Van ZX naar Xsara… de eerste 30.000 km.
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 21 augustus 2011 12:03 PM

Na 10 jaar en zo’n 3,5 ton met veel genoegen ZX diesel te hebben gereden heb ik begin dit jaar de stap gezet naar iets nieuwers: een Xsara TD berline phase 1 van 2000. Inmiddels heb ik de eerste 30.000 km. afgelegd en zijn we er mee op vakantie geweest. Tijd voor een tussenevaluatie….

De + punten:
- zo’n TD is heerlijk. Dezelfde fijne tractor als de 1.9d, maar met een flinke portie pit als je er om vraagt.
- enige luxe (cv met ab, airco) en veiligheid (abs, airbags) zijn toch wel prettig.
- fijne reisauto voor afstanden. Zit goed, rijdt stabiel, niet te lawaaiig.
- tot nu toe aardig betrouwbaar….

De - punten:
- ik vind de wegligging en het stuurgevoel toch iets minder dan in de ZX. Wat zoekeriger, minder als op rails. Zou het aan de goedkope banden liggen ? Achter zit Michelin, voor Pacer. Is Michelin dè band?
- verbruik is hoger dan de ZX. Daarmee haalde ik 1 op 18, bij de Xsara is het met 1 op 16,5 wel gedaan
- tijdens de vakantie een kapotte dynamo… Gelukkig in de buurt van een garage; geintje heeft me 450 euro gekost, maar ja, geen keuze.
- afwerking, lakkwaliteit: ik vond de ZX toch degelijker overkomen. In de Xsaar veel hard plastic, overigens zonder gekraak of gerammel.
- de kont ligt me te laag. De achteras/adals zijn al vervangen, maar ze ligt diep in de veren, zeker met belading. Is daar iets aan te doen ?

Al met al: de Xsaar is een prima auto, al vind ik haar niet echt mooi (phase 2 nog lelijker) en heb ik er minder mee dan met de ZX. Als ooit een mooie ZX TD exclusive berline op Leboncoin mijn pad kruist….. Rationeel is de C4 de betere keus en die vind ik wèl mooi !

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  

rayoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

Gepost: 30 augustus 2011 04:39 PM
  [ # 1 ]

Ha….ik heb met je meegedaan. In mijn geval van een ZX Allure 1.4i naar een Xsara 1.6 Ligne Prestige.
Ik ben al tevreden als er een double chevron op zijn neus en kont staat, maar voor mij ging er een nieuwe wereld open. In de ZX met 120 had ik oordoppen nodig en overal floot de windheen. In de Xsara met 120 fluisterstil, ik hoef geen eens de radio harder te zetten.
Oh….en als ik mocht kiezen….een mooie DS. Maar mijn eerste GSA X3 zal ik ook nooit meer vergeten.

Ray.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook