


Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Ik heb me een beetje verdiept in TSL. Ik wil dat ook in de versnellingsbak doen. Via La Leo 2 flesjes gehaald (ook voor de motor). Nu las ik bij Burton Car Company op hun webshop dat je dat vooral NIET in een 2CV bak moet doen. Ik heb ze gebeld met de vraag waarom. Ze legden me uit dat TSL langzaam de bronzen lagers aantast.
Nu herinner ik me het draadje over GL4 en GL5 in je bak http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211251/P75/#1490045 . Dus mijn conclusie is dat als je geen bronzen lagers hebt (vanaf modeljaar 1983) moet je GL5 gebruiken en zou je TSL wel kunnen gebruiken.
Wie heeft er ervaring mee?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb er geen ervaring mee, maar waarom wil je het erin gooien?
Die bak die in jou auto zit is ijzersterk, heeft een mooie pijlstok en als je volgens de voorgeschreven termijn (elke 40.000km) de olie ververst met de JUISTE olie, heb je een altijd boterzacht schakelende bak.
Allerlei rommeltjes die je erin gooit kunnen additieven hebben met onverwachte en vooral ongewilde effecten.
Weggegooid geld dus waar nog risico’s aan verbonden zijn bovendien.
Mijn advies: NIET DOEN!!!
Ikzelf gebruik de speciaal voor citroen/peugeot/renault ontwikkelde bakolie van Kroon, en dat is geheel volgens de specificaties wat in deze bak gebruikt moet worden.
Overigens spreek ik voorwat betreft de bakolie wel uit ruim 250.000km praktijkervaring en ik heb nog nooit een schakelprobleem gehad met deze bakken.
Zelfde geldt ook voor de motorolie!
Wellicht weer lekker ongenuanceerd, maar zo denk ik erover…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Ik ben altijd blij met harde praktijk ervaring. Welke Kroon Olie gebruik je precies?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik denk dat deze gebruikt wordt heb ik zelf ook erin,
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mike, ik vind dat wel wat kort door de bocht. Te stellen dat rommeltjes die je erin gooit op den duur ongewilde of zelfs schadelijke effecten kunnen hebben en dat het per definitie nutteloos en weggegooid geld is omdat jij al 250.000 km geen problemen met versnellingsbakken of motoren hebt gehad.
Ja, dat schadelijke neveneffect geldt voor sommige middeltjes zeker (ik noem geen namen, maar ze zijn er!) Jammer dat die rommeltjes de markt verzieken, maar helaas…
En natuurlijk, goede motorolie does the job, als je het tijdig ververst. In principe draait een motor prima op goede olie. Daar is hij ook op ontworpen.
Echter, als je de auto koud start, staat de olie nog als dikke substantie onderin het carter en niet bij de nokkenas waar je graag direct smering wilt. Dus wat gebeurt er in die eerste momenten: wrijving en overmatige slijtage, totdat de olie daarboven is aangekomen.
Tijdig bakolie verversen en er de juiste bakolie in gooien is essentieel en mag nooit vergeten worden. De bak zal prima functioneren met de juiste, zuivere olie erin.
Maar een bewezen goed en veilig additief is niet schadelijk voor de bak en evenmin nutteloos, aangezien het ‘t onvermijdelijke slijtageproces van de bewegende metalen delen in hoge mate vertraagt (niet stopt natuurlijk).
Ik denk zeker niet dat de bak er merkbaar beter van zal gaan schakelen, nee, maar dat is het doel ook niet van zo’n middel.
Wie dat verwacht, kan z’n geld beter in z’n zak houden ja. Dan heb je volkomen gelijk.
Maar dat was de vraag ook niet.
P.S. Een CX bak heeft nooit bronzen lagers, hooguit bronzen synchromeshes, maar daarvan is bij de CX van de TS geen sprake meer.
P.S.P.S. Dat TSL nooit in een automatische versnellingsbak gebruikt mag worden klopt zeker wèl.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Edit: kritische lezers zullen zeggen: logisch dat Léo zo praat, ze verkoopt dat spul!
Die lezers hebben gelijk, ik verkoop dat spul, maar…. ik durf het ook in mijn eigen wagens te gooien, waar ik honderden uren werk in heb zitten. Ik zou dat niet doen als het schadelijk was, wel?
Daarbij…. als ik van die paar flesjes TSL rijk moest worden
Dit -en bovenstaande- stukje tekst typen kostte qua tijd meer geld dan drie flesjes opleveren!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Ik gebruik het al jaren, ook in m’n vorige CX GTi.
De versnellingsbak werd er wat soepeler door.
Het schakelen dan, voor er iemand snuggere opmerkingen gaat plaatsen.
Ook de moter liep fraaier.
Met deze ervaring heb ik dus ook mijn CXA voorzien van wat extra’s en tot nu toe vindt ze het hééérlijk.
Johan
@Leontien: Zelf gebruik ik Quaker State Mineral Racing Oil 20W 50 deze is dikker in het begin en dan zou TSL voor de eerste minu(u)t(en) een betere bescherming bieden tegen overmatige slijtage.
Is dit een goed idee?
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Quaker State is geweldig goede olie. Wij gebruikten dat vroeger bij race Alfa’s. Topspul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus TSL is echt niet nodig,koop gewoon een goede olie,trouwens mijn leverancier geeft geen garantie op zulk soort spulletjes als ik dat bij zijn olie gooi,hij staat 100% achter zijn produkt.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
harry45 schreef:
Is dit een goed idee?
Dat is juist gedacht ja. Bewezen & waar.
En rijdt je onderweg onverhoopt een gat in je caterpan, dan loopt je motor niet direct vast, da’s ook leuk meegenomen.
Dit is geen broodje aap verhaal, maar door (onze) Sjors zelf getest met een losse GS motor op een bok. Bleef vele minuten lang draaien zonder olie maar mét TSL. Uiteindelijk heeft hij hem af moeten zetten wegens ondraaglijke rookontwikkeling en de werkplaats door de ontstane hitte.
Nog nimmer een verstopping of een motorschade gehad. Nooit restanten, ‘kwallen’, verkleuringen of vreemde substanties aangetroffen bij demontage van welk blok of bak dan ook.
Binnenkort gaat de motor van mijn SM uit elkaar, waar altijd TSL in heeft gedraaid (tezamen met Premium motorolie uiteraard). Ik zal er foto’s van maken, dan zal dit opnieuw blijken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
heb ook tsl in de motorolie, versnellingsbakolie en hydraulique olie gedaan en het produkt tsl vertraagt de slijtage van de onderdelen in motor,versnellingsbak en hydraulische onderdelen.
ik ben tevreden over het produkt tsl.
vriendelijke groet, joost
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb ook al diverse malen na olieverversen TSL toegevoegd aan de motor van de CX en de XM, en aan de versnellingsbak van de CX.
Waarom? Omdat ik er alleen maar goede dingen over hoor, in tegenstelling tot andere toevoegingen waar je ook slechte ervaringen over leest.
Merk ik er iets van? Nou nee. De motoren draaien er niet beter door en de bak loopt of schakelt niet soepeler. Verschil in brandstofverbruik merk ik ook niet.
Ga ik ermee door? Ja ik denk het wel. De toegezegde verminderde slijtage en het vangnetje mocht de olie ineens uit de motor verdwenen zijn, spreken me aan.