Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gisteravond was het grote moment! Ik ging op pad om een Xantia te bekijken. Na mijn eerste AX heb ik een BX gehad waarna nog 2 AX’en volgde. De BX vond ik toch echt een fantastische auto en daarom ging mijn voorkeur uit naar een wat grotere auto.
Had eerst een Citroën ZX uit 1996 op het oog maar gisteren besloot ik toch voor een hydraulisch geveerde auto te gaan en dat het een Xantia moest worden, dan maar iets duurder en (wie weet) onzuiniger maar dan heb je ook wat.
Na gisterenmiddag een 1.6i te hebben proefgereden bij een garage hier in Emmen welke totaal versleten was is mijn zoektocht verder gegaan. De 1.6 vond ik ook wat onderbemeten dus moest het minimaal een 1.8 zijn.
Op speurders.nl stond een donkergrijze Citroën Xantia 1.8 16v aangeboden in Gasselternijeveensemond (tegen Stadskanaal aan). De auto werd aangeboden voor 600 euro maar aan de telefoon hoorde ik direct dat eergisteren de snelheidsmeter het begeven had. Ondanks dat toch gaan kijken en het bleek een fantastisch mooie Xantia met 168.000km en op een enkel gebruikerskrasje na geen lelijke schades te ontdekken! Motor liep fantastisch en in tegenstelling tot de 1.6 van gisterenmiddag vond ik de koppeling van dit exemplaar beter en bleek de 1.8 16v een perfecte motor voor de Xantia.
Vanwege de niet werkende snelheidsmeter een bod gedaan van 400 euro en dat was prima. Niet veel geld voor een perfect verende Xantia in deze staat!
Toekomstplannen zijn goed onderhoud geven en toch wel wat dingen aan de Xantia verbeteren.
Zo vind ik dat er een afschuwelijk interieur in zit en mis ik nog wat leuke opties.
Die snelheidsmeter dat niet werkt is behoorlijk storend! Ook bleek gisteravond dat alle lampjes op het instrumentenpaneel niet werken.
Weet iemand wat hiervoor de oplossing is?
En weet iemand hoe je de code voor de startonderbreking aanpast?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Leuke Xant, gefeliciteerd! Wat zit er op die buitenspiegel, tape?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Om de code te wijzigen:
En dan natuurlijk het kopje: “Wijzigen van de geprogrammeerde code”
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!
Weer even wat groter dan een AX
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Thanx voor de reacties.
De spiegel is inderdaad geplakt met tape, heeft een tikje gehad.
Binnenkort is op de autosloperij op zoek naar een goed exemplaar.
Gr.
Bas
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Check je zekeringen voor die snelheidsmeter, ook mijn teller hield er een keer mee op (phase 2 xantia), was een zekering.
Succes ermee!
Van harte met je nieuwe Xantia.
Wat je snelheidsmeter betreft, zal wel geen zekering zijn, dit is een type-1b
De type-1 16V modellen (en diesels) hebben een elektronische km-teller, de soldeerpunten in het tellerpaneel even doorsolderen en het werkt weer, dit is een bekend kwaaltje. Een klap op het dashboard, boven het paneel, werkt vaak ook, nou ja voor een tijdje dan.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Jij wisselt nogal eens van auto.. Het zijn erg fijne auto’s, Xantia’s. In mijn ogen “meer” auto dan een Bix. Vandaar dat mijne al snel het veld moest ruimen voor een Xm. Ik deed met mijn 1.8 16v break 1:10,5 gemiddeld. Wel op lpg, dus kan vast zuiniger. Veel plezier met je nieuwe voiture.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Even een update.
Tot nu toe bevalt de Xantia goed!
Paar dingetjes die me opvallen waarvan ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven.
Als de Xantia nog koud is rijdt ‘ie eigenlijk het beste. Wanneer de motor enigszins warm wordt stijgt het toerental een klein beetje bij het doorschakelen. Daardoor gaat een soepele doorschakeling naar de volgende versnelling wat moeizamer.
Kan dit de stappenmotor zijn? nl. ook bij het afremmen en het vervolgens intrappen van de koppeling wil het toerental nog wel is tussen 1200 en 800 toeren schommelen en vervolgens blijft ie keuring 900 á 1000 tpm stationair draaien.
Heb al even globaal het gasklephuis en alle sensoren schoongemaakt met o.a. contactspray en remmenreiniger, maar dit helpt niet.
Vervolgens wordt het soepel wegrijden een klein beetje bemoeilijkt door een vreemd aangrijpend koppelingspedaal. ‘t Pedaal staat erg hoog (in vergelijking met rempedaal). Een ver versleten koppeling lijkt het echter niet, abrupt loslaten zorgt ervoor dat ‘ie direct afslaat in alle versnellingen. Is deze te stellen? En zal het daar überhaupt beter van worden???
Daarnaast viel me op, toen ik de Xantia kocht dat ‘s avonds na een rondje rijden het oliepeil erg laag was. Heb toen 1,5 liter olie bijgevuld en verwachtte dat dit de komende duizenden kilometers voldoende zou zijn. Nu staat het oliepeil weer nét iets boven het minimum. In nog geen 2000 km. Het lijkt er niet op dat er blauwe rook uit de uitlaat komt (m.a.w. groot olieverbruik)
Hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen verschaffen als Xantia-liefhebbers.
Gr.
Bas
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)