Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
thomasc3vtr schreef:. Eindelijk, na 4 maanden wachten kunnen we beginnen rijden. We moeten nu enkel nog een homologatiekeuring, tweedehandskeuring doen en dan kunnen we ons kenteken aanvragen en rijden maar, dus over een goede 2 weken kunnen we rijden.
Wat is dat voor bananenrepubliek, dat België? Bij ons duurt die hele procedure een WEEK! Ongelovelijk man… wat een ontzettende burocratie zeg. Ik zou alleen al daarom in Nederland gaan wonen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Groot gelijk,
Want het ergste van al is dat je eerst een homologatiekeuring moet doen, dan sturen ze dat op naar het ministerie van transport en dat duurt minimum 4 maanden tegen dat je dat papier ondertekend terugkrijgt, maar die homologatiekeuring telt maar voor 3 maanden dus als je het papier ondertekend terug hebt moet je nog eens een homologatiekeuring doen omdat die eerste al verlopen is!
Eingenlijk droom ik er stiekem van dat België splits en bij Nederland komt. Dan zou er ten minste heel wat minder miserie zijn met dat importeren
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Hij heeft zijn laatste keuring doorstaan, het was enkel nog een tweedehandskeuring . Eigenlijk was hij er voor de schokdempers er niet door, maar de keurmeester zij dat hij niks zag en dat als we nog eens naar de citroëngarage gingen het maar eens moesten laten nakijken. Gelukkig zijn er ook nog goede keurmeesters want er is echt wel niks aan, hij komt mooi omhoog en omlaag en hij veert perfect. Verder was het ook nog leuk om dingen te horen van de keurmeester zoals mooie auto en hij zal vast veel gekost hebben. Ze hebben een speciaal gelijkvormigheidsattest voor ons moeten maken omdat de 148pk 16V motor niet bestond in België. Hier was het de 158pk. Dus we zijn nu de enigste met een bx 16v Mk2 met de ‘propere’ motor in België Nu enkel nog het kenteken aanvragen en dan kunnen we rijden
Foto’s zullen volgen vanaf we het kenteken hebben.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Hier zijn zoals beloofd de foto’s van dit weekend,
we zijn in de polders foto’s gaan nemen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Nog wat plaatjes.
We zouden nog graag enkele dingetjes wijzigen maar dan enkel aan het interieur en motorisch:
Interieur:
- een middenarmsteun
- 2 hoofdsteunen voor de achterzetels
- op maat gemaakte tapijtjes met bx 16v embleem op
- radio met 2 tweeters in c-stijl en misschien ingebouwde woofer links in de koffer.
- nieuwe plastiek voor de achterkant van de voorzetels want die is licht beschadigd, krassen enz
- nieuwe handvaten van de deurbekleding want die zijn langs achter ook licht beschadigd.
Motorisch:
- Sebring uitlaatsysteem
- K&N open luchtfilter
- powerboost valves
- Chiptuning
Heeft er iemand ervaring met chiptuning op een 16v?
We zouden hem bij digicars laten chiptunen omdat die ook sebring uitlaten en open luchtfilters doen en het ze goed werk beloven te doen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Originele armsteun is zeer moeilijk te vinden en dat weten de meeste verkopers ook, gezien de prijs die ze vragen. Over chiptuning zijn de meningen behoorlijk verdeeld, maar vind je hem nog niet snel genoeg? RVS uitlaat kan mooi zijn, behalve wanneer er zo’n kachelpijp onder je bumper uit gaat steken. Tweeter in de C-stijl inbouwen? Je hebt op je dashboard van die leuke roostertjes die speciaal voor tweeters zijn bedoeld en daar werken ze qua geluid ook het best. Als je geluk hebt zitten de kabels er ook nog in en heb je ze in een paar minuten ingebouwd.
Maar in elk geval gefeliciteerd dat je er eindelijk legaal in kunt rijden, want de 16V is nu eenmaal ontzettend leuk en wat mij betreft de meest aantrekkelijke BX, hoewel er hier op het forum ook wel anders over wordt gedacht.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Die middenarmsteunen zijn inderdaad moeilijk te vinden, maar daar zit ook geen haast achter, als we een tegenkomen zullen hem dan gewoon kopen. Het is vooral mijn vader die hem graag nog zou willen chiptunen voor nog dat net ietsje meer te hebben. Van uitlaat zouden we ook iets zoeken dat inderdaad gewoon in de uitsparing in de achterbumper past want anders staat dat verschrikkelijk lelijk. Die tweeters in de c-stijl is omdat er al gaatjes zitten en dat we deze graag gevuld willen en aangezien er kabel zitten zou dit redelijk makkelijk moeten in te bouwen zijn, maar moest dit niet lukken zullen er gewoon andere c-stijl beplatingen inkomen.
Inderdaad, de 16v is een zalige, leuke auto.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Het is vooral mijn vader die hem graag nog zou willen chiptunen voor nog dat net ietsje meer te hebben.
Meestal is het omgekeerd!
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Tijdens de ritjes die wij ondertussen gereden hebben zijn mij nog 2 dingen opgevallen. De oliedrukmeter danst en 1 keer werkte hij helemaal niet en dan plots tijdens de rit wel. Is dit te verhelpen en hoe?
De motor loopt snel warm en bij stadsverkeer wordt hij 110graden warm. Komt dit omdat er te weinig koelvloeistof in zit en mag je deze dan gewoon bijvullen want ik weet niet welke koelvloeistof ze ervoor hadden ingedaan dus dit zou een mengsel van 2 koelvloeistoffen kunnen worden. Kan dit kwaad of moet ik de koelvloeistof helemaal aftappen en opnieuw vullen?
Verder is er ook nog een krak in het bakje met het uurwerk gekomen maar deze zal zo snel mogelijk vervangen worden.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Ik zou eerst maar eens goed kijken of de koelventilator(s) e.d. wel goed werkt…
Anders is het 16v rijden verhaal snel afgelopen, en als je ook al niet weet wat voor soort koelvloeistof erin moet heb ik helemaal mijn twijfels en medelijden met de bx
Succes !
Koelvloeistof kun je gewoon bijvullen. Oliedrukmetertje danst bij mij ook. Waarschijnlijk slecht contact op de sensor of kapotte sensor, maar daar kom je heel moeilijk bij, zit onder het inlaatspruitstuk.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
moet er wel koelvloeistof bij of is dat je eerste gok? verder zou ik je fans even checken. met airco aan moeten ze zacht draaien. doet die zachte stand het wel? verder moet zonder airco bij iets over de 90 graden de zachte stand ook inschakelen. werkt dat ook? zo niet: wordt de radiateur wel goed warm? ik zou daar beginnen
over die oliedrukmeter: vervelend, maar komt veel voor. volgens mij is het meestal de sensor zelf. kabeltje kan je controleren als dat niet het probleem is de sensor vervangen, maar je komt er zoals bearwil al zei lastig bij. van onder af moet het kunnen, maar mijn ervaring is dat dan de airco flink in de weg (kan) zit(ten)
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mij deed de temperatuurschakelaar het niet meer bij de hoogste stand, oftwel de ventilatoren gingen alleen zacht draaien. Op een gegeven moment trekt ‘ie dat niet meer, en wordt je motor toch te warm. Ik zou in ieder geval oppassen met die temperaturen, want anders is het snel afgelopen.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
aangezien het een 16V met airco betreft zou het wellicht ook nog ergens een relais kunnen zijn. ik vermoed namelijk dat de complete koeling over relais loopt ivm de airco. dit zou je even na moeten kijken, ben er niet 100% zeker van maar verwacht het wel. als er dan iets aan de hand is bij de relais schakelt je koeling ook niet (correct) in.
Zoals Vermond terecht opmerkt ook de hoge stand van je koeling controleren. ik heb het er niet expliciet bij vermeld maar ging er wel vanuit dat dat ook zou gebeuren
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Heb dan deze middag direct naar mijn vader gebeld en deze heeft de bx laten draaien met airco aan en verwarming op koudste en hardste stand enz en de koelventilatoren werken dus niet! Maandag zal ik met mijn vader eens een ritje doen een als hij boven de 90graden komt eens kijken als ze dan aangaan en kijken of de hardste stand werkt. Als dit ook niet werkt zal ik dan deze relais laten nakijken.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.