Ik heb zelf een C1, maar een C3 e-HDi in bestelling, dus ben ik even in het ‘belastingvrij-rijden’ gedoken.
In de zogenoemde Autobrief van 1 juni jl. beschrijft de staatssecretaris hoe het wordt. Voor C1- en e-HDi-rijders (zowel C3 als DS3) betekent dit:
- vrijstelling van BPM (bij aankoop) geldt nog tot 1 juli 2012
- vrijstelling van motorrijtuigenbelasting geldt tot 1 januari 2014
- voor lease-rijders en andere ‘bijtellers’ (zoals ZZP’ers die hun auto zakelijk rijden) geldt de lage 14%-bijtelling nog “voor de duur van een gemiddeld leasecontract”... Tja, een jaar of 3 dus…?
Voor de zelfstandig ondernemers / eenmanszaken / ZZP’ers die zakelijk hun auto rijden is het verder nog intessant dat momenteel de genoemde ‘zeer zuinige auto’s’ nog in aanmerking komen voor 28% aftrek wegens investering in een milieuvriendelijk bedrijfsmiddel, en dat je ze vervolgens ook nog eens versneld mag afschrijven in 2 jaar! Tot 2014 rij je dus echt ‘voor weinig’ in de C1, C3 en DS3 e-HDi..! Wél kopen vóór i juli volgend jaar.
De brief van staatssecretaris staat hier: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/06/01/autobrief.html
En de samenvatting van de belangrijkste wijzigingen is dit (in paragraaf 3.6):
BPM • Tot 1 juli 2012 is de tariefstructuur zoals beschreven in Belastingplan 2011 van toepassing. • De CO2-schijfgrenzen worden jaarlijks per 1 januari naar beneden aangepast (te starten op 1 juli 2012). Dit wordt in het belastingplan 2012 voor de jaren tot en met 2015 vastgelegd. • De benzine- en dieselgrenzen groeien langzaam naar elkaar toe tot gelijke waarden in 2015. • De vaste dieseltoeslag wordt met ingang van 1 juli 2012 vervangen door een CO2-gerelateerde toeslag. Deze toeslag wordt dan ook met ingang van die datum verschuldigd.
MRB • De vrijstelling van de MRB voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Hierdoor zal de MRB vanaf 2014 alleen nog op gewicht gebaseerd zijn. • Tot 1 januari 2014 gelden de huidige- CO2-vrijstellingsgrenzen (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km). • Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen tot en met 2015 worden vrijgesteld.
Bijtelling • Tot 1 juli 2012 blijven de huidige grenzen voor het 14%-tarief en het 20%-tarief van toepassing. • Deze grenzen worden jaarlijks per 1 januari voor het 14%-tarief en het 20%-tarief naar beneden aangepast (te starten op juli 2012). Dit wordt in het Belastingplan 2012 voor de jaren tot en met 2015 vastgelegd. • De benzine- en dieselgrenzen groeien langzaam naar elkaar toe tot gelijke waarden in 2015. • De grens voor het 14%-tarief blijft overeenkomen met de vrijstellingsgrens in de BPM. Het 20%-tarief is uiteindelijk in 2015 van toepassing op alle auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gr/km. • Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km geldt vanaf 1 januari 2012 tot en met 2015 een nihiltarief voor de bijtelling. • Auto’s houden het tarief voor een periode die gelijk is aan de gebruikelijke leaseperiode, rekenend vanaf het moment dat de auto voor het eerst op kenteken is gesteld.
Gerard, ik wil je verzoeken niet meer te Crossposten.
Je mag een bericht maar één keer posten en dan nog in één topic.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Volgens mij betreft het hier een voorstel van de minister die dit ter goedkeuring aanbiedt aan de kamer.
Is hier al een officieel besluit over geweest of een publicatie in de Staatscourant?
We naderen prinsjesdag, dus dan weten we waarschijnlijk meer…..