Kort piep geluid bij snelle versnelling verandering
Realiks
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

Gepost: 31 augustus 2011 09:42 PM

Ok het probleem zit als volgt.

Vandaag kwam volgend probleem plots opgedoken. Wanneer ik goed gas geef en vertrek van stilstand dan hoor ik kortstondig een piepje wanneer ik de koppeling snel laat komen. Hetzelfde geluid komt voor wanneer ik van 2de snel naar 3de ga idem voor al de andere veranderingen. Het is echt een heel kort piepje. Als ik rustig vertrek van stilstand dan hoor ik dit niet. Het geluid komt ook voor wanneer ik bv in 2de rij zonder dat ik gas geef en plots hard op het gas ga (lees plankgas) hoor ik het geluidje ook. Erg irritant dus. Het geluid komt niet voor wanneer ik rustig op het gas ga. Aanvankelijk dacht ik aan de koppeling maar aangezien het geluid ook voorkomt als ik gewoon plankgas geef sluit ik dit eigenlijk uit. Misschien de vering/ophanging? Wat kan de oorzaak zijn?

Alvast bedankt.

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 31 augustus 2011 09:56 PM
  [ # 1 ]

Ik heb het niet gehoord, dus het is een gok. Maar ik denk het “toplager” zeg maar de plek waar de priceas in de krukas zit. Die wil wel eens zo’n geluidje geven. Een beetje vet erin zou dan de oplossing zijn. Maar dan moet de bak er even uit.
Suc 6

Word onze vriend op facebook automobielbedrijf ordas diemen. Bedankt vast

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 31 augustus 2011 10:01 PM
  [ # 2 ]

Hmm ja dan laten we dat maar even zo voorlopig. Andere input is nog steeds welkom maar toch bedankt voor de reactie.

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 september 2011 01:18 PM
  [ # 3 ]

Zou dit geluid zich dan ook niet voor doen als ik neutraal gas geef?

Vandaag nog eens goed geluisterd naar het geluidje. Is eigenlijk 2 keer kort piepje net alsof iets kort op en neer gaat en daarbij een piepje geeft.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 01 september 2011 08:45 PM
  [ # 4 ]

Heb je het ook als je de pedalen bedient met motor af?

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 september 2011 09:38 PM
  [ # 5 ]

Nee dan hoor ik het geluid niet. Wat denken jullie van de verbinding tussen de versnellingsbak en versnellingspook. Telkens als ik hem laat uitbollen en dan kort op het gas ga dan voel ik in de versnellingspook een korte krachtige “slag”. De pook kan je ook in versnelling lichtjes van links naar rechts bewegen. Wat slijtage wss want bij men ouders is dit identiek. De bak schakelt ook nogal hakerig, dat kan misschien ook schelen aan die verbinding? Het is maar een idee..

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 01 september 2011 10:20 PM
  [ # 6 ]

Doe de schakelbeweging eens met motor af als je het dan nog hoort zal je op termijn de schakelassen moeten vervangen. Ik verwacht van deze assen meer een krakend geluid.

anders de lager op de boite die zorgt voor de ontkoppelingsbeweging eens extra vetten/smeren

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 02 september 2011 07:50 PM
  [ # 7 ]

hmmm schakelen met motor af zorgt niet voor het geluid. Als ik in een put rij hoor ik het geluid ook niet. Maar Als ik op een licht hobbelende weg rij en zacht gas geef in 2de hoor ik het wel (bv een parking met kasseien). Het is echt moeilijk te plaatsen hoor… Misschien de V-riem die wat doorslipt bij vertrekken? Ik heb onlangs mss wat te enthousiast met WD-40 bezig geweest en mss is er wat op de verkeerde plek terecht gekomen? Maar zou ik dit dan ook niet horen als ik in neutraal gas geef? Want het lijkt alsof het enkel onder belasting is.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 03 september 2011 07:00 PM
  [ # 8 ]

weet je wanneer je driem vervangen is?

lopen je remmen niet af en toe aan makkelijk te voelen aan de velgen.

kan je het geluid eens proberen op te nemen?

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 03 september 2011 10:58 PM
  [ # 9 ]

Riem is vervangen geweest in december.

Remmen lopen niet aan.

Het geluid komt geloof ik van rechts vooraan aan de passagiers zijde. Ik heb even een ritje gemaakt en het geluid proberen vast te leggen. Je moet wel goed luisteren want het is een achtergrond geluid. Het klinkt alsof het de ophanging is maar als ik gewoon laat uitbollen en ik rij in putten hoor je het niet. Ga ik op het gas hoor ik het wel en als ik licht gas geef op een slecht wegdek hoor ik het ook af en toe. Het is een hoogtonig piepend geluid. Motorsteun zou ook nog kunnen….

je hoort het een paar keer bv tussen de 0:15 en 0:20 en zo gaat het heel de tijd door. bv ook aan 0:48
http://www.youtube.com/watch?v=eAA1uaDDQ74

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 04 september 2011 04:20 PM
  [ # 10 ]

riem dan zijn we zeker of dat die niet rare dingen begint te doen.

Weet niet of ik juist ben maar ik hoor altijd iets lichtfluiten.

Ik denk dat het een wiellager is.

http://www.autoweetjes.com/Wiellagers  Controleren Vervangen.html

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 september 2011 04:23 PM
  [ # 11 ]

Ik kruip donderdag eens in de werkput om hem eens te onderzoeken. Misschien zit er gewoon iets los.

Profiel  

Realiks
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 september 2011 06:55 PM
  [ # 12 ]

Vandaag was het geluid weg :S geen idee hoe of wat het was. Het enige wat ik gedaan heb is met een doekje eens langs de V-riem geweest of toch waar ik bij kon. Was wat vuil maar niet extreem. Hopelijk blijft het geluid nu ook weg…

Er was ook nog een ander gepiep dat mij al maanden ergerde achteraan. Bleek dit de scharnierpunten van de houder van het reserve wiel te zijn. Soms zijn het echt de kleine dingen die voor zo’n stomme problemen zorgen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook