29 van de 92
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
   
Gert z’n Digit oftewel “de karakterbak”..
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 september 2011 08:40 PM
  [ # 421 ]

Zo….vandaag de proefrit gemaakt..


Nou, het is wel inmiddels bekend de koppeling is dus aan het overlijden..
Ik denk dat het rijden in de 3/4 de druppel was van de koppeling..

Bij het proefrijden constateerde ik dit:

-Bij gas geven gaat de toeren omhoog, behalve als ik héél rustig gas geef..
-Bij schakelen gaat de toeren omhoog.
-Bij gas geven trillingen door de auto heen..

Tja, hiermee hoef ik niet verder mee te gaan rijden..

Het zal wel géén verband hebben maar toch: Kan het stationeer draaien van de motor met koppeling in schade veroorzaken? En ook het afstellen van de as van de bak, en de hevel voor de koppeling?


Nouja, dat gedoe met de garage heeft me toch een dipje bezorgd met het vertrouwen/plezier in de karakterbak, en nu weer de koppeling.
Ook wel merkte toendertijd Coen op, dat deze wel wat minder was. Dus zou het op ten duur wel aan vervanging toe zijn.

Nouja, het is een karakterbak, hoewel ik liever over een tijdje de koppeling had vervangen..
Nu eens zien waarnneer dit gaat gebeuren! Een ding staat vast Dit ga ik zelf doen met hulp, alleen gaat dit me niet lukken..

Maar goed wanneer géén idee, als het goed is gaat ze van de week al naar een schadebedrijf voor reparatie aan de kofferbak gedeelte..  Nouja niet logisch gezien de technische staat, maar via een familielid kon ik via hem al deze week naar de schadebedrijf..


Wordt vervolgt….

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 04 september 2011 09:22 PM
  [ # 422 ]

Zo te lezen slipt je koppeling. Daar valt nog prima mee te rijden, maar voor lange afstanden zou ik de Xsara pakken. Vervanging van de koppeling is geen makkelijke klus. Eventueel wil ik wel wat ondersteuning verlenen Gert Wink.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 04 september 2011 11:49 PM
  [ # 423 ]

Balen.. Wink Ik zou ook wel willen helpen, maar aan mij heb je denk ik niet zoveel.. Mr. Green Nooit eerder gedaan..

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 05 september 2011 12:34 AM
  [ # 424 ]

koppeling vervangen bij zo’n ding is goed te doen. Mits je goed kan sleutelen. Ik deed het het in een lange middag. Je moet even iemand er bij roepen die je je het in levende lijve verteld hoe je het moet doen.
Owja zo’n versnellings bak van een 1900 is verotte zwaar! meestal hing ik hem er altijd alleen onder op mijn rug maar dat lukt me niet met deze bakken!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 06 september 2011 02:11 PM
  [ # 425 ]

Koppeling vervangen valt wel mee:

Auto in ieder geval voor omhoog,
Versnellingsbak vrijmaken (Koppelingskabel, Luchtfilter, accu, startmotor, schakelstangen, km.teller draad etc. verwijderen)
Motor ondersteunen of ophangen aan een steun (zo één die op je voorschermen steunt).
Bakolie eruit,
aandrijassen eruit,
4 bouten los waarmee de bak vastzit,
Bak eraf schuiven,
Dan heb je alles vrij en kun je de boel vervangen (een luchtsleutel is prettig),

Ziet er dan zo uit:

Het is verstandig om het vliegwiel te verwijderen en de keerring die hierachter zit ook gelijk even te vervangen (half uurtje extra werk en een paar euro)
Deze dus:

En dan in omgekeerde volgorde weer opbouwen…

Lijkt lastig maar valt wel mee, kost alleen even tijd;
Ik zou er gewoon een volle dag voor inplannen, moet genoeg zijn.
(Ik heb het al eens in een middag op bokjes op straat gedaan)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 06 september 2011 09:44 PM
  [ # 426 ]

Aha,

Ik weet zeker dat het goed komt met de digit..

Maar waarneer ik de koppeling ga vervangen, dat weet ik eigenlijk nog niet.. Het mooie seizoen (nouja mooie….) is bijna voorbij, dus het kan zijn dat ze eind deze maand begin oktober de stalling weer ingaat voor een half jaartje..

Dan zou ik het pas in de voorjaar de kopeling vervangen.. Ik ben er nog niet uit, eerst kijken hoe het bij de schadebedrijf verloopt…

Wordt vervolgt,,,,,

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 september 2011 11:04 PM
  [ # 427 ]

Weer een update…..

We blijven bezig, niet met zweven maar met reparatie’s en onderhoud…
(Wordt natuurlijk niet voor niks “De karakterbak genoemd”)

Afgelopen zondag aan de Digit gewerkt, zodat ze vandaag naar de schadebdrijf kon.

 


Een van de punten wat ik héél graag voor de winter wou, was dat de C-ruiten weer gekit konden worden en niet met tape de stalling in ging…

 


Ik heb eerst de hele kofferbak gestript, de vloerbekleding als de kappen en de bekleding van de wielkasten heb ik weggehaald. Dit scheelt wat voor de schadebedrijf…

Daarna de linker C-ruitje weggehaald, op dus erg makkelijk ging deze zat immers geplakt met Tape..

 

De rechter ruitje moest echter eruit gesneden worden..
Dat ging opzich wel goed, maar de laatste stukje even met een standymes gedaan.


En nee, ik heb géén zonnebank keurtje gedaan. Een werknemer van het bedrijf waar ik was heeft me even meegeholpen.


Daarna aan beide kanten de roosters eruit gehaalt. Klopt het dat deze pas eruit kunnen, als de ruitjes eruit zijn? (Wat opzich me niet logisch lijkt?)

 

Daarna de lijm resten van de tape, van de auto en ruiten gehaalt:
(Let wel! Dit was speciale tape, die niet je lakt mee los trekt! Alleen als het erg warm is loop je wel die risico!)

Opzich lijkt de rechter ruitje goed, maar helaas zitten er 2 scheurtjes in.. Gelukkig heb ik er al een nieuwe voor liggen..


Daarna met een speciale gereedschap de kit weggestoken:


Zat er wel dik op deze kit… Te dik wellicht?

 

Dan met de staalborstel de losse roest weggehaalt en de boel ontvet:

Phoe, dat is nog best roestig… Hoe zou het toch zover gekomen zijn? Te dik gekit wellicht?


Nu ze toch richting de schadebedrijf ging, mogen ze dit ook maken:

Wou het eigenlijk zelf dicht gaan maken, maar ik bedach me gisteren.. Dusss..


Zaterdag is ze wellicht de ontroesting kuur klaar..

Ik ben benieuwd hoe ze eruit zal zien dadelijk!  Cool

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 12 september 2011 11:12 PM
  [ # 428 ]

Je laat er geen gras over groeien! Wordt dit de mooiste Digit van Nederland Gert!?

 

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 september 2011 11:13 PM
  [ # 429 ]

Ook heb ik gelijk de Hydraurinqage-olie (wat een woord…) verwijderd voor verse LHM!

Dáág reinigings-olie!

De vat vond ik niet echt smerig:


Nadeel is wel de ik niet goed de boel heb kunnen ontluchten.. De ontluchtingsnippel linksvoor bij de wielen ging wel los rechts echter niet..

De achterwielen kon de beide ontluchtingsnippels wel los, alleen doordat ze op de kolombrug zat, kwam er geen druk op, zodat ik niks kon ontluchten (kwam niks uit)...
Raar, ik meende dat het eerder wel zo lukte met de wielen achter te ontluchten?

Nouja, even test ritje gemaakt, ze remt goed! Maar toch dit moet een keer overgedaan worden dit is niet goed gegaan..

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 september 2011 11:15 PM
  [ # 430 ]

Nouja de mooiste Bart….

Dat weet ik nog niet, wel de verwenste Digit op dit ogenblik?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 12 september 2011 11:23 PM
  [ # 431 ]

Goed bezig hoor Gert!

Voor de achterwielen te ontluchten moet die in de hoogste stand staan. Had je dat? Het moet dan ook op een brug kunnen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 september 2011 11:25 PM
  [ # 432 ]

Nee, midden stand… Kak…


Kan dit eigenlijk géén kwaad op lange termijn, dit slechte ontluchting?

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 september 2011 03:07 PM
  [ # 433 ]

Zomaar een gedachte: ik denk dat het met de achterremmen wellicht niet zo’n vaart loopt, omdat dit volgens mij veel meer circuleert. De achterremmen maken deel uit van het circuit waar ook de achtervering deel van uitmaakt, dus er is wel sprake van een retourstroom. En dus zal eventuele lucht in dat gedeelte uiteindelijk richting voorraadvat worden afgevoerd.

Nogmaals, dit is zomaar een gedachte van mij, voel je vrij me te corrigeren. En als die nippels wel losgaan zou ik er alsnog wel de voorkeur aan geven om te ontluchten.

De voorremmen zijn eigenlijk belangrijker om te ontluchten. Niet alleen omdat de voorremmen het leeuwedeel van de remenergie leveren, maar ook omdat in dat laatste stukje leiding naar de remklauwen toe veel minder circulatie van de hydrauliekolie aanwezig zou zijn. Dat laatste stukje wil echter ook af en toe wel eens verse olie zien vanwege die remklauwen, dus daarom: ontluchten.  Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 14 september 2011 04:53 PM
  [ # 434 ]

In de leidingen vanaf het T-stuk (of eigenlijk K-stuk) op de achterbrug naar de remservo en weer terug naar de achterremmen, een meter of 5 in totaal, circuleert net zo weinig als in het voorremcircuit.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 17 september 2011 04:59 PM
  [ # 435 ]

Zo, vandaag kon ik inderdaad de karakterbak weer ophalen…..

Gelijk een nieuwe karaktertrekje:

Gas blijft hangen waardoor ze te hoog in de toeren zit.

De oorzaak komt doordat de schijf/wieltje naast de carbarateur niet terug wilt gaan als ik het gas loslaat!

Men vermoed dat in de carbarateur een asje niet meer soepel gaat. Kruipolie op/rond het wieltje/schijf bleek géén uitkomst..

Na wat afstellingen kon ik uiteindelijk bij de garage vandaan rijden… Wel voelt het pedaal zwaar aan, en gaat ze erg langzaam harder rijden…(traag/ langzaam in de toeren…)


Dus weer een puntje op mijn lijstje..

Profiel  
 
 
29 van de 92
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook