Ami6 break 1966
Rieske
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Gepost: 31 augustus 2011 11:46 PM

Vanavond ben ik wezen kijken naar een Ami6 break uit 1966.

Het betreft een Franse import en zo’n 10 jaar geleden naar Nederland gekomen. Hij was toen in een goede staat en de Franse eigenaar heeft de auto gespoten. De auto is hier verder tip top gemaakt. Sinds enige tijd is de auto geschorst.
Nu staat de auto al enige tijd opgeslagen en de eigenaresse wil haar wellicht van de hand doen.
Omdat ik de Ami een leuke auto vindt ben ik gaan kijken en van te voren heb ik me verdiept, op het Citroen Forum en andere sites wat de zwakke plekken zijn en waar op te letten. Niet dat ik heel veel verstand heb van auto’s maar ik kan wel zien wat de algemene staat van een auto is.

Blij verrast was ik om te zien dat deze dame er prachtig uit ziet. Quelle Belle! Hij zit mooi in de lak, de bekleding is nog redelijk (foto’s volgen!).

Om de auto nu weer rijdend te krijgen zal er tenminste het volgende moeten gebeuren:
- Nieuwe banden
- Alle sappen verversen
- Benzine toevoer nakijken

Dan zal er nog wel het een en ander voor de APK aankomen en de dorpels zijn wat geroest, daar zal aan geschuurd en geverfd moeten worden.

Nu is niet zozeer de vraag wat dat met zich meebrengt maar wat het kost om te zorgen dat de auto in een goede staat is en blijft. Waar zou ik buiten regulier onderhoud rekening mee moeten houden? Wat zou ik moeten doen om dit preventief te doen? Een dinitrol behandeling en droog stallen en niet in de winter rijden met de auto. Maar wat nog meer?

Graag hoor ik jullie mening en advies!

Richard

Profiel  
 
Rieske
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Gepost: 01 september 2011 12:16 AM
  [ # 1 ]

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2011 12:24 AM
  [ # 2 ]

Eerste indruk: Mooie body, (veel) werk aan de dorpels voor de boeg.

Citroen!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 01 september 2011 08:46 AM
  [ # 3 ]

Eerste indruk is op de foto goed maar dat komt mogelijk ook door de nieuwe laklaag.
Gezien de staat van de dorpels is het een aanrader de lak goed te inspecteren.
Dakranden, binnenschermen achter, raamlijst voor en de dorpels zijn aandachtspunten bij de ami.

En onderhoud is kwestie van bijhouden, af en toe een kleine beurt, kleppen stellen, olie vervangen en als je er veel mee gaat rijden is het aan te raden de ami in de dinitrol te zetten.

Heb zelf ook een ami break uit 66 dagelijks gereden en als verhuisauto gebruikt. Op een kleine olielekkage na (standaard bij de amiblokjes) geen problemen gehad en heerlijk 20.000 km gereden.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Yvar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 287
Geregistreerd: 29-01-2007

- Ami 6 Break
- Dyane 6
Gepost: 01 september 2011 11:26 AM
  [ # 4 ]

Hallo Richard,

De dorpels van de Ami lijken op de foto in matige tot slechte staat te zijn. Daar zit wel wat werk aan. De koets daarentgen ziet er netjes uit evenals het interieur. Staar je niet blind op een glimmende auto, maar kijk -zoals hier al eerder gezegd is- naar de staat van de dorpels, bodemplaten, binnenkant spatschermen, a,b en c-stijlen e.d. Bekijk uiteraard het chassis ook even. In de regel zijn Ami chassis goed, maar je moet het altijd even bekijken. Ami’s, Dyanes en Eenden zijn prachtige auto’s, maar o wat kunnen ze roesten.

W.b. onderhoud: zorg voor de 10.000 km beurt en hou het oliepeil in de gaten. De auto heeft trommelremmen en die willen nog wel ‘ns vast gaan zitten als de auto langere tijd stil staat.

Een Dinitrol behandeling heeft pas zin als de te behandelen delen in goede staat zijn. Een goed bedrijf kan dit met je bekijken en een offerte voor je maken. Zelf heb ik met een Dinitrol bedrijf in Leeuwarden slechte ervaringen. Mijn eigen Ami is Tectyl behandeld bij Span in Hoogkerk (nabij Groningen) en dat is netjes gebeurd. Voor zo’n 350 a 400 euro ben je dan klaar. Dinitrol is in de regel duurder dan Tectyl. De discussie over wat goed, beter, best is ga ik hier niet aan. Als je je auto goed wilt houden, dan is het belangrijk dat je WAT doet. Met Owatrol, lijnolie en een compressor kun je zelf ook al een heleboel.

Hou ons op de hoogte van de vorderingen. Leuk. Succes in ieder geval met ern eventuele aankoop.
Yvar

Profiel  
 
Rieske
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Gepost: 01 september 2011 10:54 PM
  [ # 5 ]

Dank je voor jullie reacties. Ik wilde eerst weten of het doen is om zo’n auto te bezitten en niet na 2 jaar te verkopen omdat hij in de weg staat. We hebben daarom nog niet over de prijs gesproken. Een tweede afspraak zou dan zijn met iemand die er verstand van heeft. Vooral omdat de auto eerst weer rijklaar moet zijn en ik daar wel een kostenplaatje bij wil. Bij nieuwe ontwikkelingen zal ik dat hier weer melden.

Wat betreft onderdelen, is het heel moeilijk om daar aan te komen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2011 11:07 PM
  [ # 6 ]

Bij het magazijn van de club is heel veel te koop!  Leuke auto!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook