Bandenspanning C1
Linda G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 24 augustus 2011 03:24 PM

Mijn C1 is 4 weken geleden bij de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt.
Er moesten nieuwe voorbanden op en toen ik mijn C1 ging halen viel mij op dat de banden veel harder opgepompt waren dan als ik het zelf doe (1x in de 4 weken).

Mijn vraag is nu welke bandenspanning jullie gebruiken voor je C1? in de deur staat 2,2 bar dus daar heb ik mij al die tijd braaf aan gehouden maar misschien is dit te laag? ik vind die hardere banden wel prettiger rijden namelijk..

Profiel  

Pepe68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 25 augustus 2011 11:21 PM
  [ # 1 ]

Wat was de spanning toen je de banden voor het eerst controleerde ?
Of heb je dit allen fysiek bekeken ? De nieuwe banden zijn misschien wat stugger en lijken daarom dat zijn wat harder opgepompt zijn.

Ik hou altijd de bar druk van 2.2 to 2.3 aan. Dit is volgens de fabrikant de aanbevolen.

Profiel  

Linda G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 28 augustus 2011 12:47 PM
  [ # 2 ]

Eh.. ik stel de luchtpomp gewoon in op 2.2. bar heb nooit van te voren gekeken waar ie op staat voordat ik lucht bij de banden doe..

Profiel  

jadatis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 30 augustus 2011 11:58 AM
  [ # 3 ]

Voor de banden is de hogere druk geen probleem, zelfs middenbaanslijtage, zoals die zo vaak beschreven wordt, treed bij radiaalbanden, die tegenwoordig alleen nog gebruikt worden, pas op als de druk extreem te hoog is voor het gewicht dat op de band staat.

Maar je grip op de weg en het comfort, lopen wel aanmerkelijk terug.
De 2.2 bar is uitgerekent voor de maximaal toelaatbare aslasten, en die gewichten staan er niet altijd op.  In de 90er jaren nog, gaf men als normale belading voor 3 personen en een beetje vracht de adviesdrukken , en die was voor hoger dan achter.
Wil je zelf narekenen wat je drukken zouden mogen zijn, dan kun je volgende link aanklikken.
Lijdt naar een map op mijn skydrive, voor omrekenen bij andere maten em om je bestaande banden te controleren, en zien of het voor sommige situaties lager kan.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0eee092e6dc#cid=A526E0EEE092E6DC&id=A526E0EEE092E6DC!168
Klik op het bestand dat je wilt gebruiken aan het eind op de I in een rondje, dan in de rechterbalk info.
Download en open de spreadsheets in Excell of compatibel programma.
Het normaal gebruik-advies daarin is dus voor die 3 personen, waar destijds de auto-fabrikant de gewichten op de assen voor bepaald heeft. Omdat nu je normaalgebruik voor de maximale aslasten zijn, kun je het eerste deel dan ook niet gebruiken, dus overslaan, en krijg je als maximaal gebruik advies het advies wat je nu als normaal advies heb staan. Wil je toch voor 3 personen, dan zal je daar zelf de asgewichten voor moeten bepalen, en dat is gevaarlijk, schat dat snel te laag in. Lukt het je toch door bijvoorbeeld wegen van de as of wielgewichten, dan zal je schrikken hoe laag druk op de achterbanden mag zijn.

aangemeld voor bandenspanning

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook