Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Vandaag eindelijk maar eens het “achterstallige onderhoud” begonnen weg te werken bij de garage, het heeft even geduurd voordat alle spullen geleverd waren en nu blijkt de stuurkogel in het stuurhuis versleten en die is niet meer leverbaar…
WIE heeft er nog een kogel of een onbekrachtigd stuurhuis voor een bx type 1 in de aanbieding???
(type 2 past volgens mij ook…)
En als het even kan vanavond nog, dan kunnen we morgen verder…
Foto`s van de werkzaamheden volgen, ik bedenk net dat ik nu net geen foto van de kogel heb gemaakt…
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
De BX stond al even te wachten bij de garage op nieuwe onderdelen, met name de octopus was moeilijk leverbaar, maar eindelijk is het meeste binnen en zijn we begonnen.
De motor staat ernaast:
en de nieuwe octopus en veerbollen (alle 5) zitten er in:
tevens de lekke lekzak achter vervangen:
en de spruitstukpakkingen (op de foto zitten ze niet helemaal goed, nu wel!):
Deze pakking was wat lastig, maar werd in de loop van de middag geleverd:
(Volgens de leverancier is dit een Zwitserse auto omdat ze alleen daar met deze spruitstukken geleverd zouden zijn?)
Draagarmlagers achter:
Met het verwijderen van de rechter achtergordel (apk afkeur) ook gelijk een muizennest onder de achterbank verwijderd:
Alle remmerij in orde gemaakt (vooral ontroest):
En tot slot nog even de motorruimte gepoetst, mocht er in de toekomst iets lekken, kun je direct zien waar het lekt. (Viel trouwens erg mee met de viezigheid):
Nu alleen dus op zoek naar een goed stuurhuis of een kogel hiervoor…
Het vervelende is dat ik nog een stuurhuis in mijn sloper heb zitten, weliswaar bekrachtigd maar dat is alleen maar fijn…
Alleen is dat er niet op korte termijn uit te krijgen; de motor zit er nog in en de regelaar en leidingen moeten dan ook mee…
Dus als iemand nog een kogel of een onbekrachtigd stuurhuis heeft liggen (in de buurt van Arnhem)...
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig Pascal!
Echt weinig roest? in de motorruimte!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Sodeknetters zeg, hier wordt even aangepakt! Netjes hoor.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Even verder gelezen. Goed bezig man. Wat me vooral opvalt is het ontbreken van roest op de binnenschermen.
Wat betreft het uitlaatspruitstuk: zou kunnen, maar dan moet de auto ook EGR met pulsair hebben, of gehad hebben maar dat het afgedopt / weggehaald is. Dat is een systeem dat onverbrande uitlaatgassen weer het inlaattraject inleidt. Bijvoorbeeld de BX van Wouter Bregman heeft ook zo’n systeem.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb dat spruitstuk nog nooit op een NL of FR-uitvoering BX gezien in ieder geval….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik wel. Op een Zwitserse auto die op CM was, een jaar of drie geleden. Maar alleen Zwitsers durf ik niet te zeggen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zeg ik: nog nooit op een NL of FR uitvoering
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
aah daar was die pakking dus van. Ik heb ooit een standaard BX 1.6 pakking set besteld, en daar zat deze spruitstukpakking ook bij, ik snapte al niet waar die zou gaan passen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Sodeknetters, dat wordt goed aangepakt!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Tja, wat de aanpak betreft;
De Bx is gewoon keihard, (wel wat Franse schade) alleen helaas technisch niet geheel op orde.
Ik ben erg enthousiast over de auto op zich en vind het de moeite waard om het grondig aan te pakken;
Ik wil er de komende 10 jaar goed mee kunnen rijden en dan vooral in de winter (de bx krijgt nog een dinitrol behandeling), als de DSuper haar “winterslaap” houdt.
Dan kan ik iedere twee jaar een harde BX uit Zuid-Frankrijk halen, deze technisch ok houden en oprijden, of het in één keer goed aanpakken en jaren rijden zonder al te veel problemen…
(Moet er alleen geen malloot voorbij komen die de bocht niet haalt )
Ook het kostenplaatje zal dan naar mijn idee uiteindelijk meevallen;
in één keer de auto goed aanpakken en bijhouden is volgens mij op langere termijn voordeliger dan steeds reparaties uit voeren; nu ligt alles uit elkaar, kun je overal goed bij en dingen ook preventief aanpakken; heb ik er de komende jaren voorlopig even niet te veel werk aan…
Wat betreft het uitlaatspruitstuk sta ik nog voor een raadsel;
Het is dus kennelijk Zwitsers, terwijl de BX volgens het bijbehorende boekje in Frankrijk geleverd is…
Er heeft volgens mij ook geen EGR op gezeten; ik heb een 205 1.6 CTI gehad waar deze wel op zat, maar dat had te maken met emissie eisen waar deze BX gezien de leeftijd niet aan hoefde te voldoen.
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Mooie BX!
De motorruimte ziet er ook netjes uit.
Even een tip voor je bij Gosliga langs gaat: Vraag of ze voorzichtig zijn met dinitrol onder de motorkap. Bij mijn BX hebben ze de motorruimte te overdadig behandeld waardoor ik ze iedere keer verloek tijdens het sleutelen.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Alvast vooruitlopend;
Iemand tips t.a.v. winterbanden?
Ondanks dat ik onder alle auto`s Michelins heb liggen, heeft de Saxo vredesteins voor de winter en daar ben ik behoorlijk tevreden over, deze zaten destijds bij de auto en gezien de ervaring ermee heb ik ze vorig jaar vervangen door wederom vredestein winterbanden.
Ik heb ooit een BX gehad waar nieuwe Bridgestones (zomerbanden) onder zaten die ik toen heb gewisseld met Michelins van de BX die toen wegging omdat het rijcomfort daarmee beter was…
Ik hoor regelmatig dat mensen t.a.v. winterbanden kiezen voor Vredestein en daar zit ik nu ook over te denken voor de BX…
en ik heb nog geen stuurkogel…