ik deze regels niet ken, maar wil er wel induiken en je binnenkort antwoord geven.
Emiel
heelaas, je mag niet aan het chassisnummer rommelen!!! Net zo min als dat je aan je kentekenplaten mag rommelen.
maar als keurmeester moet je het nummer beoordelen met wat er op het kentekenbewijs deel 1 staat, deze moeten corresponderen. Zoniet dan moet je de eigenaar verwijzen naar het RDW voor een VIN inslag. Hier gaan enkele weken overheen en je bent een gering bedrag kwijt aan de inslag. Vervolgens krijg je een nieuw kentekenbewijs omdat het chassisnummer op een andere plek staat dan normaal. Een nieuwe plaats is o.a. op het chassis thv de brandstoftank. Uiteraard moet je dan ook nieuwe kentekenplaten aanschaffen.
(let wel een zelfingeslagen chassisnummer wat leesbaar is moet door de keurmeester goedgekeurd worden, maar het is niet de legale manier)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Re: regelementen
BX19trs schreef:Nee, alleen het boek, echter zijn de regelementen er wel digitaal op een cd rom te verkrijgen via het RDW, ik zal kijken of ik een exemplaar kan bemachtigen….
Dit zou geweldig zijn. Dan kunnen we indien dit MAG deze verspreiden via bv het forum of mijn site.
Re: Chassisnummer
oldenhage schreef:BX19trs schreef:Aiai goeie vraag, je mag volgens mij legaal zelf de letters en cijfers van het chassisnummer beter zichtbaar maken met slagletters, echter weet ik dat er regels zijn verandert mbt chassis vervangen van een eend, ik moet eerlijk toegeven dat ik deze regels niet ken, maar wil er wel induiken en je binnenkort antwoord geven.
Emiel
heelaas, je mag niet aan het chassisnummer rommelen!!! Net zo min als dat je aan je kentekenplaten mag rommelen.
maar als keurmeester moet je het nummer beoordelen met wat er op het kentekenbewijs deel 1 staat, deze moeten corresponderen. Zoniet dan moet je de eigenaar verwijzen naar het RDW voor een VIN inslag. Hier gaan enkele weken overheen en je bent een gering bedrag kwijt aan de inslag. Vervolgens krijg je een nieuw kentekenbewijs omdat het chassisnummer op een andere plek staat dan normaal. Een nieuwe plaats is o.a. op het chassis thv de brandstoftank. Uiteraard moet je dan ook nieuwe kentekenplaten aanschaffen.
(let wel een zelfingeslagen chassisnummer wat leesbaar is moet door de keurmeester goedgekeurd worden, maar het is niet de legale manier)
Bij mijn weten klopt dat niet. Een ander chassisnummer + andere kentekenplaten betekent nieuwe auto. En mijn Eend (of welke andere Eend dan ook) wordt niet plotseling nieuwer. Dat kan ook niet, want mijn Eend voldoet niet aan de hedendaagse eisen voor nieuwe voertuigen.
Maargoed, ik zoek dus alleen een truucje om de RDW te laten denken dat mijn chassinummer geheel legaal ingeslagen is e.d..
Schijt aan originaliteit.
Overigens had Gerard Maas ook nog een lijst met APK-punten gemaakt:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=493
Schijt aan originaliteit.
let wel een zelfingeslagen chassisnummer wat leesbaar is moet door de keurmeester goedgekeurd worden, maar het is niet de legale manier
Daar doelde ik ook op, ik heb dit wel eens gedaan bij een eend, er was een letter onleesbaar geworden, en heb met een slagletter deze duidelijk gemaakt en de auto goedgekeurd, niet alles gaat altijd 100% volgens de regels….
Maarja, het blijkt wel ik weet ook niet ALLE regels…..maar probeer gewoon te helpen.
Emiel
Ik probeer dus de RDW zo ver te krijgen dat die het chassisnummer in m’n nieuwe chassis mept. Er zit op dit moment nog maar 1 ding in de weg en dat is m’n oude, kromme chassis waar het nummer ene keer illegaal in geslagen is.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
BX19trs schreef:let wel een zelfingeslagen chassisnummer wat leesbaar is moet door de keurmeester goedgekeurd worden, maar het is niet de legale manier
Daar doelde ik ook op, ik heb dit wel eens gedaan bij een eend, er was een letter onleesbaar geworden, en heb met een slagletter deze duidelijk gemaakt en de auto goedgekeurd, niet alles gaat altijd 100% volgens de regels….
Maarja, het blijkt wel ik weet ook niet ALLE regels…..maar probeer gewoon te helpen.
Emiel
dat is geen keuren….
ik zou me daar als garage of als keurmeester zeker niet mee bezig houden, laat dat maar over aan de eigenaar.
Er staat in de keurinsgeisen dat je moet controleren aan de hand van het kentekenbewijs of het nummer in de auto correspondeerd met het nummer op het kentekenbewijs, dus niet duidelijk maken mbv slagletters.
Niet dat ik roomser ben dan de paus, maar dit gaat mij te ver.
RDW kan gewoon in dit soort gevallen het nummer opnieuw inslaan.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Misschien een beetje off-topic, maar ik denk voor een hoop mensen interessant:
Onze 205 uit 86 heeft origineel geen gordels op de achterbank. Nou is er een tweede kleine op komst en heb ik dus op de sloop een prachtig origineel duits setje gordels op de kop kunnen tikken. Origineel setje, dus alles zit aanelkaar gestikt (slot driepunt rechts zit aan heupgordel midden en het slot van de heupgordel zit weer aan het slot van de linker driepunt).
Nou is de rechter driepunt niet echt goed: blokkeert zo snel dat ik hem niet eens goed gemonteerd krijg. We hebben deze gordel niet nodig, dus voorlopig stoort het me ook niet. Nou staat volgende maand de apk voor de deur. Ik weet dat als er gordels inzitten, deze goed moeten functioneren, anders afkeur. Mag ik dan voor de apk die driepuntsgordel verwijderen? Daabij blijft het slot natuurlijk zitten, want vastgestikt.
Dit onderwerp lijkt me niet BX-specifiek. Derhalve een klein schopje naar Diversen / Algmeen van mij.
Schijt aan originaliteit.