Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2 uurtjes moet je wel lukken hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
demuywo schreef:ik heb als nitwit ook nog aan vraagje, hoe lang ben je daar zo ongeveer mee bezig, om de kleppen te stellen en nog eens te controleren?
Ik zelf heb het twee keer gezien toen een ‘guru’ het bij mijn traction deed en heb de stoute schoenen aangetrokken om het zelf te doen bij de DS:
inderdaad, je kunt het als nitwit binnen enkele uurtjes zelf redden. Een ervaren monteur doet het waarschijnlijk binnen een kwartier of zo, maar bij het sleutelen aan de DS moet je juist genieten,denk ik altijd maar….
Tip: heb je net als ik een halfautomaat? Zorg dan dat ze helemaal drukloos is, anders kun je aan de zwengel draaien tot je een ons weegt. (Die wist ik eerst niet eens te vinden en het gat al helemaal niet…)
Verder:De ‘truc’ met een ringsleutel op een moer en kijken wanneer het hoogste (of laagste) punt bereikt is, geeft je als nitwit de zekerheid dat je het juiste punt te pakken hebt.
Zorg ook dat je schoon werkt, bij mij was de motorruimte nogal een smeerboel.
Goed aantekenen, wanneer je welke klep hebt gesteld/gecontroleerd, kleppendeksel niet te vast aandraaien en alles drie keer controleren. Kan niet fout gaan!
Succes!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ik gebruik gewoon de startmotor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
die truc van de ringsleutel ken ik ni, want ik vroeg me inderdaad af, of je buiten op je gevoel en zicht, weet wanneer ze helemaal open of dicht is… heb een gewone 5 bak, dus zal wel aan een wiel draaien…
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat helemaal open is niet zo belangrijk. De te stellen klep is echt dicht en zal dat een paar graden ervoor en erna ook zijn!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Yes, echt dicht is waar je zeker van moet zijn.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ziezo, alles ligt open, (al 40 minuten aan bezig geweest, vooral die achterste moer van de luchtfilter grrr),hij staat met 1 voorwiel van de grond, in 1e versnelling, maar… daar stopt het ook letterlijk, ik kan dat wiel een klein slag verdraaien, maar dan niets meer… (handrem staat los jaaaa) of moet ie ni in versnelling? (ik dacht van wel, maarja, ben nog maar een nitwit hé)
graag jullie opmerkingen, zodat ik ze vanavond afgesteld krijg…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
traction7c schreef:
Tip: heb je net als ik een halfautomaat? Zorg dan dat ze helemaal drukloos is, anders kun je aan de zwengel draaien tot je een ons weegt. (Die wist ik eerst niet eens te vinden en het gat al helemaal niet…)
Om te voorkomen dat er DS-halfautomaat-rijders op het verkeerde been gezet worden:
Het drukloos maken is niet nodig bij een half-automaat. Het bedienen van de handfrictie (handeltje onder stuurkolom) is voldoende. Zie werkplaatshandboek.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
demuywo schreef:ziezo, alles ligt open, (al 40 minuten aan bezig geweest, vooral die achterste moer van de luchtfilter grrr),hij staat met 1 voorwiel van de grond, in 1e versnelling, maar… daar stopt het ook letterlijk, ik kan dat wiel een klein slag verdraaien, maar dan niets meer… (handrem staat los jaaaa) of moet ie ni in versnelling? (ik dacht van wel, maarja, ben nog maar een nitwit hé)
graag jullie opmerkingen, zodat ik ze vanavond afgesteld krijg…
Je moet ‘m in de hoogste versnelling zetten (waarschijnlijk de 4e)! Achterste moer van het luchtfilter is inderdaad een leuke, die gaat eigenlijk alleen maar met een klein plat ringsleuteltje.
Stellen met de startmotor, zoals waterman al zegt, gaat ook prima en is veel minder werk…
demuywo schreef:ziezo, alles ligt open, (al 40 minuten aan bezig geweest, vooral die achterste moer van de luchtfilter grrr),hij staat met 1 voorwiel van de grond, in 1e versnelling, maar… daar stopt het ook letterlijk, ik kan dat wiel een klein slag verdraaien, maar dan niets meer… (handrem staat los jaaaa) of moet ie ni in versnelling? (ik dacht van wel, maarja, ben nog maar een nitwit hé)
graag jullie opmerkingen, zodat ik ze vanavond afgesteld krijg…
In het WPHB staat goed beschreven wat je allemaal moet doen. De handleiding door Cees Berkvens in: clubblad Citroën ID/DS Nederland, jr-nr: 18-2, (febr. 1996), bladvolgnr: 157,is ook erg handig, die beschrijft het echt stap voor stap voor nitwits.
Ik kan je de pdf mailen.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, ik probeer even in 5de (ja, heb er vijf :p)
pdf van de idds club heb ik bij me (afgeprint), maar dat tornen met mijn ene voorwiel lukt dus niet, muurvast!
je hoort me nog…
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok,in 5de gaat het makkelijk, nu nog 1 domme vraag ( want ik heb wat zitten meten en er klopt ofwelniets van of ik ben vereerd bezig) in dat tabelletje nemen ze telkens van 1 cilinder aan dat de klep open staat, bijvoorbeeld uitlaatklep 4 open is uitlaat van 1 meten en inlaat van 2, maar, de uitlaatklep staat toch open als de veer waartegen de tuimelaar duwt helemaal ingeduwd is? (of is het toch omgekeerd?)