Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
moeilijk te omschrijven voor mij.
Als de (DS) motor loopt hoor ik een sis, dit blijkt te komen uit het overloop buisje van het inlaatspruitstuk.
Als ik de opening afsluit stopt de motor.
mijns inziens is dit niet juist omdat hier ongezuiverde lucht inclusief stof rechtstreeks de motor wordt ingezogen.
ook hier een plaatje doet wonderen, deze is vanaf de onderkant geschoten.
Afstellen van de carburateur heb ik al gehoord maar ik weet niet hoe dat zou moeten gebeuren zodanig dat er geen lucht meer door dat slangetje wordt aangezogen.
groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is pas aan de orde geweest en beantwoord, toch?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
ja, dat carburateur afgesteld moest worden, maar het gaat mij niet om de carburateur maar om het buisje uit het inlaatspruitstuk.
hoe kan ik de carburateur afstellen zodanig dat het overloop buisje voor eventuele overtollige benzine niet meer als luchtinlaat voor stationair wordt gebruikt?
het antwoord carburateur afstellen was mij iets te kort en niet uitvoerbaar voor mij, of houdt het afstellen van de carburateur ook handelingen met voornoemd buisje in?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat buisje zit er al, en heeft een functie.
Bij het afstellen van de carbu laat je dat buisje dus voor wat het is (niet afdoppen of zo).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat de motor via de carburateur zo weinig lucht krijgt bij stationair lopen, dat ie meteen afslaat als je aan de buisje komt, dat lijkt mij eigenlijk niet goed. Ik heb mijn DS nooit horen sissen in elk geval - maar dat was een 23 - dat zou zomaar weer anders kunnen zijn. De afstelling van de carburateur een keertje helemaal volgens de regels vanaf het begin opbouwen en kijken of het sissen dan minder is?
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Volgens mij trekt elke zuiger een vacuüm wanneer deze naar beneden gaat.
Als de inlaatklep dan open gaat zal er een luchtstroom op gang komen in het inlaatspruitstuk.
Elke opening in het inlaatspruitstuk zal dan met deze luchtstroom te maken krijgen.
Op deze manier werkt de carburateur, door benzine via de sproeier in de luchtstroom toe te voegen komt vluchtige brandstof via het spruitstuk in de verbrandingskamer.
Alle andere openingen zorgen dan voor een verstoring van dit principe (lekkages)
volgens mij zou de motor erg slecht moeten lopen als deze afhankelijk is van de toevoer van alleen lucht (zonder vluchtige brandstof) via een andere opening dan de carburateur.
De carburateur zou een veel te rijk mengsel moeten geven in verhouding tot de hoeveelheid lucht (1:25 ongeveer dacht ik) waardoor de motor dan die extra lucht nodig heeft om te kunnen draaien.
Mijn probleem is dat ik verwacht dat de motor niet op de juiste manier van lucht en brandstof wordt voorzien maar dat hij wel gewoon goed loopt. Ik ben erg huiverig om een goed lopende motor anders af te stellen met als mogelijk risico dat hij helemaal niet meer loopt.
Desalniettemin denk ik nog steeds dat er iets niet klopt.
(of is deze ‘lekkage’ bij alle Carburateur DS-en aanwezig maar hoor je dat niet omdat de motor dit geluid in het algemeen overstemt?)
Dat wil ik graag eerst duidelijk hebben voordat ik iets los haal en hem nooit meer aan de praat krijg (als het werkt, vooral er van af blijven is het devies. Dit geldt met name bij DS-en wat mij betreft)
De motor loopt verder prima overigens
http://www.youtube.com/watch?v=G7vUYdViwW0
alvast bedankt voor het meedenken, Rogier
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Pijpje is bij alle DS-en aanwezig. Bij de afstelling van de carbu houd je vanzelf rekening met dit pijpje (tenzij je het pijpje voor een uitlaatgasmeting dichtstopt en na de meting weer open maakt).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010
- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
oké,
dus alles is zoals het moet zijn.
motor loopt prima dus hoef ik niets af te stellen.
zo heeft Citroen het bedoeld (inclusief voorgeprogrammeerde lekkage)
topic had korter gekund en kan afgesloten worden.