Ben druk bezig met met 2.1 td exclusive automaat. Kenteken is binnen, rijdt echt wel goed zeg!
Alleen hoe vervang ik de olie van de automaat?? Ik heb al gelezen hoe het moet theorie is duidelijk!
Alleen ik krijg die pijlstok er niet uit! De cruise control zit in de weg
Iemand idee of tip??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
cruisecontrol even loshalen ?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
In de Haynes staat dat je de peilstok moet losmaken. Ik ben dat de eerste keer vergeten en heb de nieuwe olie gewoon in de vuldop aan de bovenkant via de zwarte vuldop bijgevuld. (bij een 2 litermotor zonder airco) Weet niet of dat dezelfde bak is. Kan je misschien wel bij die vuldop bovenop de bak? Ik weet eigenlijk niet waarom je de peilstok eruit moet halen. Het lijkt mij erg onhandig om door dat kleine gaatje de nieuwe olie bij te vullen.
Omdat je moet pijlen hoeveel dr in moet zitten natuurlijk, je gaat toch niet klakkeloos wat olie in je automaat gooien ?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Niet zo mopperen als je oliepeil goed is vooraleer je begint, dan een een bak eronder, weet je precies hoeveel er uikomt. Oude olie in maatbeker - opbergen en weet je gelijk hoeveel nieuwe olie er in moet. Zo heb ik het gedaan, is je oliepeil gelijk weer goed.
In een garage heb ik ze het zien doen met zo’n MEGA injectie spuit. Die zogen de olie eruit en exact zoveel ging er weer in.
Maar ik zou toch graag eerst weten of er nu te veel of te weinig inzit!
Kan best zijn dat het niet klopt ik heb de auto net.
Ik vermoed dat de cruise eraf moet. Je kan nu gewoon niet de pijlstok eruit trekken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
gompy58 schreef:In een garage heb ik ze het zien doen met zo’n MEGA injectie spuit. Die zogen de olie eruit en exact zoveel ging er weer in.
Dan weet je nog niet of het wel juist op peil is.
Mijn idee. En aangezien het frans spul is lekt er ook wel een een drupje weg, of de goochem voor je heeft er ooit teveel in gedaan en dan doe jij er lekker ook teveel in.
Meten is weten, gissen is missen
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
verkuilm schreef:Ben druk bezig met met 2.1 td exclusive automaat. Kenteken is binnen, rijdt echt wel goed zeg!
Alleen hoe vervang ik de olie van de automaat?? Ik heb al gelezen hoe het moet theorie is duidelijk!
Alleen ik krijg die pijlstok er niet uit! De cruise control zit in de wegIemand idee of tip??
Onbegrijpelijk.
Ik heb ook een 2.1TD en ik pak de peilstok moeiteloos met de hand, net voor de Cruise Control langs. Een stuk gemakkelijker dan bij mijn V6.
Van welk jaar is die auto? Na ‘98 zit er een 4HP20 in en die heeft geen peilstok.
Als je een trekhaak hebt kan het zijn dat ze met de overbeladen sleurhut met 5 man plus bagage in de auto plankgas over de Alpen trokken. Dan is een oliewissel waarschijnlijk van belang.
Olie verversen kan zinvol zijn als de olie er slecht uitziet, bruin ipv rood. Bij auto’s die een “bruin leven” achter de rug hebben is het maar de vraag op wisselen verstandig is. Nieuwe olie maakt vuildeeltjes los. Als die in de microgaatjes van het brein gaan zitten ben je niet jarig.
Dan kan het ook averechts werken, zoals bij mij: schakelpunt van 1 naar 2 schoof op naar 60 en van 3 naar 4 moet je een seconde wachten.
Er zijn nogal wat topics over automaten in het XM Forum, lees die nou eerst eens door voor je er aan begint.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij heeft een 2.1TD nooit een 4hp20 gehad, en zat die bak alleen in de v6 met ES9J4 motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
uit 1999 maar is hp18 de hp20 is inderdaad alleen geleverd in de v6 24v na juli 1997. Zon v6 heb ik ook gehad kom ik makkelijk bij de pijlstok. Bij deze td kun je daar nietr fatsoenlijk bij. Overigens de v624v na 1999 hebben weer geen pijlstok.
Ik heb de topics gelezen. En daar staat echt overal duidelijk dat de olie vervangen moet worden.
Gaat gebeuren dus!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Kan je een een plaatje schieten? Heb je misschien aftermarket cruisecontrol of airco?
Ik moet zeggen dat mijn 2000 td met airo en automaat ook niet echt makkelijk het stokje laat pakken
Ouwe mopperkont
MaartenH schreef:gompy58 schreef:In een garage heb ik ze het zien doen met zo’n MEGA injectie spuit. Die zogen de olie eruit en exact zoveel ging er weer in.
Dan weet je nog niet of het wel juist op peil is.
laat ik het dan wat nauwkeuriger zeggen…. Eerst is er gemeten met koude motor, daarna met warme motor, de bak moest een bepaalde temp hebben ofzo en daarna is er olie uit gehaald en vervangen door vers spul…
Maar hoe dan ook, als je het vergelijkt met een bak eronder en hetzelfde weer terug….
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
nou, wat dan? ff contoleren met die peilstok, altijd goed.
Etteren met kleine flutflesjes met van die tuutjes, en tig keer controleren of je al voldoende hebt bijgevuld, met als risico dat je teveel er in gooit er weer mag gaan lozen…ik snap je opmerking niet geloof ik. Mijn principe werkt best hoor.