Vraag :Is de stuurstanghoes, officieel tandheugelhoes genaamd, aan de LINKERkant te vervangen zonder het stuurhuis te moeten demonteren?
Ik krijg die hoes op deze manier niet losgetrokken van het stuurhuis merkte ik.
Zit misschien nog een klem omheen , maar kan er niet goed bij.
Zag dat mijn 2e LHM lekkage kwam door een lekkend stuurhuis.
Hij lekt daar waar de as in het stuurhuis gaat , dus onder die roterende schijf zal maar zeggen .
Is dat te reviseren of gewoon maar een ander 2e hands stuurhuis scoren?
(Wel k..klus zag ik in mijn Vraagbaakje )
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Zo ziet een Dirass stuurhuis er uit vanaf de passagiersruimte gezien:
Links (bestuurderskant) is appeltje-eitje: stuurkogel los en de hoes over de 6-kantige rand van de spoorstang trekken.
(Hmmm, deze foto doet mij er aan herinneren dat ik ook hier het verslag van de Grote Beun aan La Soixante moet plaatsen )
Wim,
Disciplus Simplex
OK , bedankt Wim .
Toch vreemd dat ik die hoes er met de hand niet uit kan trekken .
Hoort er nog een klem om of zoiets?
Heb behoorlijk hard getrokken .
XM TCT Ambiance`94
Er zit geen klem maar de spoorstang is iets dikker voor de hoes. Je moet de kraag over een verdikking heen trekken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je hem toch vervangt gewoon het mes er in.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimb schreef:Zo ziet een Dirass stuurhuis er uit vanaf de passagiersruimte gezien:
Om de hydrauliekcilinder zie ik een hoesje zitten.
In mijn 2.1 TD zie ik dat niet. Op service.citroen ook niet.
Hoe zit dat? Eigen uitvinding?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat is een onderdelenzakje als ik me niet vergis
Ouwe mopperkont
Ja dat klopt en Jan heeft ook gelijk. Af fabriek zit daar een zakje omheen maar je vindt het niet op service.citroen. Waarom dat zakje er zit is me een raadsel, ik heb het vaker gezien. Omdat we toch een ‘goede vervanging’ hadden is die er omheen gebeund. Het moet tenslotte zoveel mogelijk origineel blijven.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:wimb schreef:Zo ziet een Dirass stuurhuis er uit vanaf de passagiersruimte gezien:
Om de hydrauliekcilinder zie ik een hoesje zitten.
In mijn 2.1 TD zie ik dat niet. Op service.citroen ook niet.Hoe zit dat? Eigen uitvinding?
Volgens mij gewoon om viezigheid buiten de deur te houden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ja natuurlijk. Maar zo’n ‘onderdelenzakje’ in plaats van een speciaal hoesje ziet er heel amateuristisch uit.
Wim,
Disciplus Simplex
Wim , zag op je foto`s( chapeau voor de Grote Beun) dat jij je hoezen hebt vervangen met je stuurhuis er uit .
Heb vandaag inderdaad die ouwe hoes er min of meer uitgesneden; nieuwe hoes krijg ik wel mooi over de koppeling , maar met geen mogelijkheid over die binnenste ring getrokken , tegen het stuurhuis aan.
Ja , half en dan vloept `ie er weer uit.
Kan er niet goed bij , alleen via de rechter wielkuip .
En het subframe zit er te dicht op.
Zijn daar geen leuke trucjes voor?
Misschien vraag ik het wel aan mijn garagist , hoewel die er ook niet echt happig op is merkte ik.
Uberhaupt houdt `ie niet meer zo van mijn XMmetje. Zeker te ingewikkeld .
Heb vandaag LockLeak in mijn LHM gegooid , kwam die tip op het forum tegen.
De man die het ook tegen een stuurhuislekkage gebruikte was er erg enthousiast over, mag ook wel voor € 30,- voor zo`n klein flesje .
Hoop alleen niet dat het schade aanbrengt aan de hydraulische onderdelen , zoals hoogteregelaars e.d.
Mijn XM is beduidend meer gaan lekken na het gebruik van Hydraurincage.
Maakt goed schoon dat wel, alles werkt veel beter nu, maar die lekkages wordt ik ook niet echt blij van.
Mocht die LockLeak nou niet voldoende werken ga ik toch maar het hele stuurhuis vervangen.
Is dat een beetje te doen in je eentje?
Ook verkoopt Citroën revisiesetjes voor € 40,-, ook een optie .
Geloof dat Chyparse ze ook verkoopt .
En dan heb je nog v/d Laan , Abbenes , die Diravi lekvrij maakt zonder demontage van het stuurhuis à € 300,-
Wellicht doet `ie Dirass ook wel die ik heb.(Heb aardig zitten Googelen zoals jullie zien. )
OK , wordt vervolgd,
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dirass kan er redelijk uit, via de rechter wielkuip. Heb ik wel ergens wat info over in een topic van mij staan uit 2009 ergens.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Als het stuurhuis er uit is is het inderdaad een koud kunstje. Daarom heb ik ook meteen de spoorstangen en de schijf gedaan.
Maar volgens mij moet die hoes ook te doen zijn met het stuurhuis in de auto. De kap over het huis zit er op geklikt. Als je die los hebt, heb je al aardig meer ruimte.
Stuurhuis uitbouwen is ook niet heel erg moeilijk, dat ding zit met 2 bouten op het subframe vast. Verder 2 hydrauliekleidingen losmaken en twee bouten op de rubberen Harlyschijf.
Wim,
Disciplus Simplex
Van dat hitteschild heb ik geen last , ik werk vanuit de wielkuip.
Ik heb een beetje faalangst wat betreft dat stuurhuis er uit nemen .
Sta ook in de DHZ garage en dan moet je om 18.00 uur weg wezen.
Dus dan moet `ie er ook weer in zitten
Las ook iets over dat je uitlaat er af moest en je schakelstangen.
Klopt dat of is dat overdreven?
XM TCT Ambiance`94
Uitlaat hoeft niet volgens mij. En de schakelstangetjes moeten wel los omdat dat trommeltje van de grote schakelstang over een rubber kogel geschoven zit die op het stuurhuis vast zit.
Deze foto’s laat zien hoe het ingebouwde stuurhuis zit:
En nog een detailfoto van de rechterkant:
Wim,
Disciplus Simplex
Uitlaatje moet wel ff los want ander krijg je die stuurtknots niet erlangs via de bijrijders kant
Ouwe mopperkont