Vandaag op de terugweg van het werk begon de BX ineens enorm te stinken en roken bij het linker wiel. Na stoppen en inspectie hoorde ik dat er een enorm tik-geluid daar vandaan komen (inkrimpend metaal), de velg was enorm heet, je voelde op een afstand van 20cm al behoorlijke warmte… De hele zaak af laten koelen en met 70 naar huis gereden, nu lijkt er niets aan de hand, maar er hangt een enorme stank bij de velg.
Mijns inziens kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
- rem liep aan, en de schijf werd gedfrituurd
- wiellager
Toevallig heb ik vandaag gebeld met de locale citro-specialist, en net een afspraak gemaakt om de koppeling te vervangen en de koppakking, etc.. maar ik denk dat ik de BX maar eens een tijdje in de oprit laat staan..
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat klinkt als een remklauw die blijft hangen. Dat hoeft nou niet meteen een doodvonnis te zijn lijkt me…
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als je al besloten had dat je de koppeling en de koppakking al zou laten doen, kan dit er toch makkelijk bij, of had je al twijfels?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Nou, de BX is net terug van de garage aangezien de remslangen slecht waren. Ik kreeg daar de opmerking dat de remklauwen erg slecht zijn, dus die moeten sowieso vervangen worden. Ik heb nog een setje liggen, maar het gaat gewoon om het idee.. Waar houdt het op..
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat bepaal jij natuurlijk zelf, niemand kan in jouw portemonnaie kijken en ervaren hoe jij de auto beleefd.
De dingen die je noemt zijn wellicht niet de goedkoopste om aan te (laten) pakken, maar komen op een gegeven moment bij elke auto aan de beurt. Zoals hier boven al gezegd zou dat niet het doodvonnis van je BX hoeven zijn. Als er naast deze mechanische dingen nou ook nog erg veel roest is, wordt het wellicht tijd voor een goede overweging of de auto nog een redelijk aantal jaren meekan.
Ik heb er de hele avond en nacht over na liggen denken.
De BX wegdoen is geen optie, hij heeft te veel sentimentele waarde, dus daar hoeft niemand bang voor te zijn. Wel gaat de BX de komende tijd de straat niet meer zien. Ik heb er op het moment vrijwel geen vertrouwen meer in. Er moet veel aan gebeuren, en ik ga kijken (/hopen) of ik iemand kan vinden met wie ik samen aan de BX kan sleutelen, zodat het nog enigszins betaalbaar blijft.. De olielekkage is absurd (en dat is licht uitgedrukt). Als ik file rijd, lekt ie gigantisch veel. In de afgelopen week is er ongeveer een halve liter uitgelekt, en dat terwijl ik maar zo’n 600 km heb gereden..
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Succes, als ie zoveel lekt moet het in ieder geval goed te zien zijn waar het vandaan komt en dus wat je zult moeten aanpakken.
Ik denk dat het een goed idee is om de verschillende dingen eens op een rijtje te zetten. Je noemt zo tussen neus en lippen door ook nog even een flinke olielekkage (motorolie? LHM?).
Bepaal dan in welke volgorde je de dingen aanpakt. Wellicht zijn er een aantal dingen te combineren?
De krukaskeerring lekt, en daardoor is de koppeling helemaal doorweekt.. verder lekt de koppakking en de klepdekselpakking.. die zijn het ergste.. Hij lekt alleen motorolie, de rest blijft grotendeels in de auto.
Qua vering is het niet veel soeps, de voorkant zit muurvast, ik was gister op de motorkap gaan zitten, en er zit totaal geen vering in, pas als je flink gaat duwen merk je iets.. de poten zijn helemaal verrot. Verder zit er speling op de aandrijfassen, die hoor je bokken bij langzaam rijden.
Gisteren tijdens het ongevalsritje (om het zo te noemen) hoorde ik ook iets janken/zoemen.. ik dacht dat het tussen mijn oren zat, of dat het door de radio kwam, want toen ik de radio uitzette, hoorde ik ook niks meer. waarschijnlijk was er dus wel iets..
Misschien was het toch niet zo’n slim besluit om de auto als dagelijks vervoer tussen heerlen en nederweert (60km enkele reis) te gebruiken..
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ach, een auto is wel om mee te rijden natuurlijk.
Nu je dit “lijstje” zo opnoemt denk ik dat je eens serieus moet gaan kijken wat het je gaat kosten om dit allemaal op te lossen.
Je begint met een vastzittende rem en een verwijzing naar een afspraak voor koppeling enzo. Het lijstje is nu inmiddels zo lang dat er eigenlijk geen delen van de auto lijken te zijn zonder problemen
De vering zul je ook aan moeten gaan werken, dit is uiteraard belangrijk voor de wegligging en ook voor plezierig rijden.
Al met al moet je wel redelijk zeker zijn van de rest van de BX. Als er ook nog een roestduivel meespeelt denk ik dat je of heel handig moet zijn of een flink gevulde portemonnaie moet hebben…..
Succes!
Voorlopig gaat de PX even in de koelkast, en ga ik uitkijken naar een andere auto.. Eventjes sparen voor de BX, en dan de hele handel repareren.. komt goed
spaar voor een andere bx die in basis goed is maar mss wat carroserieschade heeft of zo, gebruik die die je nu hebt als onderdelendonor voor de andere.
lijkt mij een veel beter idee dan deze op te lappen (zelfs als je alles zelf doet van wat je opnoemt kost het je nog meer dan 1000 euro om deze terug deftig te krijgen).
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb nog een erg goede BX automaat in de aanbieding… *duikt*